رعایت حقوق مسافری در پروازها به فراموشی سپرده شده است
افزایش تاخیرات و همچنین فرودهای اضطراری پروازها در چند ماه گذشته باعث شده مسافران از حقوق مسافری خود در پروازها بیشتر آگاهی پیدا کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - چند وقتی است که شاهد افزایش میزان تاخیرات در پروازهای مختلف هستیم که همین امر زمینه ساز اعتراضات بسیاری از مسافران بخش هوایی شده است.
این درحالیست که طبق قانون حقوق مسافر باید در پروازهای که بیش از ۴ساعت تاخیر داشته باشد شرکتهای هواپیمایی پاسخگوی مسافران و بازگرداندن بخشی از مبلغ بلیت و یا در نظر گرفتن پرواز جایگزین باشد.
اما در طی هفتههایگذشته شاهد آن هستیم که متاسفانه حقوق مسافر در پروازهای با ایرلاین های داخلی رعایت نشده و سه پرواز ایران ایرتور، کاسپین و کيش ایر با فرودهای اضطراری و تاخیرات چندین ساعته باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای مسافران شده و از سوی دیگر بسیاری از مسافران به دلیل پاسخگو نبودن نمایندگان شرکت های هواپیمایی با ناراحتی بسیار زیادی همراه بودند.
همین امر باعث شد که مديرکل بازرسی وزارت راه وشهرسازی ورود کند.
ورود سازمان بازرسی وزارت راه وشهرسازی به فرود اضطراری پروازها
در همین رابطه حسین مذنب رئیس مرکز بازرسی وزارت راه وشهرسازی در فضای مجازی در خصوص تاخیرات این پروازها و مشکلات ایجاد شده گفت: بر اساس پیگیری های صورت گرفته شرکتهای هواپیمایی کاسپین، ايران ایرتور، کیش ایرمطابق موارد قانونی شیوه نامه ۱۹۴۰ حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری عمل کرده اند.
وی ادامه داد: اطلاعات تکمیلی درباره پرواز کیش تهران حاکی از آن است که باتوجه به نقص فنی هواپیما و فرود در اصفهان رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی کیش ایر با حضور در میان مسافران و اعلام بازگشت هزینه کامل بلیت همه مسافران، دو راه را برای ادامه سفر پیشنهاد داده است.
او تاکید کرد: راه حل اول انتظار برای ورود هواپیمای جایگزین با توجه به نیمه شب بودن رخداد و تعطیلی شبانه، با توجه به آنکه مهرآباد با چند ساعت تاخیر انجام میشود و بعد تهیه تاکسی فرودگاه برای انتقال مسافرین به تهران بوده است ،از ۱۵۰ نفر مسافر پرواز ۱۳۰ نفر با تاکسی فرودگاه به تهران انتقال یافته و ۲۰ نفر منتظر پرواز جایگزین میمانند.
صبح روز بعد و پس از پذیرایی صبحانه این ۲۰ مسافر با پرواز اختصاصی جایگزین، به تهران منتقل میشوند.
مسافران پروازهای دارای تاخیر اعتراضات خود را در سازمان هواپیمایی ثبت کنند
همچنین در همین زمینه صدیق نیا مدیرکل نظارت بر فعالیت فرودگاه، شرکت های هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص مشکلات ایجاد شده برای مسافران این پروازها گفت: پس اعتراض مسافران ایران ایر تور و کیش ایر و کاسپین به پاسخگو نبودن این شرکت ها در پی فرود اضطراری در محلی به جز مقصد سازمان هواپیمایی کشوری به این موضوع ورود کرده و زیان مسافران به طور قطع طبق قانون حقوق مسافری جبران میشود.
نقص فنی علت بروز برای دو پرواز کیش و کاسپین و مسافران شکایت را ثبت کنند.
صدیق نیا اظهار کرد : پرواز کاسپین در مسیر ایروان به فرودگاه امام خمینی به علت نقص فنیدر فرودگاه تبریز به زمین مینشیند و پس از ایمن شدن شرایط پروازی بدون آنکه مسافران پیاده شوند دوباره پرواز انجام می شود.
مدیر کل سازمان هواپیمایی تاکید کرد: پرواز کیش _ تهران کیش ایر با توجه به بروز نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در اصفهان میشود که زمینه ساز تاخیر بیش از ۴ساعت است مسافران با توجه به شیوه نامه حقوق مسافر در صورت انجام شکایت رسیدگی و جبران خسارت می شود.
طبق قانون حقوق مسافر چنانچه تأخير تا دوساعت به طول بینجامد، شرکتهای هواپیمایی موظفند از مسافران پذيرائي نوع اوّل انجام دهند.
ارائه اين پذيرائي مشروط به وجود زمان كافی جهت پذيرايي و عدم افزايش تأخير بيشتر است.
درصورتی که تأخير بيش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت طول بکشد، شرکت های هواپیمایی موظف به انجام پذيرائي مناسب حداقل نوع اول با توجه به امكانات فرودگاهي، فراهم کردن امكان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی، تغيير پرواز در صورت درخواست مسافر و امكان انجام آن، انجام اقدامات لازم جهت اعزام با ساير شركتهاي هواپيمائي در صورت درخواست مسافر(در صورت وجود پرواز در همان مسير ويا انتقال به مقصد نهائي ازطريق مسيرهاي جايگزين به جز مسير درج شده دربليت) و استرداد كامل وجه بليت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز هستند.
چنانچه تاخیر بیش از ۴ ساعت باشد، در اين صورت شركت حمل كننده موظف است، علاوه بر رعايت مواردی که در بالا عنوان شد، نسبت به جبران خسارت به ميزانی که از قبل تعیین شده است بپردازد.
در مورد پروازهايي كه به دليل شرايط جوي و يا اضطراری فرودگاه مبداء، مقصد و مسيردچار تأخير يا ابطال بيش از دو ساعت مي شود، شركت هاي هواپيمائي با رعايت مقررات پذيرائي از نوع اوّل ،صرفاً موظف به استرداد كامل وجه به مسافرين هستند.
فرسودگی ناوگان علت اصلی تاخیر پروازها است
در همین زمینه ابوالحسنی کارشناس حملونقل هوایی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر به دلیل کمبود ناوگان هوایی در کشور شاهد کاهش تعداد پروازها و همچنین تاخیرات چندین ساعته در این حوزه هستیم.
گفت: در حال حاضر باید تمامی شرکت های هواپیمایی را ملزم به اجرای قانون حقوق مسافر کنیم و از سوی دیگر مسافران بخش هوایی هم از تمامی حق و حقوق خود در بخش هوایی و در حوزه تاخیرات آگاهی کامل داشته باشند چراکه اگر مسافری از حقوق خود در بخش تاخیرات باخبر نباشد در صورت تاخیر نمیداند که به کجا مراجعه کند.
براساس این گزارش رعايت حقوق مسافری در شرایط کنونی پروازی کشور می تواند زمینه ساز افزایش انگیزه بیشتر مسافران و همچنین بهبود وضعیت صنعت هوایی شود.