خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 20 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تکلف، دلزدگی دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان را از یادگیری قرآن به دنبال خواهد داشت

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 19 دی 1403 - 20:06
نشست «یاوران قرآنی جبهه مقاومت» در اداره زیست بوم فرهنگی تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد که طی آن جمعی از اساتید قرآنی به بیان نقطه نظرات خود در زمینه تبیین رسالت جامعه قرآنی پرداختند.
قرآن،قرآني،آموزش،مواجهه،بحران،حوادث،وظيفه،طبيعي،مديريت،امور، ...

به گزارش خبرنگار مهر، اداره زیست‌بوم فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی تهران میزبان برگزاری نشست «یاوران قرآنی جبهه مقاومت» بود؛ نشستی که در راستای توانمندسازی فعالان و مسئولان مؤسسات قرآنی شهر تهران برگزار شد و البته رویکرد اصلی این نشست، تبیین رسالت جامعه قرآنی در قبال مصائب، بلیات و مشکلاتی که بر ابنای بشر، جامعه مسلمانان و به ویژه ناظر بر سبوعیت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و لبنان بود.
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی، سرپرست اداره امور قرآنی استان تهران با اشاره به اینکه برای مدیران مؤسسات قرآنی نیازمند ایجاد فضای محتوایی و گفتمانی در حوزه امور قرآنی هستیم، گفت: در جلسات قبلی با مدیران مؤسسات در مورد مشکلات صنفی مباحثی مطرح شد اما در نشست جاری با توجه به حوادث منطقه و برخی کشورهای اسلامی حاصل تهاجم و اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی، به نقش و جایگاه جامعه قرآنی در اتخاذ رفتار و کنش مناسب در برابر این سلسله جنایات خواهیم پرداخت.
وی ادامه داد: به همین دلیل از وجود دو میهمان یکی امیر ذوقی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) و همچنین علی زرودی، مسئول شبکه مدیریت بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه (فرصت) در این نشست بهره برده‌ایم که در ابتدا علی زرودی به بیان نکات خود خواهند پرداخت.
به کاربردن واژه بحران در عرصه امتحان الهی کفرآمیز است
وی ادامه داد: برای شخص من بسیار تعجب برانگیز بود که چرا معظم‌له وقتی این بلا و مصیبت را می‌بیند از الفاظ معمول در مواجهه با این اتفاقات استفاده نمی‌کنند هر چند که بعد از کمی تأمل می‌توان به این نکته رسید تنها یک نگاه قرآنی می‌تواند منجر به بروز چنین واکنشی از سوی یک فرد قرآنی شود.
ممکن است به تعبیر قرآن ما به این اتفاقات از لفظ حادثه، واقعه و بلایات استفاده می‌کنیم اما اجازه نداریم از این وضعیت تعبیر به بحران کنیم چرا که خداوند اساساً بنده خود را دچار بحران نمی‌کند، این وقایع به نوعی امتحانی است که عیار ایمان افراد را مورد سنجه قرار می‌دهد و لذا لفظ بحران و مدیریت بحران در اتخاذ تدابیری در مدیریت آن نوعی نگرش کفرآمیز است.
مسئول شبکه مدیریت بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه تصریح کرد: چنین بینشی باید ما را در حوزه فعالیت‌های قرآنی به این فکر بیاندازد که باید در مواجهه با این بلایا به انجام چه اموری متوسل شویم.
در چنین اوضاعی ما باید این اتفاقات را آزمونی از جانب ذات پروردگار بدانیم و تنها نسبت به وظیفه و رسالتی که بر ما فرض است، پایبند بوده و آن را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانیم.
زرودی در پایان سخنان خود گفت: شهید سیدحسن نصرالله، دبیر کل فقید حزب‌الله لبنان بر انجام این وظیفه آشنا بود و در جریان بسیاری از حوادث طبیعی کشورمان با وجود آنکه خود بارها اعلام کرده بود ایران کشور قدرتمند و توانایی است، برای انجام وظیفه و مشارکت در حل و فصل این بلایا، پای در میدان گذاشت و به یاری ما شتافت و اینکه نوبت ماست که در اقدامی متقابل این مهم را در برابر حوادثی که در غزه و لبنان شاهد آن هستیم، به انجام برسانیم.
الزامات مواجهه با دانش‌آموزان در امر آموزش قرآن
دیگر سخنران این نشست امیر ذوقی، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) بود که مبتنی بر کتابی تحت عنوان «کتاب درآمدی تحلیلی بر جایگاه صلح و جنگ در قرآن و سیره نبوی» که خود آن را به رشته تحریر درآورده است به بیان دیدگاه قرآنی به موضوع مقاومت، اهمیت آموزش قرآن و همچنین نگاهی به مصائب و بلایایی طبیعی و غیرطبیعی پرداخت و با اشاره به دو آیه ۸ و ۹ سوره ممتحنه، وظیفه مسلمانان در مواجهه با دشمنان کیان اسلامی و جبهه کفر را برشمرد.
وی گفت: این کتاب در اصل پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد من بود و وقایع ۱۱ سپتامبر در آن که نوعی اسلام‌هراسی را به وجود آورده بود، در آن مورد توجه قرار گرفت و من ویراست بعدی این کتاب را ناظر بر بروز فتنه داعش و سربرآوردن گروهی به اسم اسلام که با استناد به آیات الهی و البته برداشت و تفسیر خود دست به جرم و جنایات بشری می‌زدند، اصلاح و بازنویسی کردم.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: آمارها نشان از آن دارد که مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی البته بعضاً اقدام به حذف دروس قرآن و عربی از برنامه کلاسی خود کرده‌اند، اینکه چرا این اتفاق افتاده است نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی دارد اما نکته‌ای که علمای امور تربیتی و آموزشی به آن اصرار دارند، آن است که نه در مورد قرآن بلکه در مورد همه دروس باید تکلف وجود نداشته باشد که این امر دلزدگی دانش‌آموزان، کودکان و نوجوانان را از یادگیری و آموزش قرآن به دنبال خواهد داشت.
ذوقی، مجهز بودن اولیای آموزش قرآن به روانشناسی شناختی را از جمله الزامات مواجهه با دانش‌آموزان در امر آموزش قرآن دانست و تصریح کرد: این امر باید با حساسیت زیادی انجام شود؛ کودک و نوجوانی که تحت لوای این‌گونه آموزش اصولی قرآن قرار می‌گیرد، در بزرگسالی مصونیت پیدا کرده و شیفته و مشتاق تعالیم قرآنی و به کار بردن آن در امور زندگی خود است همچنانکه نهادینه شدن قرآن در وجود او حس مسئولیت‌پذیری را نیز در او برانگیخته کرده تا جایی که او خود را در برابر مصائب و مشکلاتی که برای همنوعان و هم‌کیشانش نیز به وجود می‌آورد احساس مسئولیت می‌کند.