خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 18 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

وعده‌ تکراری‌ تکمیل‌ آزادراه تهران ـ شمال

مشرق | اقتصادی | یکشنبه، 16 دی 1403 - 10:30
حدود ۱۳۷ ماه پس از وعده وزیر اسبق راه و شهرسازی برای تکمیل آزادراه تهران ـ شمال تا پایان دولت یازدهم، معاون اول دولت چهاردهم هم این وعده را تکرار کرد.
آزادراه،دولت،شمال،تهران،تأكيد،پروژه،كشور،اتمام،آخوندي

به گزارش مشرق، دوشنبه هفته گذشته، معاون اول رئیس‌جمهور در نشستی با سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران آزادراه‌های کشور، بر عزم جدی دولت برای اتمام پروژه آزادراه تهران ـ شمال به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت تأکید کرد.
عارف با بیان اینکه این آزادراه با تونل‌ها و پل‌های پیچیده خود نمادی از توانمندی مهندسی کشور است، افزود: توسعه آزادراه‌های کشور همواره از موضوعات مورد توجه دولت‌ها بوده است و حمایت از بخش خصوصی نیز جزو اولویت‌ها قرار دارد.
وی با تأکید بر مزایای ساخت آزادراه، از جمله کاهش تلفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، تأثیر مثبت بر محیط زیست و صرفه‌جویی در زمان و هزینه شهروندان، گفت: دولت با وجود محدودیت منابع، از توسعه آزادراه‌ها حمایت خواهد کرد و اتمام آزادراه تهران ـ شمال را به‌عنوان اولویت اصلی خود دنبال می‌کند.
این اظهارات یادآور وعده عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی، در روز معارفه‌اش است.
وی در مردادماه سال ۱۳۹۲ بر ساخت این آزادراه تا پایان عمر دولت تدبیر و امید تأکید کرده بود.
آخوندی پیش از تصدی وزارت راه و شهرسازی نیز با تأکید بر اهمیت این پروژه گفته بود: «یکی از اولویت‌های کاری‌ام آزادراه تهران ـ شمال است.
مهم‌ترین بحث این پروژه، مسائل مربوط به ساختارهای مدیریتی و سرمایه‌گذاری است.
آزادراه تهران ـ شمال جزو پروژه‌هایی خواهد بود که به آن توجه می‌کنم و در دوران مسئولیتم این پروژه افتتاح خواهد شد.»
قطعه ۴ آزادراه تهران ـ شمال در فروردین ۱۳۹۲ (اواخر دولت دهم) و قطعه ۱ در سال ۱۳۹۸ (دولت دوازدهم) به بهره‌برداری رسید.
برآوردها حاکی از آن است که برای تکمیل این آزادراه به‌قیمت امروز حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
گرچه وضعیت اقتصادی کشور مشخص است و تأمین این میزان منابع مالی آسان نیست، اما حتی اگر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در دسترس باشد، تکمیل این پروژه پیچیده که عارف آن را اولویت دولت چهاردهم اعلام کرده است، طی ۴ سال امکان‌پذیر نخواهد بود.
کارشناسان و فعالان راه‌سازی کشور تأکید می‌کنند در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، حداقل ۶ سال زمان برای اتمام آزادراه تهران ـ شمال نیاز است و تحقق وعده دولتی‌ها در این رابطه دشوار خواهد بود.