تلاش برای سربهراه کردن نوجوانان بزهکار؛ در این «هنرستان» چه خبر است؟
علی ثقفی کارگردان مستند «هنرستان» از دغدغه خود درباره تولید اثر در فضای اجتماعی و مسیر شکلگیری این مستند گفت.
علی ثقفی کارگردان مستند «هنرستان» که در بخش مسابقه بلند ملی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت در رابطه با موضوع این اثر به خبرنگار مهر گفت: فیلم در رابطه با یک نقطه حساس و مهم اجتماعی است و ممکن است آگاهی پیدا کردن نسبت به آن چیزی که در فضای آموزشی ما وجود دارد برای عده ای جذاب باشد؛ این مستند بررسی میکند که چه مسائل و مشکلاتی در جایی نظیر یک هنرستان جنوب شهر وجود دارد و در واقع پاسخی است به این پرسش که در این هنرستان چه میگذرد؟.
فیلم تلاش دارد خط اهمیت مسائل فرهنگی و اقتصادی و مسائل مرتبط با اختلاف طبقاتی را معیار قرار دهد و بر این اساس به بررسی اتفاقات و مسیری که در فضای آموزشی رخ میدهد، بپردازد.
وی با تاکید بر علاقه خود به سینمای اجتماعی، در رابطه با چرایی انتخاب این سوژه و تولید این اثر، عنوان کرد: اولویت من ساخت کار سینمایی است اما همواره امکانات برای تولید یک اثر سینمایی از جمله امکانات مالی محدود است و همچنین مدیوم سینمای اجتماعی برایم دارای اهمیت است.
برای من امکانی پیش آمد که در فضای مستند به علاقه خود یعنی مدیوم اجتماعی بپردازم و یک هنرستان با ویژگی های خاص و مولفه های قابل توجه را مشاهده کردم که برایم جذاب بود و نتوانستم به راحتی از کنار آن عبور کنم.
از این رو تصمیم گرفتم مستند آن را تولید کنم.
احساس کردم مسئله مهمی در حال رخ دادن است و ارزش دارد به فیلم تبدیل شود.
این کارگردان در رابطه با چالش ها و مشکلات تولید این اثر، مطرح کرد: ورود به یک مدرسه با این مختصات و ویژگی ها، سختی های خود را دارد و این سختی ها قابل توجه است.
شرایط خاص و فضای دانش آموزان به مخاطبان ثابت می کند که مستند ساختن در داخل یک هنرستان پایین شهر چه مسائل و مشکلاتی دارد.
در این گونه کارها بیش تر از آن که فرصت برای پرداختن به ایده ها باشد زمان صرف پیشبرد امور میشود.
کارگردان «پرویزخان» در رابطه با نقش جشنواره «سینماحقیقت» در فضای مستند کشور، گفت: از قدیم مخاطب جشنواره «سینماحقیقت» هستم و این جشنواره جزو بخش حرفهای سینما محسوب میشود و یکی از مهمترین جشنوارههای کشور است.
از گذشتههای دور آثاری در این جشنواره دیدم که اثر جدی بر من داشته و من را به فضای مستند علاقهمند کرده است.
در کشور ما سوژه مستند زیاد است و مستندسازان خوبی داریم که در این جشنواره خیلی از آثارشان را دیده ام.
ثقفی در پایان با اشاره به این که بعد از فیلم سینمایی «پرویزخان» چرا سراغ ساخت این مستند رفته است، یادآور شد: به سینمای اجتماعی علاقه مند هستم و معمولا ساخت اثر سینمایی سختی های خود و محدودیت امکانات مالی را دارد.
من از هر فرصتی برای حرکت در مسیر مورد علاقه ام در فیلمسازی بهره میگیرم تا با پرداختن به سوژه های روز در مسیر فیلمسازی اجتماعی جلو بروم و این مستند هم در راستای همان مسیر مورد علاقه من است.
مستند «هنرستان»، به یک هنرستان قدیمی میپردازد که روزگاری چهرههای برجستهای را در خود پرورش داده، اما اکنون دانشآموزانی که از درس خواندن گریزان و گرفتار آسیبهای اجتماعی هستند فضای مدرسه را تحت تأثیر قرار دادهاند.
نقطه تمرکز روایت بر شخصیت مدیر مدرسه استوار است که تلاش میکند با اقتدار، کنترل اوضاع را به دست بگیرد و از یکسو بر دانشآموزان تأثیر مثبت بگذارد و از سوی دیگر، حمایت کادر آموزشی را جلب کند ...