ادعای کاهش درآمد شهرداری با آنلاین شدن خدمات، اشتباه است
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج، ادعای یک عضو شورای شهر مبنی بر کاهش درآمد شهرداری با الکترونیکی شدن ارائه خدمات ازجمله فروش قبر و سایر خدمات سازمان آرامستان ها را نادرست و اشتباه خواند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیاری از فرآیندهای سنتی جای خود را به روشهای هوشمند و دیجیتال دادهاند.
این تحول، نه تنها از نظر سرعت و دقت، بلکه در زمینههایی همچون شفافیت، کاهش هزینهها و صرفهجویی در وقت و زمان، تاثیرات مثبت قابلتوجهی دارد.
در دنیای امروز، الکترونیکی کردن خدمات بهعنوان یکی از اصلیترین راهکارها برای افزایش بهرهوری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان شناخته میشود.
این امر، شرایط را برای تمام اقشار جامعه فراهم میکند که بهصورت برابر به امکانات مختلف دسترسی داشته باشند.
در این شرایط، دیگر نیازی به حضور فیزیکی در دفاتر و سازمانها یا انتظار در صفهای طولانی نیست و فقط با یک کلیک، شهروندان میتوانند درخواستهای خود را ثبت و خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.
یکی از بزرگترین مزایای دیجیتالی شدن خدمات، شفافتر شدن فرآیندهاست.
الکترونیکی کردن خدمات گامی در جهت حرکت به سمت شهر هوشمند است.
در چنین شهرهایی تمام خدمات از جمله مدیریت حملونقل، آب، برق، گاز و حتی خدمات اجتماعی در حوزههای گوناگون به صورت یکپارچه و دیجیتال انجام میشود.
این تحول نهتنها زندگی را آسانتر میکند، بلکه مدیریت شهری را نیز دقیقتر و کارآمدتر میسازد.
چندی پیش، مریم قهرمانی صارم، عضو شورای اسلامی شهر کرج در بررسی متمم بودجه سازمان فاوای شهرداری در صحن شورای شهر در انتقاد از ردیف «راه اندازی اپلیکیشن فروش قبور و سایر» گفت: سامانه فروش اینترنتی قبور یعنی چه؟
من نمیفهمم!
به عنوان مثال کسی که یکی از اقوام او فوت میکند، در مسیر مانند گرفتن اسنپ، قبر خریداری کند و خیالش راحت باشد؟
او همچنین ادعا کرد که با ایجاد این اپلیکیشن، ظاهراً 97 یا 98درصد سود این موضوع برای کسی است که میخواهد اپلیکیشن را در اختیار سازمان آرامستانهای شهرداری کرج قرار دهد و دو یا سه درصد سود آن برای شهرداری است.
سود خرید قبر، گل و ...
بهصورت اینترنتی توسط مردم، به جیب کسی میرود که اپلیکیشن را در اختیار شهرداری قرار میدهد.
قهرمانی با بیان اینکه فقط یاد گرفتهایم در مواقعی به مردم فشار وارد و درآمدزایی کنیم، ایجاد این رویهها را مسیرهای غلطی دانست که در نهایت ردیفهای درآمدی شهرداری کرج را محدود میکند.
برای پیگیری اظهارات این عضو شورای شهر کرج و اینکه آیا واقعاً الکترونیکیکردن خدمات ازجمله مورد خاصی که خانم قهرمانی به آن پرداخته است، باعث کاهش شدید درآمدهای شهرداری میشود، با محمود دهقان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج گفتوگو کردیم.
دهقان درباره اصل ایجاد ردیفی تحت عنوان "راهاندازی اپلیکیشن فروش قبر و سایر" در لایحه بودجه گفت: این موضوع ذیل تباصر بودجه امسال آمده که انجام عملیات و فرایندهای سازمان آرامستانهای شهرداری کرج بیشتر به سمت الکترونیکی شدن پیش برود و مشخصا هم بحث فروش اینترنتی قبر که اکنون بهصورت حضوری انجام میشود، مطرح شده است.
وی با بیان اینکه به دلیل برخی ملاحظات زیرساختی، هنوز فرایند مربوط به فروش غیرحضوری و آنلاین قبر آماده نیست، ادامه داد: ابتدا باید نقشه قبور و وضعیت فیزیکی بهشت سکینه مشخص باشد تا بتوان عملیات اجرایی این اپلیکیشن را انجام داد.
این کار شبیه فروش بلیط اتوبوس است که ابتدا باید صندلیها و شرایط مشخص باشد و سپس عملیات فروش اجرایی شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان آرامستانهای شهرداری کرج یکی از اماکنی است که امور و فرایندهایی را بهصورت مکانیزه انجام داده و خدماتی را در حوزه اجرایی توسط یک نرمافزار به مردم ارائه میدهد و اقدامات انجام شده در زمینه کفن و دفن و ...
بهصورت نرمافزاری ثبت میشود.
دهقان خرید قبر را امری وقتگیر برای خانواده متوفی دانست و گفت: برخی اقدامات مورد نیاز برای مراسم ترحیم متوفی از جمله تهیه اکو و میکروفن، صندلی، تاج گل، تالار و ...
پس از عملیات تدفین انجام میشود که در این راستا فروشگاههایی داخل سازمان هستند که این خدمات را به مردم ارائه میدهند که مکاتباتی برای آنلاینشدن ثبت سفارش این خدمات صورت گرفته است.
ادعای کاهش درآمد شهرداری با الکترونیکیشدن خدمات، اشتباه است
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج با اشاره به اینکه ما نیز در حال فراهم کردن مقدمات این امر هستیم، مطرح کرد: اینکه تصور میشود این اقدام درآمدهای سازمان را کاهش میدهد، به نظرم اشتباه است، مردم حق دارند برخی خدمات را بهصورت الکترونیکی دریافت کنند، کما اینکه اکنون نیز این کار در بسیاری از حوزهها در حال انجام است.
وی ادامه داد: ارائه این خدمات بهصورت مستقیم بر عهده سازمان نیست و بهعنوان مثال سفارش گل توسط خانواده متوفی ارتباط زیادی به شهرداری ندارد اما اگر بستر برای ارائه این خدمات به صورت الکترونیکی فراهم شود و مردم بتوانند با قیمت بهتر خدمات را دریافت کنند، نهتنها بد نیست بلکه کمکی است برای اینکه مردم خدمات موردنیاز را بهتر دریافت کنند.
دهقان با بیان اینکه هماهنگیهای لازم در حال اجراست و اجرای آن نهایتاً با دستور شهردار کرج خواهد بود، گفت: هنوز اقدام خاصی انجام نشده و فقط مقدمات در حال فراهم شدن است.
ارتقای سامانه فعلی سازمان آرامستانها و تجمیع خدمات در آن، دستور کار فاز اول است و در فازهای بعدی در صورت نیاز به ایجاد بستر تحت وب، اپلیکیشن مربوطه طراحی خواهد شد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج با اشاره به نقش هوشمندسازی خدمات در تسهیل امور شهروندان تصریح کرد: تنها مشکل این اقدام به نظرم میتواند جایی باشد که در زمینه دیتاها انحصار ایجاد شود که اگر در قرارداد این موضوع به درستی دیده شود و دیتاها در اختیار بهرهبردار قرار گیرد که شرایط انحصار ایجاد نشود، مشکلی وجود نخواهد داشت.
وی عنوان کرد: در حال حاضر خانوادههای عزادار، قبر، گل و سایر ملزومات مراسم ترحیم را از غرفه مستقر در بهشت سکینه یا مغازههای سطح شهر خریداری میکنند که با راهاندازی سامانه و اپلیکیشن مذکور، این کار تسهیل شده و اگر قیمتها و تعرفهها، مشخص و سیستمی باشد، کمک بیشتری به مردم خواهد شد.
به مردم کمک میشود.
دهقان همچنین با تأکید بر اینکه نرخگذاری در این زمینه وظیفه مستقیم سازمان آرامستانها نیست، گفت: آنلاینشدن ارائه خدمات مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با شهرداری، نهتنها باعث کاهش درآمد نمیشود بلکه اساساً بهبود کیفیت ارائه خدمات چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین، باعث حفظ و افزایش جامعه هدف و نهایتا افزایش دستیابی به اهداف مدنظر ازجمله درآمدزایی خواهد شد.
خرید اینترنتی قبر نیز همانند دیگر خدمات آنلاین، مزایا و معایب خاص خود را دارد که از جمله مزایای آن میتوان به ارائه اطلاعات دقیق در خصوص موقعیت قبر، هزینهها و شرایط خرید و ...، عدم نیاز به مراجعه حضوری و صرفهجویی در زمان و هزینههای رفتوآمد و امکان انجام فرایند خرید در هر ساعت از شبانهروز اشاره کرد.
بهینهسازی شیوههای ارائه خدمات با هدف حفظ مخاطبان فعلی و افزایش مستمر آنها، یکی از اصول همیشگی نهادهای خدمترسان در بخشهای عمومی و بنگاهها و
زمانی که اطلاعات بهصورت آنلاین در دسترس باشد و تراکنشها بهصورت سیستمی انجام شوند، امکان سوءاستفاده، فساد یا تبعیض به شدت کاهش مییابد که در حوزههایی مانند فروش قبر که ممکن است واسطهگری و دلالی رواج داشته باشد، این شفافیت بسیار حیاتی است.
اما هر طرح و ایدهای با در نظر گرفتن تمام مزایای آن، میتواند معایبی نیز داشته باشد.
برای برخی از افراد، خرید قبر به صورت آنلاین ممکن است با باورها و ارزشهای سنتی تناقض داشته باشد و این امکان وجود دارد که برخی خانوادهها ترجیح دهند حضوری انتخاب کنند تا حس اطمینان بیشتری داشته باشند.
از سوی دیگر افراد نمیتوانند فضای واقعی قبرستان یا موقعیت قبر را از نزدیک ببینند و فقط به تصاویر و نقشههای آنلاین تکیه میکنند و انتخاب صرفاً بر اساس اطلاعات آنلاین، ممکن است گاهی با انتظارات واقعی مطابقت نداشته باشد.
همچنین احتمال بروز خطا در سیستم رزرو یا تداخل در انتخاب موقعیت قبر وجود دارد که ممکن است موجب سردرگمی مردم شود.
در مجموع خرید اینترنتی قبر میتواند به عنوان یک خدمت نوآورانه و کاربردی در مدیریت شهری عمل کند، اما برای موفقیت در آن نیاز است که به مسائل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی توجه ویژهای شود.
با فرهنگسازی و بهبود زیرساختها، این خدمت میتواند به یکی از بخشهای کارآمد شهرهای هوشمند تبدیل شود.
گزارش: مینا صدیقیان
انتهای پیام/