خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 19 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ماجرای تزریق آب مقطر به جای دارو/متخلفان کادر درمان نبودند

تسنیم | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 18 دی 1403 - 13:30
رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به ماجرای خروج داروی بیماران سرطانی از دو بیمارستان و فروش آن در بازار سیاه، گفت: بنا بر گزارش های واصله این افراد جزو کادر درمان نبوده اند و این موضوع را یک ظلم و جنایت در حق بیماران می دانیم.
درمان،بيمار،بيماران،درماني،مراكز،كادر،بهداشت،تخلفات،داروهاي، ...

دکتر محمد رئیس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تزریق آب مقطر به جای دارو به بیماران مبتلا به سرطان در بیمارستان ولیعصر تبریز و همچنین خروج داروهای بیماران سرطانی از بیمارستان شریعتی تهران توسط یکی از کارکنان، اظهار کرد: براساس بررسی‌هایی که انجام شده، برخی از عوامل بخش‌های درمانی که جزو کادر بهداشت و درمان نبوده‌اند و طبق گزارش‌های واصله، جزو عوامل و کارکنان بخش‌ها بوده‌اند، داروهای بیماران را دریافت می‌کردند اما به جای آن داروی دیگری یا آب مقطر تزریق می‌کردند و این داروهای بیماران در بازار آزاد به فروش می‌رسید.
وی افزود: قطعاً تمام اعضای کادر بهداشت و درمان با این تخلفات مخالفند و نسبت به آن اعلام برائت می‌کنند و ما نیز آن را غیرقابل قبول می‌دانیم و این موضوع را از سوی هر کسی که آن را انجام دهد، یک ظلم و جنایت در حق بیماران می‌دانیم.
رئیس زاده با بیان این که در محیط‌های بهداشتی و درمانی که بیماران با اطمینان خاطر برای بهبودی بیماری خود مراجعه می‌کنند این‌گونه تخلفات نباید رخ ‌دهند، ادامه داد: با وجود این به‌طور کلی، مردم نباید به‌خاطر این حوادث استثناء، اعتماد خود را نسبت به کادر بهداشت و درمان از دست بدهند زیرا این اعتماد لازمه آرامش مردم هنگام مراجعه به مراکز درمانی است.
وی با اشاره به ایثارگری‌‌های کادر درمان در دوران دفاع مقدس و کرونا بیان کرد: کادر درمان نشان دادند که برای حفظ سلامتی مردم، حتی حاضرند از جان خود نیز بگذرند و تقدیم بیش از 300 شهید سلامت در دوران کرونا و بیش از 3000 شهید بهداری رزمی زمان جنگ مؤید این فداکاری‌هاست و موضوعات و تخلفات این چنینی در بیمارستان‌ها نباید خدشه‌ای به جامعه پزشکی و پرستاری وارد کند و قطعاً باید با چند نفر خاطی و متخلف برخورد بازدارنده و مطابق قانون انجام شود تا اعتماد مردم حفظ شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تأکید بر این‌که تمام دغدغه ما حفظ آرامش و سلامتی مردم است و امیدواریم با برخوردی که انجام می‌شود این کار مذموم و شنیع تکرار نشود، تصریح کرد: این‌که بیماری با امید درمان شدن مراجعه کند و به شدت به دارویی نیاز دارد و آن دارو نیز بسیار گران‌قیمت است اما دارو از دسترس وی خارج شود و در اختیار او قرار نگیرد جرم و جنایت در حق بیمار است و باید برخورد جدی با عاملان این موضوع انجام شود.
رئیس‌زاده با بیان این که نظارت‌ها بر مراکز درمانی باید بیشتر و دقیق‌تر باشد؛ توضیح داد: با وجود این با توجه به گستردگی مراکز درمانی، تشخیص تخلفات و نظارت‌ها در چنین محیط‌هایی، پیچیده است.
در زمینه نظارت‌ها، باید توجه داشت که در بیمارستان‌ها ضوابط، سنجه‌ها و استانداردهای ایمنی بیمار (patient safety) وجود دارد.
این استانداردها باید جدی گرفته شوند تا از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری شود.
اگر رؤسا و مدیران بیمارستان‌ها و سرپرستان بخش‌ها، آموزش‌های لازم را در زمینه ایمنی بیمار دریافت و به‌خوبی بر اجرای این سنجه‌ها نظارت کنند، بسیاری از این مشکلات قابل پیشگیری هستند.
وی گفت: منظور از ایمنی بیمار این است که بررسی شود که داروی جایگزین یا اشتباهی برای بیمار تجویز و ارائه نشود، یا حتی به صورت سهوی نیز داروهای شبیه به هم، به اشتباه برای بیمار تجویز نشود.
وی ادامه داد: وقوع چنین تخلفاتی نشان می‌دهد که سنجه‌های اعتباربخشی بیمارستانی و ایمنی بیمار باید جدی‌تر گرفته شود تا چنین حوادثی برای بیماران پیش نیاید.
رئیس سازمان نظام پزشکی توضیح داد: بخش مهمی از اجرای دقیق این ضوابط و نظارت بر روند درمان، وظیفه معاونت درمان وزارت بهداشت است.
اعتباربخشی به مراکز درمانی به‌طور دوره‌ای انجام می‌شود و این امر بر عهده تیم‌های وزارت بهداشت قرار دارد اما اجرای سنجه‌ها برعهده رؤسای مراکز و مدیران پرستاری است؛ مسئولین مراکز درمانی باید این استانداردها را به‌خوبی اجرا کنند تا در هنگام اعتباربخشی، تمام الزامات رعایت شده باشد.
انتهای پیام/