خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 17 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۹۰ درصد آسیب‌های اجتماعی ناشی از اختلافات خانواده و مربیان با دانش‌آموزان است

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | شنبه، 15 دی 1403 - 12:23
وزیر آموزش و پرورش گفت: ۹۰ درصد آسیب‌های اجتماعی ناشی از اختلافات اولیا و مربیان با نسل جدید بوده و یکی از دلایل ناکامی‌ها غفلت از نظام تربیتی خانواده است.
انجمن،اوليا،مربيان،خانواده،آموزش،نقش،پرورش،تربيت،تعليم،مدرسه ...

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش روز شنبه در گردهمایی روسای ادارات انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: یکی از بزرگترین شبکه‌های اتصال دولت و مردم انجمن اولیا و مربیان است.
وی با بیان اینکه یکی از اضلاع مهم تحقق مهم ماموریتی، خانواده است، افزود: نقش خانواده در تربیت مهم‌تر از نقش مدرسه است چرا که شخصیت کودک پیش از مدرسه شکل گرفته و او در مدرسه رشد می‌کند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از دلایل ناکامی‌ها غفلت از نظام تربیتی خانواده است که سال‌ها بی‌متولی بوده است؛ ساختار‌هایی را همواره داریم، اما نه تنها هرگز نتوانستیم سازو کار نقش آفرینی تربیتی این بخش را در نظام تعلیم و تربیت نشان دهیم بلکه به نقش کم‌ارزش حمایت مالی و سخت افزاری تقلیل یافته است.
کاظمی با تاکید بر اینکه دلیل این موضوع بی‌توجهی به اهمیت و جایگاه نظام و تعلیم در پیشرفت و توسعه کشور است، یادآورشد: همه دغدغه یک مدیر باید تربیتی باشد نه تامین تجهیزات.
اساسی‌ترین اقدام ما باید احیای نقش راهبردی انجمن اولیا و مربیان باشد
وی با بیان اینکه اساسی‌ترین اقدام ما باید احیای نقش راهبردی انجمن اولیا و مربیان باشد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید مسئله اول کشور باشد و ساز و کار انجمن برای ایفای نقش باید مهیا و تبدیل به نهاد عمومی غیردولتی شود که اختیار عمل داشته باشد تا هم نیروی انسانی متخصص داشته باشد و هم بتواند تامین منابع کند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: مباحث انجمن باید به ۲ بخش سخت افزاری و بخش محتوایی و تربیتی تبدیل شود.
هویت ملی و دینی ما در کانون شکل می‌گیرد و سپس رشد می‌کند.
کاظمی ادامه داد: اگر فرزند دلبسته آرمان‌های انقلاب و یا بی‌حجاب می‌شود، این در خانواده شکل می‌گیرد بنابراین مواظبت و مراقبت از موانع تربیت باید صورت گیرد.
وی به لزوم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: تقویت هویت ملی و دینی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را باید در دستور کار قرار دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حلقه اتصال انجمن اولیا و مربیان هستیم، اظهار کرد: در این حوزه باید زیرساخت‌های اساسی و اصولی را مهیا کنیم و اساسنامه را برای بازنگری به شورای عالی انقلاب فرهنگی ببریم که به یک بازوی توانمند تبدیل شود.
کاظمی افزود: ما نیاز به یک سند راهبردی داریم، نقشه راهی می‌خواهیم که به انجمن اولیا و مربیان متصل شود.
وی یادآورشد: توانمندسازی اولیا و مربیان باید مهم‌ترین ماموریت سند راهبردی باشد، آسیب‌های اجتماعی ناشی از اختلافات نسلی است که باید این موارد رفع شود.
انجمن اولیا و مربیان نقش اساسی در توسعه مشارکت‌های مردمی در حوزه تعلیم و تربیت دارد
عاطفه سادات مدبرنژاد مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی اظهار کرد: امروز مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده در استان‌های یزد، لرستان، هرمزگان، قزوین، گلستان، گیلان فارس، خراسان شمالی و کهگیلویه بویه احمد از طریق شبکه شاد افتتاح و همچنین مرکز مشاوره با عنوان شهید میثم حسینی در استان کرمان تجهیز می‌شود.
وی با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان مهم‌ترین بستر است که می‌تواند زمینه تعامل خانواده با نظام تعلیم و تربیت را فراهم کند، افزود: هرچند که انجمن فراز و فرود‌های زیادی را گذرانده است، اما همواره نقش اساسی را در توسعه مشارکت‌های مردمی در حوزه نظام تعلیم و تربیت ایفا می‌کند.
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در انجمن اولیا و مربیان چند اقدام مهم صورت می‌گیرد که یکی از این اقدامات توسعه انجمن مدارس است و در این راستا در تمامی مدارس واجدالشرایط انتخابات انجمن اولیا و مربیان برگزار و نمایندگان اولیا معرفی شده است چراکه معتقد هستیم که باید همه ظرفیت اولیا در مدرسه استفاده شود.
مدبرنژاد با بیان اینکه یکی از رویکردد‌های اصلی شفافیت و ارتباط متقابل مدرسه و خانواده است، اظهار کرد: اقدام دیگر آموزش و توانمندسازی والدین است که با یک وقفه ۵ ساله آزمون انتخاب مدرسان آموزش خانواده برگزار شد و نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ مدرس جدید به جمع مدرسان آموزش خانواده اضافه شد و مدرسان آموزش خانواده تخصصی شد.
وی افزود: همچنین امسال دوره‌های توانمندسازی مدرسان آموزش خانواده در استان‌های کشور و حضوری برگزار شد.
مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در راستای توانمند سازی خانواده برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدامات خوبی صورت گرفته است.
همچنین در کشور ۳۴۰ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده پیوند داریم که تعدادی از آنها غیر فعال هستند و ما به دنبال احیای این مراکز هستیم.
مدبرنژاد ادامه داد: باتوجه به مناطق هدف در قرارگاه آسیب اجتماعی به دنبال افتتاح ۱۰ مرکز راهنمایی و مشاوره پیوند هستیم تا مناطق هدف هم دارای مرکز شوند.
منبع: ایرنا