خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 20 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سقف تامین مالی جمعی به ٥٠ میلیارد تومان رسیده است

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | چهارشنبه، 19 دی 1403 - 15:06
زارع زاده می‌گوید: سقف تامین مالی جمعی از ٢ میلیارد تومان که مصوب شورای عالی بورس بوده به ٥٠ میلیارد تومان رسیده است.
مالي،تامين،تضمين،ابزار،فرابورس،زمينه،كارگروه

زارع زاده مدیر ابزار‌ها و نهاد‌های مالی فرابورس ایران و دبیر کارگروه تامین مالی جمعی فرابورس در چهارمین پیش نشست دهمین همایش مالی اسلامی با موضوع تامین مالی جمعی و مشارکت مردم در بازار‌های مالی گفت: تامین مالی جمعی طبق دستورالعمل شورای عالی بورس منابع مورد نیاز برای راه‌اندازی یا توسعه کسب و کار‌ها را تامین می‌کند.
داده‌های مربوط به تامین مالی جمعی در بازار‌های جهانی بسیار پراکنده است.
حدود ۳۶٪ تامین مالی جمعی توسط NGO‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
او در ادامه با اشاره به خلاصه اقدامات صورت گرفته توسط کارگروه تامین مالی جمعی گفت: از سال ١٣٩٩ تا پایان دی ماه امسال، بالغ بر ٩٦٩ طرح در حوزه‌های متنوع تامین مالی شده و مبلغ تامین مالی بالغ بر ١٢.٥ همت بوده است.
صدور موافقت نامه‌های اصولی و مجوز فعالیت‌ها نیز روند رو به رشد خوبی داشته است.
ضمن اینکه با اتصال سامانه جامع تامین مالی جمعی فرابورس به درگاه ملی مجوزها، زمان کمتری هم صرف انجام این فرآیند می‌شود.
او افزود: در زمینه تامین مالی جمعی، دو اتفاق خوب هم افتاده است؛ سقف تامین مالی جمعی از ٢ میلیارد تومان که مصوب شورای عالی بورس بوده به ٥٠ میلیارد تومان رسیده است.
مقررات‌گذاری در این زمینه نیز صورت گرفته است، این ابزار رشد کرده و در آینده شاهد رشد بیشتر این ابزار هم خواهیم بود.
توسعه ابزار‌ها نیازمند مقررات‌گذاری و سیاست‌گذاری است.
سعی شده به سرمایه‌گذار نشان داده شود این ابزار دارای ریسک‌هایی است اصل سرمایه اگرچه تضمین شده، اما سود تضمین شده نیست و اگر سود تضمین شود، سکو تعلیق می‌گردد.
او بیان کرد: البته که بحث ارزیابی دقیق‌تر و پایبندی سکو‌ها به شاخص‌های عملکردی جای کار بیشتر هم دارد.
پیشنهاداتی مثل تضمین قراردادها، تضمین گزارش توجیهی و فرهنگ‌سازی داشته‌ایم.
این ابزار، دست خیلی از کسب و کار‌ها را گرفته و البته که نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتری در این زمینه هستیم.
فرهنگ‌سازی و ارائه بازخورد‌های ادواری حلقه مفقوده این اکوسیستم است و امیدواریم این مهم هم مدنظر قرار بگیرد.