خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 23 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

معلمان با دانش‌آموزان آسیب‌دیده با صبر بیشتری برخورد کنند - تسنیم

تسنیم | اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 23 دی 1403 - 16:12
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس باید دانش آموزانی که آسیب های اجتماعی دیدند یا در معرض آن هستند را شناسایی و به معلمان تاکید کنند که با آنان با ملاحظه بیشتری برخورد کنند و صبر و حوصله خود را در مواجه با آنها افزایش دهند.
اجتماعي،نماد،پرورش،آموزش،كاظمي،دانش،وزير،برنامه،مدارس،پيشگير ...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا کاظمی در شورای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (نماد) گفت: این گردهمایی ابتکار خوبی بود که در آن توانمندسازی مدیران و معاونین پرورشی و تربیت بدنی مناطق هدف طرح پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام گرفته است.
وی افزود: این موضوع بسیار مهم است که آیا درک مشترکی از آنچه انجام می‌دهیم صورت گرفته است یا خیر؟
چرا که سیاست هایی که در وزارتخانه تببین و ابلاغ می‌‌شود تا به ادارات کل برسد 50 درصد افت می‌کند و تا به مدرسه برسد به نقطه اثربخشی ندارد.
کاظمی تصریح کرد: اگر امروز آسیب‌های اجتماعی زیاد شده است، به این دلیل است که برنامه ریزی انجام می‌شود اما اجرا اتفاق نمی‌افتد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مهرماه، هم زمان با پروژه مهر و بازگشایی مدارس، با مدیران مدارس و روسای مناطق گفت‌وگو کرده‌ام، اذعان کرد: اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد باید به درک و فهم عمیقی برسیم و با انگیزه کار را دنبال کنیم.
کاظمی با اشاره به این‌که مهم‌ترین محصول این گردهمایی این است که متوجه شویم چه کاری باید درمناطق و مدارس انجام دهیم، اظهار کرد: موفقیت و سعادت در سلامت یک انسان است و باید سلامت روحی و روانی و اجتماعی برای دانش آموزان فراهم کنیم چرا که مقدمه تحصیل علم؛ تن و جسم سالم است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خودکشی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که باید آن را کنترل و از وقوع آن پیشگیری کنیم.
کاظمی تصریح کرد: مدیران مدارس باید دانش آموزانی که آسیب‌های اجتماعی دیدند و یا در معرض آن هستند را شناسایی و به معلمان خاطرنشان کنند که با آنان با ملاحظه بیشتری برخورد کنند و صبر و حوصله خود را در مواجه با آنها افزایش دهند.
وی ادامه داد: هرچند که امروز بسیاری از کارها در حوزه های مختلف تفویض شده است، اما حوزه آسیب‌های اجتماعی نیاز به مداخله و برنامه ریزی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بیانات رهبری که می فرمایند مهم‌ترین خطری که کشور را تهدید می‌کند، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی است، گفت: هویت ملی و دینی ما از این حوزه از بین می‌رود و نفوذ دشمن از این روزنه است.
کاظمی خاطرنشان کرد: کانون اصلی تربیت و موفقیت ما مدرسه است و هر چه در ذهن ما وجود دارد و برنامه‌ریزی می‌شود باید به مدرسه برسد.
وی با بیان این‌که بر روی کیفیت بخشی آموزشی و شناسایی مسائل فرهنگی و اجتماعی تمرکز شود، گفت: حتی برای یک دانش آموز و آسیب‌های اجتماعی وی باید برنامه ریزی داشته باشید.
کاظمی تصریح کرد: به موضوع آسیب‌های اجتماعی با نیّت الهی و از منظر خدایی و اعتقادی نگاه کنید؛ که راه حلّ آسیب‌های اجتماعی، هم افزایی و مشارکت است.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مدیر منطقه پس از وقوف بر این‌که آسیب‌های اجتماعی مسئله مهمی است باید تحلیل دقیقی از میدان داشته باشد و اطلس آسیب‌های اجتماعی را به صورت مدرسه‌ای و نقطه‌ای داشته باشد.
کاظمی ادامه داد: ابزاری که برای کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌شود، «نماد» است.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مدیران مدارس باید با سامانه نماد آشنا باشند و گفتمان سازی نماد در مناطق آموزشی صورت بگیرد چرا که ابرسامانه شناسایی آسیب‌های اجتماعی‌ در کشور، همین نماد است.
وی افزود: کاربران اصلی نماد؛ معلمان، دانش آموزان و والدین و راهبران آن مشاوران هستند.
لذا از اداره کل انجمن اولیا و مربیان می‌خواهم که نماد را به طور کامل برای خانواده‌ها معرفی کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تدوین برنامه عملیاتی، اظهار کرد: از تمامی حوزه‌های آموزشی و پرورشی خواسته شده که برنامه عملیاتی خود را ارائه بدهند و برای تمام دانش آموزان برنامه ریزی انجام بگیرد.
وی تأکید کرد: برای والدین در مدارس، دوره های آموزشی برگزار شود و تمامی موارد در سامانه نماد و خط تلفن 1570 برای آنان تبیین شود.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تحلیل دقیق از وضعیت، آشنایی با ابزار نماد و برنامه اجرایی و عملیاتی، گفت: در 32 منطقه هدف باید پوشش کاملی از برنامه‌های آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.
در این مسیر مشارکت درون و برون دستگاهی، نقش پذیری دانش آموزان و اولیا، فعالیت تشکل‌های دانش آموزی بسیار اهمیت دارد.
کاظمی خاطرنشان کرد: تنها راه موفقیت تربیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، نقش پذیری دانش آموزان و فعال سازی همیار مشاوران است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ناظر اجرایی بر عملکرد 32 منطقه هدف، اداره کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش است و مدیر کل این حوزه باید به طور هفتگی گزارش عملکرد از اجرا و دستاوردهای مناطق و ادارات کل را ارائه کند.
انتهای پیام/