خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 20 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

محتوای درسی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | پنجشنبه، 20 دی 1403 - 10:40
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: محتوای کتب دانش‌آموزان استثنایی باید به‌روز رسانی شود.
استثنايي،آموزش،پرورش،سازمان،دانش،رئيس،سالار،قاسمي،فضاهاي،آموزان

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: «کیفیت بخشی و اجرای عدالت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، صرفاً فضای آموزشی نیست.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: «دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بیش از دانش آموزان عادی به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی نیازمند هستند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که دانش‌آموزان استثنایی محدودیت‌هایی دارند؛ افزود: «مدارس این دانش‌آموزان باید معماری و طراحی خاص داشته و براساس نیاز دانش‌آموزان استثنایی مناسب سازی شود.»
سالار قاسمی گفت: «کمبود فضای آموزشی خیلی جدی نیست اما فضاهای آموزشی متناسب با نیاز دانش‌آموزان نیست.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که فضاهای آموزشی استثنایی باید با توجه به نیاز دانش آموزان مناسب سازی شوند؛ تصریح کرد: «شرایط خاص دانش‌آموزان با یک‌دیگر متفاوت است و بر همین اساس فضاهای که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد باید متناسب باشد.»
سالار قاسمی گفت: «آموزش و پرورش استثنایی در نظر دارد در فرایند ۵ ساله مدارس استثنایی را متناسب سازی کند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: «نسبت معلم به دانش آموزان استثنایی شش نفر است یعنی ۱ معلم و ۵ دانش آموز در هر کلاس است.»
سالار قاسمی گفت:« ایمن‌ سازی فضاهای آموزشی و ورزشی نیازمند استاندارد سازی و متناسب‌سازی‌ است.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی اگر فضاهای مذکور متناسب سازی نشده‌باشند از پیمانکاران فضاها را تحویل نمی‌گیرد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که برنامه درسی ملی با توجه به نیازهای روز دانش‌آموز به روز‌رسانی نشده است؛ تصریح کرد: «یکی از وظایف جدی سازمان آموزش استثنایی اشاره شده تغییر مداوم و مستمر محتوای درسی بر اساس تغییر و تحولات آموزش و پرورش‌ دنیا است.»
سالار قاسمی با بیان این که برای تغییر محتوای دروس با پژوهشکده‌ها و دانشگاه علامه، دانشگاه تهران نشست‌هایی داشته‌؛ اظهار کرد:«سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود ۱۵۰ محتوا به عنوان کتب درسی دارد که دز فرایند ۵ ساله سعی می‌شود این محتواها اصلاح شود.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۷۵۰ مدرسه دارد که از این تعداد حدود ۵۷۰ مدرسه مربوط به آموزش متوسطه دوم است.
حدود ۱۰ هزار دانش آموز در کارو دانش و حدود ۷ هزار دانش‌آموز در آموزش پیشرفته دارد.»
سالار قاسمی ادامه داد: «در کار و دانش با توجه به طیف دانش‌آموزان آموزش‌های مهارتی همچون باغبانی، پرورش پرندگان زینتی، رشته‌های فنی و… داده می‌شود و دانش‌آموزان مهارت‌های لازم را آموزش دیده و در مواقعی دانش‌آموزان محصولات خود را به فروش می‌رسانند و از این طریق درآمد زایی می‌کنند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که حدود ۱۶ هزار دانش‌آموز استثنایی بازمانده از تحصیل هستند؛ تصریح کرد:«یکی از مهم‌ترین دلایل بازماندگان تحصیل استثنایی عدم سرویس رایگان مدارس استثنایی است.در قانون بودجه ۱۴۰۳ و در قانون بودجه ۱۴۰۴ پیش بینی شده که شهرداری‌ها می‌توانند سرویس ایاب ذهاب دانش آموزان را رایگان انجام بدهند اما در برخی استان‌ها سرویس ایاب ذهاب دانش آموزان رایگان نیست و ما در حال رایزنی هستیم تا این مشکل رفع شود.»