خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 20 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

زبان فارسی؛ عنصر هویتی در سیاست‌گذاری‌های آموزشی کشور

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | چهارشنبه، 19 دی 1403 - 08:06
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از اقدامات آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت درس انشاء خبر داد.
آموزش،پرورش،فارسي،زبان،عنوان،متوسطه،آموزشي،معاون،وزير،وزارت، ...

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - زبان فارسی به عنوان یکی از زبان‌های غنی و باستانی جهان، نه تنها به عنوان وسیله‌ای برای ارتباطات روزمره، بلکه به عنوان ابزاری برای انتقال فرهنگ، هنر و ادبیات در تاریخ ایران شناخته می‌شود.
در نظام آموزشی کشورمان، زبان فارسی و انشاء به عنوان ۲ عنصر کلیدی در فرآیند یادگیری و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان اهمیت ویژه‌ای دارند.
انشاء به عنوان ابزاری برای بیان احساسات، افکار و ایده‌ها، نقش مهمی در تقویت مهارت‌های نوشتاری و تفکر انتقادی دانش‌آموزان ایفا می‌کند.
با توجه به تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی در دنیای امروز، اهمیت آموزش زبان فارسی و مهارت‌های نوشتاری در مدارس بیش از پیش احساس می‌شود.
در همین راستا خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره اقدامات وزارت آموزش پرورش برای حفظ زبان فارسی به گفت‌و‌گو پرداخت.
مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: «زبان فارسی همیشه به عنوان یک نقطه اشتراک برای مردم ایران عمل کرده و همچنان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.»
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مبنای توسعه برنامه‌های آموزشی هستند؛ افزود: «در همین راستا بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در هر دوره، توجه ویژه‌ای به درس زبان فارسی و انشاء در مدارس می‌شود.»
مصطفی آذرکیش ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا با بازنگری و به‌روزرسانی محتوا‌های آموزشی و افزایش ساعات تدریس، موضوع کاهش کیفیت درس انشاء در مدارس را رفع کند.»
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: «اگر پژوهشی در این زمینه انجام شده باشد، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش آن را بررسی خواهد کرد.»
مصطفی آذرکیش با بیان این که برای تقویت مهارت‌های زبانی و نگارشی دانش‌آموزان، همکاری‌های مستمری با پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود؛ تصریح کرد: «برنامه‌هایی برای بهبود کیفیت آموزش زبان فارسی در حال پیگیری است.»
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: «زبان فارسی به عنوان یک عنصر فرهنگی و هویتی در تمامی برنامه‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و این نگاه در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های درسی آموزش و پرورش لحاظ می‌شود.»
این اظهارات معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، نمایانگر عزم جدی برای حفظ و تقویت زبان فارسی در مدارس است.
امید است که با همکاری معلمان، والدین و مسئولان آموزشی، شرایطی فراهم شود که دانش‌آموزان بتوانند از زیبایی‌ها و عمق زبان فارسی بهره‌مند شوند و توانایی‌های نوشتاری خود را به بهترین نحو پرورش دهند.
این امر نه تنها به رشد فردی آن ها کمک خواهد کرد؛ بلکه به غنای فرهنگی و ادبی جامعه نیز خواهد افزود.