هم تولید لوازم خانگی زیاد شد هم قاچاق آن
آمارها نشان میدهد میزان تولید لوازم خانگی در دو سال اخیر ۲ برابر سالهای قبل از تحریم و حتی سال اول شروع تحریمهای دوره ترامپ است. البته درخصوص کیفیت، قیمت و رقابتپذیری تولیدات این صنعت نقدهایی وجود دارد.
به گزارش مشرق، یکی از بخشهای اقتصاد ایران که در سالهای اخیر بحثها پیرامون آن زیاد بوده، تولید لوازم خانگی است.
آمارها نشان میدهد میزان تولید لوازم خانگی در دو سال اخیر ۲ برابر سالهای قبل از تحریم و حتی سال اول شروع تحریمهای دوره ترامپ است.
گرچه دیدگاههای مختلفی پیرامون فعالیت صنعت لوازم خانگی در کشور وجود دارد، اما به نظر میرسد هر منتقد منصفی نمیتواند نسبت به جهش تولید در این صنعت بیتوجه باشد.
البته قطعا درخصوص کیفیت، قیمت و رقابتپذیری تولیدات این صنعت نقدهایی وجود دارد اما پرواضح است با محدودیتهای ارزی سالهای اخیر و خروج شرکتهای خارجی از کشور، شرکتهای لوازم خانگی نیز کار بزرگی را انجام دادند.
در سالهای اخیر یکی از اتفاقاتی که حاشیههای زیادی برای این صنعت درست کرد، مسئله ممنوعیت واردات بود.
با ایجاد ممنوعیت برای واردات بسیاری از کارشناسان از ابتدا معتقد بودند گرچه اهمیت حمایت از تولیدات داخلی برهمگان پرواضح است اما باید توجه کرد که حمایت از تولید نباید به قیمت کاهش رقابتپذیری صنایع و محدود کردن انتخاب مصرفکنندگان باشد.
در این میان موافقان ممنوعیت واردات معتقد بودند که تعدد تولیدکنندگان مانع از انحصار بازار میشود، اما شرایط رقابتی برابر با تولیدکنندگان خارجی در کشور فراهم نیست.
آمارها نشان میدهد صنعت لوازم خانگی ایران بهلحاظ کمی رشد قابل توجهی در تولید داشته اما یکی از مطالباتی که از فعالان و تولیدکنندگان این صنف وجود دارد، موضوع قیمت و کیفیت است.
فعالان این حوزه در گفتوگو با «فرهیختگان»، هر دو موضوع قیمت و کیفیت را جزء مطالبات بحق مردم دانسته اما از فراوانی کالای قاچاق در بازار گلهمندند.
رکوردشکنی تولید در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲
بررسی «فرهیختگان» از آمارهای وزارت صمت و مرکز آمار ایران در رابطه با میزان تولید سه محصول مهم و کاربردی از لوازم خانگی در کشور از ابتدای سال ۱۳۸۰ تا ششماهه سال جاری حاکی از آن است طی این مدت تیراژ تولید این سه محصول اصلی از ۲ میلیون و ۱۵۹ هزار دستگاه در سال ۱۳۸۰ به ۳ میلیون و ۸۵۷ هزار دستگاه تا سال ۱۳۹۰ و به ۳ میلیون و ۵۳۸ هزار دستگاه تا سال ۱۳۹۶ رسیده بود.
با شروع تحریمهای ترامپ و خروج شرکتهای خارجی از کشور، این تعداد در سال ۱۳۹۷ به ۲ میلیون و ۶۶۴ هزار دستگاه رسید.
کاهش تولید و مشکلات ناشی از محدودیتهای ارزی میتوانست دسترسی مردم به لوازم خانگی را دشوار کند، اما حالا در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رکورد تولید این محصول با ۶.۱ تا ۶.۳ میلیون دستگاه شکسته شده است.
در ۶ماهه نخست امسال نیز ۲ میلیون و ۷۹۷ هزار دستگاه تلویزیون، یخچال و لباسشویی تولید شده که تا پایان سال میتوان به تولید بیش از ۶ میلیون دستگاه امیدوار شد.
یخچال، تلویزیون و لباسشویی در صدر
دادههای وزارت صمت و مرکز آمار ایران نشان میدهد یخچال و فریزر، محصولی است که در این بیستوسه سال بیشترین تیراژ تولید را داشته است؛ مثلا در سال ۱۴۰۲ تقریبا ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار دستگاه در سراسر کشور تولید شده است.
علاوه بر آن گفتنی است تنها محصولی که بین یخچال، ماشین لباسشویی و تلویزیون افزایش تیراژ تولید داشته است، ماشین لباسشویی بوده که ۸۵۶ هزار دستگاه تولید داشته است.
در شش ماهه سال جاری ۱ میلیون و ۱۵۱ هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تقریبا ۱۰۰ هزار دستگاه از تیراژ تولید آن کاسته شده است.
دیگر محصول مورد بحث در این گزارش، تلویزیون است که مقدار تولید آن در ششماهه سال گذشته ۸۴۵ هزار دستگاه بوده و در سال جاری به ۷۹۰ هزار دستگاه کاهش داشته است.
البته لازم به ذکر است تلویزیون جزو محصولاتی است که به دلیل نبود تکنولوژی بهروز با دنیا، در کشورمان به اندازه کمتری تولید میشود و عمدتا از طریق واردات تامین میشود.
بررسیهای «فرهیختگان» از این آمارها نشان میدهد سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سالهایی است که رکورد تولید محصولات لوازم خانگی کشور را به خود اختصاص داده است.
به طور مثال سال ۱۴۰۱ سالی است که ۲.۷ میلیون یخچال و فریزر در کشور تولید شده و در سال ۱۴۰۲، این تعداد به ۲ میلیون ۵۴۰ هزار دستگاه میرسد.
علاوه بر آن میزان تیراژ تولید ماشین لباسشویی در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۹۲۰ هزار دستگاه بود که البته در سال بعد (۱۴۰۲) تغییر آنچنانی نداشته و فقط ۷ هزار دستگاه بیشتر تولید شده است.
سومین محصول تلویزیون است که در سال ۱۴۰۱، تنها ۱ میلیون و ۶۷۰ هزار دستگاه تولید شده است و در سال ۱۴۰۲ رقمی در حدود ۱۵ هزار دستگاه به تیراژ آن افزوده شده و به یک میلیون و ۶۸۴ هزار دستگاه رسیده است.
آمارها به ما میگوید در سالهای ۹۷ و ۹۴ تولید این سه محصول به کمترین میزان خود میرسد.
در سال ۹۴ برخلاف سالهای دیگر، تلویزیون بیشترین تیراژ تولید را نسبت به سایر محصولات داشته است که ۱۳۹۷ هزار دستگاه بوده، تنها ۸۹۷ هزار دستگاه یخچال و فریزر و ۵۰۴ هزار دستگاه ماشینلباسشویی تولید شده است.
پس از آن سال ۹۷، دومین سالی است که کمترین میزان تولید را ثبت کرده که احتمالاً پس از آن فوریت تصویب ممنوعیت واردات کالا بیش از پیش احساس شد.
طبق بررسیها در این سال ۵۵۹ هزار دستگاه ماشینلباسشویی، ۸۰۶ هزار دستگاه تلویزیون و ۱۳۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر تولید شده است.
همچنین سومین سالی که کمترین میزان تولید را داشته به سال ۸۰ برمیگردد که تنها ۲۹۶ هزار دستگاه ماشین لباسشویی، ۹۱۷ هزار دستگاه یخچال و فریزر و ۹۴۶ هزار دستگاه تلویزیون تولید شده است.
یکی از نکاتی که نمیشود به راحتی از آن گذر کرد این است که تولید یخچال و فریزر در سال ۹۴ از تولید این محصول در سال ۸۰ هم کمتر شده و به ۸۹۴ هزار دستگاه رسیده است.
نکته جالب توجه این بررسی این است که در سالهای اتمام ممنوعیت واردات لوازم خانگی، یعنی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با افزایش تولید این محصولات مواجه شدهایم که میتواند حاصل از رقابتیتر شدن فضای فروش بین کالای تولیدی و خارجی باشد.
صادرات لوازم خانگی در سه سال به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
بررسی آمارهای سازمان توسعه و تجارت از میزان واردات و صادرات لوازم خانگی نشان میدهد از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ طی این سالها، میزان صادرات لوازم خانگی چیزی حدود ۴۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
همچنین گفتنی است بیشترین میزان ارزش صادرات لوازم خانگی مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده که رقمی معادل ۴۰۰ میلیون دلار است.
به طور کلی میزان صادرات لوازم خانگی در ششماهه سال جاری ۲۲۳ میلیون دلار بوده که نسبت به شش ماهه سال ۱۴۰۲، هفت درصد رشد داشته است.
گفتنی است این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۰۸ میلیون دلار بوده است.
اما به طور کلی ارزش صادرات لوازم خانگی در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵۴ میلیون دلار بوده و پس از آن در سال ۱۴۰۰ روند صعودی به خود گرفته و ۲۲ میلیون دلار افزایش داشته است تا به اوج صادرات در سال ۱۴۰۱ برسد.
در سال ۱۴۰۲ اما با رقمی حدود ۶ میلیون دلار کاهش در صادرات مواجه بودهایم، با این حال رقم صادراتی این سال جزو ارقام قابل توجه در صادرات لوازم خانگی در کشور است.
پیشبینی میشود باتوجه به میزان صادراتی که این حوزه در سال ۱۴۰۳ ثبت کرده، سال جاری رکورد میزان صادرات لوازم خانگی را بشکند.
واردات ۸۰۰ میلیون دلاری بعد از خواب زمستانی سهساله
اما در رابطه با واردات لوازم خانگی، ماجرا کمی تفاوت دارد.
با آغاز ممنوعیت واردات لوازم خانگی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ عملاً آمار خاصی از واردات در دسترس نیست.
گویا واقعاً واردات لوازم خانگی به خواب زمستانی سهساله رفته بود، اما با وجود اصرار بسیاری از فعالان این حوزه بر تمدید ممنوعیت واردات گویا چراغ واردات لوازم خانگی در سال ۱۴۰۱ بالاخره روشن شد و پس از مدتها سکون، ارزش واردات لوازم خانگی رقم ۷۸۸میلیون دلاری را ثبت کرد.
در سال ۱۴۰۲ نیز این روند ادامه داشت و ۱۰ میلیون دلار دیگر از واردات لوازم خانگی به خزانه کشور رفت و حدوداً به ۸۰۰ میلیون دلار رسید.
گفتنی است طبق آمارهای سازمان توسعه و تجارت در شش ماهه سال جاری، ۴۰۶میلیون دلار واردات لوازم خانگی انجام شده که نسبت به شش ماهه سال ۱۴۰۲چیزی حدود هشت میلیون دلار کاهش داشته است.
تیغ قاچاق زیر گلوی لوازم خانگی
از نتایج ممنوعیت واردات لوازم خانگی، طی ۵ سال گذشته، رونق بازار قاچاق کالا بوده بهطوریکه گفته میشود یکسوم لوازم خانگی موجود در بازارها قاچاق است و طبیعتا این کالاها بیکیفیت و دارای گارانتی تقلبی هستند.
به طور کلی قاچاق یکی از معضلات جدی نهتنها در اقتصاد بلکه به طور شاخص در حوزه لوازم خانگی ایران و سایر کشورهاست که میتواند چرخه تولید داخلی، اشتغالزایی و مؤلفههای حیاتی را تهدید کند.
اگرچه خرید کالای قاچاق ممکن است بهعنوان گزینهای جذاب به نظر برسد، اما این موضوع به سادگی قابل توجیه نیست.
کالاهای قاچاق به دلیل معافیت از پرداخت مالیات و عوارض ورودی گمرکی، قیمت پایینتری دارند، در حالی که تولیدکنندگان داخلی ملزم به پرداخت این مالیات و حقوق ورودی برای قطعات و مواد اولیه وارداتی هستند.
این اختلافات بهطور قابل توجهی بر قیمت تمامشده کالاهای قاچاق تأثیر میگذارد.
ارز مورد استفاده برای تأمین کالاهای قاچاق معمولاً از صادرات برخی کالاهای خاص تأمین میشود.
این موضوع باعث میشود کالاهای قاچاق با وجود ارزانتر بودن، با سودهای بسیار بالا در بازار به فروش برسند.
بهعنوان مثال، قیمت یک ماشین لباسشویی ۸کیلویی از یک برند معتبر داخلی حدود ۲۱ میلیون تومان و مدل ۹ کیلویی آن حدود ۲۵ میلیون تومان است.
در مقابل، کالای مشابه قاچاق و بدون گارانتی، قیمتی بین ۳۰ تا ۳۴ میلیون تومان دارد.
همچنین، کالاهای تقلبی که فقط لوگوی برندهای معروف را دارند، با قیمتهای پایینتر (حدود ۱۵ میلیون تومان) به بازار عرضه میشوند، اما این کالاها هزینههای گزافی به دلیل عدم کیفیت و اصالت اجزاء برای مصرفکنندگان به همراه دارند.
تورم بخش لوازم خانگی را جدی بگیریم
صنعت لوازم خانگی در ایران طی سالهای اخیر با چالشهای متعددی مواجه است که شامل عدم تأمین مالی، تخصیص ارز، تورم، کاهش قدرت خرید مصرفکننده و محدودیت تأمین مواد اولیه و سرمایه در گردش میشود.
این مشکلات نهتنها بر تولید بلکه بر کیفیت و قیمت محصولات نیز تأثیر میگذارد.
با وجود مشکلات موجود تولید لوازم خانگی در سالهای اخیر رشد قابلتوجهی داشته است.
تولید این محصولات از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال گذشته افزایش یافته و برای سال ۱۴۰۳ هدف تولید ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تعیین شده است.
همچنین صادرات لوازم خانگی نیز از ۳۸۰ میلیون دلار به ۴۴۰ میلیون دلار در سه سال اخیر متغیر بوده است.
لازم به ذکر است قبل از ممنوعیت واردات کالا، میزان واردات لوازم خانگی بهطور متوسط سالانه حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار بود.
اما با اجرای سیاست ممنوعیت، این رقم بهشدت کاهش یافت و در سالهای اخیر به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار رسید.
فعالان این حوزه معتقدند یکی از موانع اصلی تولید کمبود نقدینگی و عدم تأمین ارز است.
بازار لوازم خانگی ایران به حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز سالانه نیاز دارد و عدم تخصیص بهموقع ارز باعث شده مواد اولیه در گمرک باقی بمانند و تولید با کمبود مواجه شود.
در شرایطی که تولیدکنندگان مجبور به خرید مواد اولیه از بازار آزادند، قیمت تمامشده محصولات افزایش مییابد و این موضوع رقابتپذیری را کاهش میدهد.
تورم در قیمت مواد اولیه لوازم خانگی بهمراتب بیشتر از تورم عمومی کشور است.
درحالیکه تورم عمومی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گزارش میشود، تورم در بخش مواد اولیه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد برآورد شده است.
این افزایش قیمت ناشی از رشد قیمت ارز و انحصار در عرضه مواد اولیه است.
خدمات پس از فروش ۹۰ درصد محصولات به روز شده است
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتوگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: «صنعت لوازم خانگی کشور در سالهای اخیر تحولات قابل توجهی را تجربه کرده است.
در حالی که همواره گفتهایم که از نظر قیمت قادر به رقابت نیستیم، در زمینه خدمات پس از فروش به روز شدهایم؛ بهطوریکه ۹۰ درصد محصولات ما بهروزرسانی شدهاند و تنها ۱۰ درصد باقیمانده که عمدتاً شامل اقلامی هستند که نیاز به بررسیهای دقیقتری دارند و باید توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان اعلام شوند.
در رابطه با قیمت، انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی و سازمان حمایت مصرفکنندگان مسئول ارائه توضیحات دقیق در این زمینه هستند.
در عین حال، فرصتهای مناسبی برای رشد صنعت لوازم خانگی فراهم شده که میتوان به اهداف تعیین شده در این راستا اشاره کرد.
این اهداف، بیشتر بر تولید و تنوع محصولات متمرکز بودهاند.»
افزایش تنوع و تعداد تولید پس از تحریم
وی افزود: «اگر به آمار تولید محصولات لوازم خانگی در سالهای گذشته نگاهی بیندازیم، تفاوتها بسیار چشمگیر هستند.
به عنوان مثال، در سالهای ۹۰ تا ۹۵، تعداد مدلها و سایزهای تولیدی به مراتب محدودتر از امروز بود.
اما اکنون تولید محصولات متنوعتری در دسترس است.
بهعنوان مثال، تعداد مدلهای یخچال فریزر و ماشین لباسشویی بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
همچنین در تولید لوازم خانگی ریز مانند جاروبرقی و همزن نیز رشد قابل توجهی مشاهده میشود.
اگرچه تحریمها در این مدت تأثیرات منفی بر صنعت گذاشته، اما همزمان با سرمایهگذاریهای جدید، تنوع و تعداد تولیدکنندگان افزایش یافته است.
امروز چندین کارخانه در حوزههای مختلف لوازم خانگی فعالیت میکنند، از تولید یخچال و فریزر گرفته تا لوازم خانگی ریز مانند اسپرسو ساز، چرخ گوشت و اتو.
این تحولات نشاندهنده رشد قابل توجه این صنعت است.»
۱۱۵۰ واحد تولیدی لوازم خانگی فعالند
پازوکی تصریح کرد: «هماکنون بیش از ۱۱۵۰ واحد تولیدی در صنعت لوازم خانگی فعالیت دارند.
برخی از این واحدها تنها محصولات بزرگ مانند یخچال فریزر تولید میکنند، در حالی که برخی دیگر در تولید لوازم ریز خانگی نیز فعال هستند.
شرکتهایی مانند جیپلاس محصولات متنوعی تولید میکنند، اما برخی مانند پارسخزر بیشتر بر تولید لوازم خانگی ریز متمرکز شدهاند.
در همین راستا، شرکتهایی مانند ایکسویژن و الکترواستیل نیز فعالیتهای خود را گسترش دادهاند و علاوه بر تولید تلویزیون، به تولید یخچال و ماشین لباسشویی نیز پرداختهاند.»
قیمت مانع اصلی برای رقابت جهانی
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پایان یادآور شد: «در زمینه صادرات نیز پیشرفتهای قابل توجهی حاصل شده است.
طبق آمار، صادرات لوازم خانگی کشور از حدود ۲۰۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است، اگرچه هنوز پتانسیلهای بسیاری برای افزایش صادرات وجود دارد.
این رشد در شرایطی اتفاق افتاده که کیفیت و خدمات پس از فروش در صنعت لوازم خانگی ایران بهبود یافته و در این زمینه توانستهایم رقابتی مؤثر با برندهای خارجی داشته باشیم.
با این حال، مسئله قیمت همچنان یک چالش مهم است؛ چراکه قیمت تمامشده محصولات ایرانی در مقایسه با برخی کشورها در منطقه، کمتر قابل رقابت است.
برای رسیدن به موفقیت بیشتر در این حوزه، بهبود کیفیت تولید و تقویت زیرساختهای صادراتی ضروری به نظر میرسد.»
باید روی کیفیت کار کنیم
حسین شهرستانی، نایبرئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفتوگو با «فرهیختگان» مطرح کرد: «با دید واقعبینانه، سرمایهگذاری خیلی زیادی در صنعت لوازم خانگی انجام شده و شاهد پیشرفت بزرگی بودیم.
این پیشرفت با توجه به وجود مجوزها روی کاغذ چندین برابر است که خیلی از آنها عملی نشده و یا به سقف بهرهبرداری نرسیده است.
نهایتاً، کیفیت لوازم خانگی داخلی هنوز با کیفیت لوازم خانگی خارجی در بسیاری از زمینهها رقابتپذیر نیست؛ اما باید توجه داشت که جایگاه ما با آن چیزی هم از نظر کمی و هم کیفی که در گذشته بودیم قابل قیاس نیست.
درنهایت ما کالاهایی را که مواد اولیه و نیروی انسانی بیشتری مصرف میکنند و تکنولوژی پیچیدهای ندارند، به خوبی تولید میکنیم و در این زمینه نسبت به شرکتهای چینی و خارجی مزیت رقابتی داریم.
اما در بعضی از محصولات مثل تلویزیون، تکنولوژی آن مدام به روز میشود و برای تعداد تولید محدود، سرمایهگذاری در این بخش مقرون بهصرفه نیست.
توقع نمیرود که در تمام زمینهها خودکفا باشیم و همهچیز را خودمان تولید کنیم.
هر کشوری یک مزیت رقابتی دارد.
نمیتوان توقع داشت که در تمامی محصولات و کالاها درجه یک باشیم.»
به جای فشار به تولیدکننده جلوی قاچاق گرفته شود
وی افزود: «ما نباید از این غافل شویم که نقش سرمایهگذاری بخش خصوصی در پیشرفتی که در صنعت لوازم خانگی پدید آمده پررنگ بوده است.
اگر قرار بود که بخش دولتی این کار را پیش ببرد، نمیتوانستیم به این شرایط برسیم.
یکی از بزرگترین مشکلات در این حوزه، تصدیگری سیاستگذار است که میخواهد تا آخرین حلقه صنعت لوازم خانگی احاطه داشته باشد.
در زمانی که کمبود کالا داشتیم، به این دلیل که میخواستیم از هدررفت منابع جلوگیری کنیم و خامفروشی نشود منطقی بود، اما حالا که کالا در بازار زیاد است و شرکتها به صورت زماندار کالاهای خود را به فروش میرسانند و به رغم افزایش ۳۰ و ۴۰ درصدی نرخ ارز، قیمت کالاها را بیش از ۱۵ درصد افزایش نمیدهند، تصدیگری دولت به ضرر صنعت تمام خواهد شد.
این تصدیگری سیگنال توجیه نداشتن فروش لوازم خانگی ایرانی را به فروشندگان میدهد.»شهرستانی تکمیل کرد: «سامانههایی برای رصد لوازم خانگی از زمان تحویلگیری مواد خام توسط کارخانه تا نصب در خانه مصرفکننده ایجاد شده است.
این پروسه در زمانی که کمبود کالا داریم مفید است، اما وقتی چنین شرایطی نیست، چنین روندی صرفاً دست و پاگیر است.
وقتی یک مشتری وارد بازار میشود، میتواند با تفاوت قیمت کمی برندهای خارجی قاچاق را خریداری کند.
فروشنده کالای ایرانی با هزار زحمت مشتری را قانع میکند که کالای ایرانی خریداری کند؛ بعد از اینکه مشتری قانع شد، کد ملی، آدرس محل سکونت و...
را میخواهیم.
این در حالی است که بسیار گفته میشود کد ملی را به کسی ندهید.
این اتفاقات مشتری را منصرف میکند.
فروشنده نیز بعضاً نمیتواند کد ملی را دریافت کند و بعضاً چند ده میلیارد تومان جریمه میشود.
این تولیدکننده کالای ایرانی فروخته است، اما بنا به مشکل بارگذاری فروش، زیان زیادی متحمل میشود که حتی قاچاقچی هم پرداخت نمیکند.
به نظر میرسد بهتر است نوع پایش و نظارت به تناسب زمان و شرایط تغییر کند.»
ضعف تولید و صادرات در کالاهای پیچیده و کمحجم
حسین شهرستانی در پایان عنوان کرد: «صادرات لوازم خانگی به طور کلی در اقلامی که تکنولوژی پیچیدهای ندارد و مواد اولیه آن بیشتر و نیروی انسانی بیشتری برای تولید نیاز دارد و حجیمتر است، میتوانیم به کشورهای همسایه کالا صادر کنیم و صادرات نسبتاً خوبی داریم.
اما در صادرات کالاهایی مثل تلویزیون و شبیه آن که تکنولوژی پیچیدهتری دارند و خیلی حجیم نیستند، موفقیت زیادی نداشتیم؛ صادرات داشتیم اما مانند اقلامی مانند کولر آبی، لباسشویی دوقلو و کالاهای دیگر.»