تاریخدانان آمریکایی به محکومیت «کشتار آموزشی» اسرائیل در غزه رأی دادند
اعضای انجمن تاریخ آمریکا (AHA) قطعنامهای را تصویب کردند که در آن «تلاش عمدی اسرائیل برای نابودی کامل سیستم آموزشی فلسطین» محکوم شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعظم پورکند - این قطعنامه با عنوان «قطعنامه مخالفت با کشتار آموزشی در غزه» در کنفرانس سالانه این گروه در روز یکشنبه به تصویب رسید و اسرائیل را متهم کرد که «۸۰ درصد مدارس غزه را نابود کرده و ۶۲۵۰۰۰ کودک را از آموزش محروم کرده است».
همچنین در این قطعنامه، تخریب «تمام ۱۲ پردیس دانشگاهی غزه» و همچنین «آرشیوها، کتابخانهها، مراکز فرهنگی، موزهها و کتابفروشیهای غزه، از جمله ۱۹۵ سایت میراث فرهنگی، ۲۲۷ مسجد، سه کلیسا و کتابخانه دانشگاه الأقصی» توسط اسرائیل محکوم شده است.
این قطعنامه بحثبرانگیز با ۴۲۸ رأی موافق و ۸۸ رأی مخالف به تصویب رسید.
این قطعنامه اکنون به شورای انجمن تاریخ آمریکا ارسال میشود تا تصمیم بگیرد که آیا آن را تأیید کند، وتو کند یا اعلام عدم موافقت نماید.
انجمن تاریخی آمریکا قدیمیترین انجمن حرفهای تاریخدانان در ایالات متحده است.
بر اساس گزارش مشترکی که توسط آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) و محققان دانشگاه کمبریج نوشته شده، جنگ غزه به کودکان این منطقه آسیب زده و نسل آنان را به طور جدی تهدید میکند.
این گزارش بیان میکند که بیش از ۹۰ درصد مدارس غزه آسیب دیدهاند و بسیاری از آنان قابل تعمیر نیستند.
در ادامه این گزارش گفته شده است که در خوشبینانهترین حالت (آتشبس فوری و تلاش بینالمللی برای بازسازی غزه) دانشآموزان دو سال یادگیری در مدرسه را از دست میدهند و در صورتی که جنگ تا سال ۲۰۲۶ ادامه پیدا کند، ممکن است کودکان و نوجوانان ۵ سال از تحصیل دور شوند.
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ کودک و ۴۰۰ معلم در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدهاند.
بر اساس گزارشها و قطعنامههای اخیر، میزان خسارات وارد شده به سیستم آموزشی غزه بسیار گسترده و ویرانگر بوده است.
در ادامه برخی از جزئیات مربوط به تخریب مدارس و مراکز آموزشی در غزه آورده شده است:
۱.
تخریب مدارس:
- ۸۰ درصد مدارس غزه تخریب یا آسیب دیدهاند.
این تخریبها شامل مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستانها میشود.
- بر اساس گزارشها، بیش از ۶۲۵،۰۰۰ کودک در غزه به دلیل تخریب مدارس و ناامنیهای ناشی از درگیریها، از دسترسی به آموزش محروم شدهاند.
۲.
تخریب دانشگاهها:
- تمام ۱۲ پردیس دانشگاهی در غزه به طور کامل یا جزئی تخریب شدهاند.
این دانشگاهها شامل مراکز آموزشی مهمی مانند دانشگاه اسلامی غزه، دانشگاه الأزهر و دانشگاه الأقصی میشوند.
- کتابخانهها و مراکز تحقیقاتی این دانشگاهها نیز آسیبهای جدی دیدهاند.
به عنوان مثال، کتابخانه دانشگاه الأقصی که حاوی هزاران جلد کتاب و منابع علمی بود، تخریب شده است.
۳.
تخریب مراکز فرهنگی و آموزشی:
- ۱۹۵ سایت میراث فرهنگی، شامل موزهها، مراکز فرهنگی و تاریخی، در غزه تخریب شدهاند.
- ۲۲۷ مسجد، ۳ کلیسا و سایر مراکز مذهبی که گاهی به عنوان مراکز آموزشی نیز استفاده میشدند، آسیب دیده یا کاملاً نابود شدهاند.
- کتابفروشیها و مراکز انتشاراتی نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند، که این امر دسترسی به منابع آموزشی را بیش از پیش محدود کرده است.
۴.
تأثیرات بلندمدت:
- تخریب سیستم آموزشی غزه نه تنها دسترسی فوری به آموزش را مختل کرده است، بلکه تأثیرات بلندمدتی بر آینده نسل جوان غزه خواهد داشت.
بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان مجبور به ترک تحصیل شدهاند و بازسازی این مراکز آموزشی سالها زمان خواهد برد.
- از دست رفتن منابع آموزشی، کتابها و زیرساختهای تحقیقاتی نیز باعث شده است که روند آموزش و پژوهش در غزه با چالشهای جدی مواجه شود.
این تخریبها توسط برخی سازمانها و نهادهای بینالمللی به عنوان «کشتار آموزشی» (Scholasticide) توصیف شدهاند، که به معنای نابودی عمدی سیستم آموزشی و فرهنگی یک جامعه است.
این اقدامات نه تنها بر زندگی فعلی ساکنان غزه تأثیر گذاشته است، بلکه آینده نسلهای آینده را نیز به خطر انداخته است.
منبع: الجزیره