خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 26 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نگاهی به کسب و کار و گردش مالی در حوزه موسیقی

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 26 دی 1403 - 11:53
محمدمهدی لطیفی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در یادداشتی به بررسی کسب و کار در حوزه موسیقی پرداخته است.
موسيقي،كسب،درآمد،•،صنعت،هنرمندان،توليد،جهان،درآمدزايي،كجاي،ا ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، موسیقی از جمله هنرهایی است که این روزها به صنعت تبدیل شده است.
کسب‌وکارها و فرصت‌های شغلی زیادی در این عرصه وجود دارد و گردش‌های مالی در حوزه موسیقی به سالانه میلیاردها دلار می‌رسد.
دکتر محمدمهدی لطیفی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در یادداشتی که در اختیار خبرنگار ما قرار داده به موضوع کسب و کار در عرصه موسیقی پرداخته است.
در ادامه متن این یادداشت را می‌خوانید:
موسیقی، یکی از فراگیرترین و محبوب‌ترین هنرهای جهان، از دیرباز نقشی اساسی در فرهنگ‌ها و جوامع داشته است.
اما در دنیای امروز، موسیقی تنها یک هنر نیست، بلکه به صنعتی چند میلیارد دلاری تبدیل شده است که فرصت‌های کسب و کاری بی‌شماری را برای علاقه‌مندان و فعالان این حوزه فراهم می‌کند.
موسیقی به لطف فناوری و گسترش پلتفرم‌های دیجیتال، شاهد تحولاتی گسترده بوده است.
در گذشته راه‌های محدودی برای اهالی موسیقی در راستای کسب و کار و درآمدزایی وجود داشت، اما امروزه این راه‌ها بسیار گسترش یافته و در سطح وسیعی، تقریبا در اختیار همه اهالی موسیقی در هر کجای جهان قرار دارد.
امروزه هنرمندان می‌توانند از راه‌های مختلفی در این صنعت درآمد کسب کنند:
• تولید و پخش موسیقی: انتشار آثار از طریق پلتفرم‌هایی مانند Spotify،Apple Music و YouTube به راهکاری عمده برای درآمدزایی تبدیل شده است.
با این پلتفرم‌ها هر موزیسینی در هر کجای جهان می‌تواند اثر خود را تولید و برای شنیده شدن در اختیار تمام مخاطبان در سراسر دنیا قرار دهد.
در این پلتفرم‌ها معمولا هنرمندان براساس استقبالی که از آثارشان می‌شود، درآمد کسب می‌کنند.
• آموزش موسیقی: تدریس آنلاین و حضوری، یکی از محبوب‌ترین و پایدارترین راه‌های کسب درآمد برای موزیسین‌ها است.
امروزه نوازندگان، آهنگسازان و خوانندگان در خانه خود می‌نشینند و از طریق پلتفرم های ارتباط تصویری یا حتی صوتی، به افراد مختلف در هر کجای جهان، آموزش می دهند.
• اجرای زنده: کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای خصوصی، بخش قابل‌ توجهی از درآمد هنرمندان را تشکیل می‌دهد.
کنسرت‌ها و اجراهای زنده از گذشته هم در موسیقی رسم بوده، اما در سال‌های گذشته این عرصه هم پیشرفت‌های بسیاری داشته است.
امروزه کنسرت‌های موسیقی نه تنها برای نوازندگان، خوانندگان و تهیه کنندگان محلی برای کسب درآمد شده، بلکه کسب و کارهای جانبی و درآمد زیادی را نیز برای برگزارکنندگان ایجاد کرده است از جمله گروه نورپردازی، صدابرداری، چکینگ بلیت، گروه‌های پذیرایی، بوفه‌ها، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، عکاسان، تصویربرداران و ...
.
• ساخت موسیقی برای رسانه: تولید موسیقی متن برای فیلم‌ها، سریال‌ها، تبلیغات و بازی‌های ویدیویی، بازاری رو به رشد است.
با ایجاد بسترهای رسانه‌ای مختلف،‌ فرصت‌های درآمدزایی برای اهالی موسیقی هم بیشتر و بیشتر می‌شود، به خصوص که با جدی‌تر شدن قانون کپی‌رایت در سراسر دنیا، گاهی موزیسینی از راه ساخت تنها یک آهنگ و البته به شرط همه‌گیر شدن آن اثر و استفاده‌ از آن اثر در محتواهای مختلف، صاحب درآمدهای کلانی می‌شوند.
• فروش محصولات جانبی: فروش محصولات مرتبط مانند آلبوم‌های فیزیکی، پوسترها و محصولات برند شده هنرمندان نیز جایگاه ویژه‌ای در این صنعت دارد.
فناوری، نقطه عطفی در صنعت موسیقی ایجاد کرده است.
از یک سو، ضبط و تولید موسیقی به کمک نرم‌افزارهای پیشرفته آسان‌تر شده و از سوی دیگر، پلتفرم‌های استریم و شبکه‌های اجتماعی امکان دسترسی به مخاطبان جهانی را فراهم کرده‌اند.
کسب‌وکار در حوزه موسیقی، نه تنها فرصت مناسبی برای افرادی است که عاشق هنر هستند، بلکه با درک نیازهای بازار و بهره‌گیری از ابزارهای مدرن، به بستری برای رشد مالی و حرفه‌ای تبدیل شده است.
این صنعت، راهی برای تلفیق هنر با کسب و کار است و همچنان فرصت‌های بی‌شماری در انتظار مشتاقانش دارد.
انتهای پیام/