خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 20 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آسیب‌های اجتماعی به دلیل غفلت در نظام تعلیم و تربیت است

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | چهارشنبه، 19 دی 1403 - 21:52
کاظمی با تأکید بر این که نیاز به انجام کار‌های اثربخش همسو با ذائقه‌های دانش آموزان داریم، گفت: بخشی از آسیب‌های اجتماعی به خاطر غفلت در نظام تعلیم و تربیت است.
حوزه،پرورش،دانش،آموزش،آموزان،فرهنگ،شكل،تربيت،دفاع،كشور،ايثار ...

علیرضا کاظمی، وزیرآموزش و پرورش در نشست مدیران کل بنیاد حفظ و نشر دفاع مقدس با بیان این که یکی از بزرگترین چالش‌های کشور مسائل تربیتی است، تصریح کرد: چالش‌های تربیتی جامعه دلایل متعددی دارد و بخشی از آسیب‌های اجتماعی به خاطر غفلت در نظام تعلیم و تربیت بوده و آن‌گونه که شایسته بوده به مقوله تربیت پرداخته نشده است.
وی ادامه داد: چالش‌های جدی دیگری نیز فراروی نظام تعلیم و تربیت از برون و درون وجود دارد که اگر اصلاح ساختاری دقیقی صورت نگیرد با توجه به فضای جدید در حوزه ارتباطات و فناور‌های جدید شرایط سخت‌تر خواهد شد.
تمرکز بر حوزه تعلیم و تربیت از این منظر بسیار مهم و حیاتی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که آموزش و پرورش بزرگ‌ترین فصل مشترک ما و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین مخاطب بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس به حساب می‌آید.
زیرا این حوزه، اثرات عمیق و ماندگاری در حوزه تعلیم و تربیت برجای می‌گذارد.
وی با اشاره به این‌که تقریباً ۲۰ میلیون دانش آموز ابتدایی و پیش دبستانی در آموزش و پرورش مشغول تحصیل هستند، گفت: بخش عظیم و اثر بخشی در هویت ملی در این حوزه شکل می‌گیرد.
نگاه رهبری نیز به موضوع توسعه و فرهنگ ایثار و شهادت مانند جهادکردن است.
کاظمی با تأکید بر این‌که توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اقدامی راهبردی و اثر بخش در حوزه تربیتی است، بیان کرد: با برنامه‌ریزی در این حوزه می‌توان اقدامات تربیتی ارزنده‌ای برای نسل جدید طراحی کرد.
آموزش و پرورش این آمادگی را دارد این ارتباطات چابک‌تر و نزدیک‌تر شکل گیرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: نیاز به کار اثر بخش جدید و همسو با ذائقه‌های دانش آموزان داریم تا اثربخشی اقدامات بیشتر شود.
باید نقشه راه عملیاتی و منسجم شکل گیرد و در مدرسه به عنوان میدان عملیات انجام شود.
وی با تأکید بر این‌که برنامه‌ها باید دانش آموز محور باشد، خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در تمامی مدارس، تمامی مناطق آموزشی و استان‌های کشور یادواره شهدا برگزار شود.
در نهایت محصول این یادواره‌ها در کنگره ملی توسط دانش آموزان به منصه ظهور می‌رسد.
کاظمی با اشاره به تلفیق درس آمادگی دفاعی و علوم و معارف دفاع مقدس تصریح کرد: موضوع دفاع از امنیت کشور بسته‌ای جداست که هر فردی در کشور باید به این مهارت سخت و نرم مجهز شود.
تدریس علوم و معارف نیز یک فرهنگ اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی دیگری است که خروجی آمادگی دفاعی این فرهنگ خواهد شد.
دانش آموزان باید با ادبیات دفاع آشنا باشند.
وی ادامه داد: مزیت رقابتی کشور با دنیای غرب تنها فرهنگ ایثار و شهادت بوده و آنچه که ما را از گردنه‌های صعب العبور درمقابل دشمنان نجات داده است؛ همین فرهنگ بوده است.
کاظمی با تأکید بر این‌که شخصیت دانش آموزان در خانواده شکل می‌گیرد، گفت: مدرسه نقش شتاب دهنده به فرآیند‌های رشد ذهنی و اخلاقی و علمی و..
دانش آموزان را دارد و امکان تغییر زیادی ندارد.
وی حوزه پیش دبستانی را زمینه‌ساز شکل گیری هویت ملی، دینی و ..
دانش آموزان دانست و گفت: در این حوزه باید تمرکز و برنامه‌ریزی اساسی شکل گیرد و اگر در این خصوص کوتاهی انجام شود قطعاً راه نفوذ بر باور‌ها و اندیشه‌های دانش آموزان مهیا خواهد شد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ ضرورت دارد هر استان، منطقه و هر مدرسه‌ای با توجه به بوم آن منطقه، یک برنامه دقیق در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشد.
منبع: وزارت آموزش و پرورش