تصویر شهید سیدحسن نصرالله در نگاه کاریکاتوریست یمنی
کمال شرف هنرمند یمنی زبان کاریکاتور را زبانی همه فهم و جهانی دانست و بیان کرد که سید حسن نصرالله اگر میخواست میتوانست از مواضع فکریاش کوتاه بیاید اما پای ارزشهایش ایستاد و شهید شد.
کمال شرف که نمایشگاه آثار کارتون و کاریکاتورش با عنوان «کمال الفن» در گالری عالی حوزه هنری برقرار است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه این هنر چقدر در راستای تحقق اهداف مقاومت کارساز است، توضیح داد: هنر کاریکاتور و کارتون چون دارای زبانی همه فهم و جهانی است، بسیار در زمینه انتقال صدای فلسطین موثر است و میتواند با اقشار مختلف در دنیا ارتباط برقرار کند.
هنرمندانی چون شهید ناجی العلی که فلسطینی بود، نیز در این مسیر گامهای بلندی برداشتند و جان خود را فدای رساندن پیام فلسطین به مردم دنیا از طریق کاریکاتور کردند.
وی که اولین بار است در ایران حضور پیدا میکند، درباره آثار کارتون و کاریکاتور ایرانی گفت: ایرانیها واقعاً در کاریکاتور و کارتون متقدم هستند و من خیلی وقت است که کاریکاتورهای ایرانی را دنبال میکنم.
هنرمندان توانمند و حرفهای در ایران هستند به ویژه مسعود شجاعی طباطبایی که بسیار کارهای خوبی دارد.
کاریکاتوریستهای ایرانی به شکلی مستمر در حوزه مقاومت فعال هستند و ما همگی اهداف مشترک داریم تا حقیقت آنچه را که بر مردم مظلوم فلسطین و لبنان و یمن میگذرد، به مردم جهان منتقل کنیم.
این هنرمند کارتونیست عنوان کرد: من سربازی هستم در کنار سایر برادران اما با این تفاوت که سلاح ما، کاریکاتور و کارتون است، سلاحی که همه پیام آن را متوجه میشوند.
ما با این سلاح و تحریم کالاهای اسرائیلی تا زمان پیروزی، کارمان را ادامه میدهیم.
کمال شرف در پایان درباره اثری که درباره شهید سیدحسن نصرالله در نمایشگاه دارد و اقتدار سیدحسن نصرالله را مقابل استعمار غربی نشان میدهد، توضیح داد: من از کودکی از آدمهایی که ریش و محاسن داشتند بدم میآمد چون تجربه خوبی از اسلامگراهای سلفیها و اخوانی یمن نداشتم اما سیدحسن نصرالله سبب شد تا اعتمادم به شیوخ دینی برگردد و همین موضوع موجب شد تا بدانم آدمهای خوب هم ریش میگذارند.
سید حسن نصرالله اگر میخواست میتوانست از مواضع فکریاش کوتاه بیاید و به دنبال منافعش برود و جلوی آمریکا تعظیم کند تا شهید هم نشود اما او پای ارزشهایی که به آنها معتقد بود، ایستاد و در این راه شهید شد.
من خواستم این موضوع را در این اثر تصویر کنم، چیزی که حقیقت محض است.
در متن بیانیه نمایشگاه «کمال الفن» آمده است: «کارتون و کاریکاتورهای کمال شرف خاکی ساده و بی تکلف است اما صریح و بران درست شبیه «جنبیه» خنجر یمنی که همیشه آماده است و به هنگام در هنگامهها.
شرف، طرف درست تاریخ ایستاده و گویی نماینده امتی شده که میخواهد بار تاریخ را به دوش بکشد.
پس از طوفان الاقصی اتفاق مهمی در جهان نیفتاد که کمال آن را از آن خود نداند و اثری کار نکند و دست ما را پر نکند؛ او کارتون و کاریکاتور را همچون سلاحی میبیند که باید آن را برای مستضعفان و مظلومان عالم به کار بست.
شرف اهل یمن میگوید: من معتقد بودم که این راه، راه خدا و نصرت مستضعفین است.
حمایت از مجاهدین با هرچه که در دست داریم ضامن آزادی و حیات ماست به همین دلیل با ایمان نقاشی کشیدم و کارم را به عنوان سلاحی در این مبارزه در نظر گرفتم تا وظیفهام را به نحو احسن انجام دهم خداوند هم توفیق داد الحمدالله.»
و به راستی که خدا به این مجاهدت او برکت داد که ما ایرانیها فرسنگ ها دورتر از او با او و آثارش آشنا شدیم؛ آشنا با مردی ۴۷ ساله از طایفه اویس قرنی که بوی خوش آثارش از یمن به مشاممان رسید.
او در همین پانزده ماهی که از طوفان الاقصی می گذرد، جزو پرکارترین کارتونیستهایی است که برای فلسطین و جبهه مقاومت بیش از پانصد اثر هنری خلق کرده است.
همه آثار او رندانه و رنگ و بوی سیاسی دارد و رسواگر و عیان کننده ذات پلید و سیاستهای کثیف اسرائیل آمریکا و حتی اسلام آمریکایی شیوخ عربستان و کشورهایی همچون ترکیه است.
بخش اصلی طنز مضمونی آثارش متأثر از کشف تناقضات سیاست های غربی و اسلام آمریکایی غرب زده است و برای بیان این تناقضها از فرم کارتون و کاریکاتور به رندی و خوشمزگی بهره میبرد.
وقتی نحوه حضور کمال شرف در صحنه را میبینیم و آثار هنری او را مرور میکنیم به راستی که او را مصداق این بخش از منشور هنر امام مییابیم که فرمودند: تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم - اسلام ائمه هدی علیهم السلام - اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها باشد.
هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم خون آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی درد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد.»