خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 19 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سهم دانش‌آموزان سمنانی در برنامه‌ریزی‌های آموزش‌وپرورش چیست؟ - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 18 دی 1403 - 19:53
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان بر لزوم نقش آفرینی دانش آموزان این استان در برنامه ریزی نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد.
آموزشي،استان،سمنان،آموزش،تقويت،پرورش،مشاركت،عنوان،تربيت،نظام ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان، دانش‌آموزمحور بودن برنامه‌های آموزشی و پرورشی را یک ضرورت اساسی عنوان و تأکید کرد: برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان ضمن شناخت هویت خود، در آینده بتوانند به‌عنوان نیروهای مؤثر در جامعه فعالیت کنند.
در نظام تعلیم و تربیت، دانش‌آموزان نه تنها به عنوان دریافت‌کنندگان آموزش، بلکه به عنوان بازیگران اصلی و تأثیرگذار در فرآیند یادگیری و رشد جامعه شناخته می‌شوند.
در استان سمنان، با توجه به چالش‌های متعدد آموزشی و فرهنگی، نقش‌آفرینی فعال دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تربیتی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.
شناسایی نیازها و دغدغه‌های دانش‌آموزان
دانش‌آموزان به عنوان اصلی‌ترین ذی‌نفعان نظام آموزشی، بهترین مرجع برای شناسایی نیازها، چالش‌ها و دغدغه‌های آموزشی هستند.
با مشارکت دادن آن‌ها در فرآیند برنامه‌ریزی، می‌توان به برنامه‌هایی دست یافت که متناسب با واقعیت‌های زندگی و نیازهای آن‌ها طراحی شده‌اند.
این امر به ویژه در استان سمنان، که با مسائلی مانند کمبود منابع آموزشی و چالش‌های فرهنگی روبرو است، اهمیت دوچندان دارد.
تقویت حس مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی
نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، نه تنها به بهبود کیفیت آموزش کمک می‌کند، بلکه حس مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی را در آن‌ها تقویت می‌کند.
این موضوع به دانش‌آموزان می‌آموزد که چگونه در فرآیندهای تصمیم‌گیری مشارکت کنند و چگونه برای حل مشکلات جامعه خود تلاش نمایند.
این مهارت‌ها برای آینده‌ی آن‌ها، چه در عرصه‌ی شخصی و چه در عرصه‌ی اجتماعی، بسیار ارزشمند است.
ایجاد فضای خلاقانه و نوآورانه
دانش‌آموزان با ایده‌ها و نگاه‌های تازه‌ای که به مسائل دارند، می‌توانند به ایجاد فضایی خلاقانه و نوآورانه در نظام آموزشی کمک کنند.
مشارکت آن‌ها در برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند منجر به طراحی روش‌های آموزشی جدید، استفاده از فناوری‌های نوین و ایجاد محیط‌های یادگیری جذاب‌تر شود.
این موضوع به ویژه در استان سمنان، که نیازمند تحول در شیوه‌های سنتی آموزش است، می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی داشته باشد.
تقویت هویت فردی و اجتماعی
با مشارکت دادن دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، به آن‌ها این فرصت داده می‌شود که هویت فردی و اجتماعی خود را بهتر بشناسند و تقویت کنند.
این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا به عنوان شهروندانی فعال و مسئولیت‌پذیر در جامعه حضور یابند و در آینده، نقش‌های مؤثری در توسعه استان سمنان ایفا کنند.
بنابراین نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی نظام تعلیم و تربیت استان سمنان، نه تنها به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کمک می‌کند، بلکه به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که در فرآیندهای تصمیم‌گیری مشارکت کنند، حس مسئولیت‌پذیری خود را تقویت نمایند و به عنوان شهروندانی فعال در جامعه حضور یابند.
این مشارکت، گامی مهم در راستای ایجاد نظام آموزشی پویا و پاسخ‌گو به نیازهای واقعی دانش‌آموزان است.
توسعه برنامه‌های معنوی در مدارس
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان همچنین به اهمیت رویکرد تربیت شش‌ساحتی در مدارس اشاره کرد و آن را ابزاری برای پرورش همه‌جانبه دانش‌آموزان دانست.
شریفی به لزوم تقویت برنامه‌های دینی و معنوی در مدارس اشاره کرد و گفت: اقامه نماز نباید صرفاً به برگزاری نماز جماعت محدود شود؛ بلکه باید به مفهومی عمیق‌تر از طریق برنامه‌ریزی دقیق و منسجم دست یافت.
وی از اجرای برنامه اعتکاف ویژه دانش‌آموزان در 30 مسجد استان، برای اولین بار در شهرستان آرادان خبر داد.
همچنین برگزاری دوره‌های ویژه توانمندسازی معلمان در زمینه روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم از دیگر برنامه‌های مطرح‌ شده توسط مدیرکل بود.
حمایت از فرهنگیان و ارتقای کیفیت آموزشی
شریفی با قدردانی از حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه استان، خواستار تداوم همراهی و تعامل مؤثر برای تحقق اهداف آموزش و پرورش شد.
وی گفت: رویکرد مدرسه‌محوری و توجه به کیفیت‌مداری در آموزش از جمله موضوعاتی است که با همکاری همه‌جانبه می‌تواند محقق شود.
شریفی همچنین بر ایجاد فضای آرام و همدلانه برای معلمان تأکید کرد و ارتقای سواد همه کودکان را از اهداف کلیدی آموزش و پرورش برشمرد.
برنامه‌ریزی برای آینده‌ای بدون بازمانده از تحصیل
مدیرکل آموزش و پرورش سمنان، تضمین دسترسی تمام دانش‌آموزان به تحصیل را یک هدف مهم دانست و ابراز امیدواری کرد که روزی حتی یک دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان وجود نداشته باشد.
وی افزود: تعلیم و تربیت باید همه ابعاد اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و آموزشی را در برگیرد تا نسلی متعهد، آگاه و توانمند تربیت شود.
شریفی در پایان از همه مسئولان و فرهنگیان خواست در این مسیر همراهی و حمایت خود را ادامه دهند.
انتهای پیام/363/