خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 18 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های آموزشی در راستای توسعه نهضت مهارت‌آموزی

مهر | اقتصادی | دوشنبه، 17 دی 1403 - 12:52
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از اجرای «طرح همنوا» با هدف یکپارچه سازی زیرساخت‌های آموزشی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در توسعه نهضت مهارت‌آموزی خبر داد.
آموزش،فني،طرح،اجراي،سازمان،پرورش،رئيس،كشور،تعاون،رفاه،آموزشي ...

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محمدی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشو با اشاره به وجود تعامل دیرباز وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در امر مهارت آموزی، گفت: تاکنون بسیاری از فرصت‌های همکاری مشترک بین این دو نهاد مغفول مانده است، اما در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر لزوم مهارت آموزی دانش‌آموزان و آماده سازی آنان برای ورود به بازار کار و تحقق تکالیف مشخص شده در برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ۵۰ درصد طرح نوینی، این طرح اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: طرح «همنوا» بر پایه به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های هر دو طرف با هدف رشد و توسعه آموزش‌های مهارتی و نیز گسترش عدالت آموزشی تدوین شده است که با ترکیب منابع و امکانات موجود، نه تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهد بلکه امکان ارائه آموزش‌های مهارت محور با کیفیت بالاتر را نیز فراهم می‌آورد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: این طرح با استناد به قوانین جاری کشور و با بهره‌گیری از نمونه‌های موفق جهانی، گامی عملی در جهت تحقق اهداف کلان نظام آموزش مهارتی و حرفه‌ای کشور خواهد بود.
وی با بیان اینکه در این طرح ۱۰ مرکز منتخب در سراسر کشور به صورت پایلوت برای اجرای این برنامه تعیین می‌شوند، تاکید کرد: هر مرکز شامل یک هنرستان وابسته به آموزش و پرورش و یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهد بود که با هم همکاری مستقیم دارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به بهره‌گیری توأمان از امکانات فیزیکی، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و محتوای آموزشی هر دو مرکز، افزود: به عنوان مثال هنرستان‌ها می‌توانند از تجهیزات پیشرفته مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌های عملی بهره ببرند در حالی که مراکز فنی و حرفه‌ای از کلاس‌های تئوری و منابع علمی هنرستان‌ها استفاده می‌کنند.
به گفته وی، این همکاری همچنین شامل تبادل اساتید و مربیان خواهد بود تا دانش آموزان و کارآموزان به آموزش‌های چند بعدی دسترسی داشته باشند و برنامه‌های آموزشی این مراکز به گونه طراحی می‌شود که مهارت‌های پایه و پیشرفته را به طور همزمان پوشش دهند.
به این ترتیب دانش آموزان هنرستان‌ها پس از اتمام دوره تحصیلی گواهینامه‌های معتبر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را نیز دریافت خواهند کرد.
علاوه بر، این دوره‌های کوتاه مدت برای متقاضیان خارج از نظام آموزشی رسمی نیز ارائه می‌شود.
محمدی، تأمین و تخصیص منابع مالی مورد نیاز هدایت شغلی دانش‌آموزان جهت همگام‌سازی خدمات آموزشی با نیازهای واقعی بازار کار، تعامل حداکثری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و تعاون کار و رفاه اجتماعی جهت بسترسازی اجرای طرح و … را از الزامات اجرای طرح خواند.
وی طراحی برنامه جامع اقدام مشترک، انتخاب پهنه جغرافیایی هدف، به‌روزآوری و توسعه زیرساخت‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در نقاط جغرافیایی، اجرای طرح برنامه‌درسی آموزش توأمان با بازآموزی هنرآموزان آموزش و پرورش متناسب با استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و … را از مراحل و روش اجرای طرح همنوا برشمرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تصریح کرد: در هنرستان‌ها، دانش‌آموز در نوبت صبح آموزش‌های رسمی را می‌بینند و در نوبت عصر و پنج شنبه در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای از ظرفیت آموزش‌های تخصصی و مهارتی مرتبط با رشته تحصیلی خود در هنرستان بهره می‌برند.
گفتنی است، مسعود پزشکیان رئیس جمهور در جلسه مشترک با وزرای آموزش و پرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اجرای طرح همنوا در راستای گسترش دامنه‌ی آموزش‌های مهارتی با همکاری مشترک این دو وزارتخانه تأکید کرد.
بر این اساس و به منظور بررسی اجرای این طرح، جلسه‌ای با حضور احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد و پیرامون فراهم کردن مقدمات اجرای این طرح بحث و تبادل نظر صورت گرفت.