مقاومت، پایه آرامش نظم نوین جهانی است
قم- رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه گفت: مقاومت، پایه آرامش نظم نوین جهانی است، زیرا میتواند آرامش جهان را تامین کند.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار بعد از ظهر سه شنبه در نشست بصیرتی که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به ذکر نکاتی پیرامون رخدادهای منطقهای، اظهار کرد: مقاومت یک مفهوم اصیل قرآنی است، در گذشته تاریخی و تراث دینی و فقهی، مفهومی که چنین محتوایی را جلوه داده، جهاد بوده است که در ۳۰۰ آیه قرانی نام آن ذکر شده است و ۳۰۰ آیه دیگر از قرآن کریم نیز نام جهاد را از نظر محتوایی، بیان کرده است.
رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه ادامه داد: جهاد در سده اخیر با مشکلات زیادی روبهرو شده است و پرچم آن در اختیار جریانها، گروهکهای تندرو افراطی مانند، سلفی، تکفیری، وهابیت و… قرار گرفته است و جبهه استکبار نیز از این مسئله چندان بدش نمیآیدT زیرا امروزه مفهوم جهاد و جهادی بودن در بیشتر اقصی نقاط دنیا، معنی بد و منفی را تداعی میکند و رسانههای غربی نیز، از این موضوع به بهترین شکل استفاده میکنند.
حجتالاسلام والمسلمین رهدار افزود: معنای مقاومت همردیف و همپوشانی با مفهوم جهاد قرار داده شده است اما با این تفاوت که فهم تفصیلی و مصادیق تاریخی آنان با یکدیگر متفاوت است، اول آنکه جهاد صرفاً به معنای جنگ سخت مانند شمشیر زدن و مقاتله نیست و دوم، مقاومت نیز همیشه معنای سلبی را افاده نمیکند، بلکه چه بسا از آن معنای ایجابی برداشت میشود مانند پیروزی انقلاب اسلامی که موجب حمله به مقر استکبار جهانی شد، مورد سوم در این موضوع مطرح میشود که مقاومت همیشه و اغلب شامل جنگهای سخت نمیشود بلکه جنگهای ترکیبی_هیبریدی، جنگ نرم، فناوری و… را در برمیگیرد.
وی گفت: چهارمین مورد از تفاوت مصداق و معنای مقاومت که در تراث فقهی و روایی به آن اشاره شده، تقید جهاد به فی سبیل الله بودن است، اما شاکله مقاومت صرفاً نیازمند در راه خداوند بودن نیست به عنوان مثال، مقاومت احزاب سوسیالیستی کمونیستی آمریکای لاتین در برابر استکبار جهانی و امپریالیسم و همچنین انقلاب افرادی مانند مرحوم فیدل کاسترو و… یک نوع مقاومت تلقی میشود و تفاوت پنجم نیز در دایره و حیطه آن شکل میگیرد، به این ترتیب که میزان شکلگیری و وسعت جبهه مقاومت از جهاد بیشتر و عامتر خواهد بود مانند ایجاد اتحاد با کشورهایی که ضد امپریالیستی (آمریکا و اسرائیل) عمل میکنند و به نقد آنان میپردازند.
وی افزود: پرچم مقاومت از نظر عینی و تاریخی در اختیار جمهوری اسلامی ایران و بازوان آن، در منطقه قرار دارد زیرا تاکنون خلاف پروتکلهای اخلاقی، انسانی، بشری و… عمل نکرده است و در دل همگان نفوذ کرده است.
وی با اشاره به هدایت جریانهای جعلی گروهکهای جهادی توسط استکبار بهویژه آمریکا، اذعان کرد: مقاومت بر خلاف جریانهای جهادی هیچگاه ابزار دست آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورهای استکبار نبوده است.
رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با اشاره به ارزیابی مقاومت در پایگاههای معرفتی، عنوان کرد: عالیترین سطح تفسیر جبهه مقاومت، دیدگاه الهیات_تاریخ است که میتواند فضای یاس و نا امیدی که برای مقاومت بهجود آمده است را از بین ببرد، از منظر دیدگاههای دیگر مانند جامعه شناسی_سیاسی، مقاومت تضعیف و شکست خورده است اما منظر الهیات تاریخ تمام درد و تلخی موجود مانند شهادت.
وی افزود: امروز دستاوردهای مقاومت به جایی رسیده است که توانستهایم بدون صرف هزینه و برنامهای جریان مقاومت را در دانشگاههای آمریکا و خیابانهای اروپا صادر کنیم و اصل گفتمان مقاومت، خلق انسان مقاوم و جغرافیای مقاومت را گسترش دهیم.
رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ مسئله فلسطین مهمترین مسئله جهان است، امروز نیز سخنان رهبری به عمل نشست و بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در این راستا با ما همپیمان شدهاند و پیمان ابراهیم که با سرمایه هنگفت و مدت زمان ۱۰ سال برنامهریزی شده بود، به واسطه جریان مقاومت دود شد و از بین رفت.
حجتالاسلام والمسلمین رهدار در پایان گفت: مقاومت، پایه آرامش نظم نوین جهانی است زیرا میتواند آرامش جهان را تأمین کند، ما تربیت شدهایم که با قلب استکبار مبارزه کنیم و با سنگاندازی و دستاندازی متوقف نخواهیم شد.
وی ادامه داد: فقه و نظریه مقاومت از ضروریترین بایستههای پژوهشی و عملی است که باید آن را درک کرده و به مرحله سرانجام برسد زیرا مقاومت یک پوزیشین اسلامی زنده در دنیا است.