خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 26 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مطالبات راهسازان در قالب بسته‌ای جامع تدوین می‌شود

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | چهارشنبه، 26 دی 1403 - 18:23
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل گفت: اجماع مسئولان دولتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه آزادراه‌ها ضروری است.
كيلومتر،توسعه،كشور،حوزه،ساخت،پايان،ريلي،شهرسازي،دولت،شركت،اي ...

نشست هم اندیشی هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور و علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با جمعی از اعضای هیات مدیره انجمن شرکت‌های راهسازی و نمایندگان جامعه مهندسان مشاور ایران به منظور بررسی چالش‌ها و مشکلات این حوزه و راهکار‌ها برای رفع آنها امروز چهارشنبه ۲۶ دی ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور در ابتدای این جلسه گفت: امروز اجماع مسئولان دولتی به منظور ایجاد مشوق و تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه آزادراه‌ها ضروری است.
بهره‌برداری از ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی تا پایان سال
وی سپس به ارائه گزارشی از پروژه‌های این شرکت در حوزه ریلی و جاده‌ای پرداخت و با اشاره به شرح‌های حوزه ریلی گفت: مجموع طرح‌های ریلی کشور حدود ۱۵ هزار کیلومتر است که طول پروژه‌های ریلی در دست اجرا به ۳ هزار و ۸۱ کیلومتر می‌رسد.
بازوند میزان طرح‌های ریلی افتتاح شده در سال ۱۴۰۳ را ۳۷ کیلومتر دانست و افزود: مقرر است تا پایان سال ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی به بهره‌برداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: اتمام و بهره‌برداری ۱۴۹۵ کیلومتر خط ریلی تا پایان دولت در برنامه قرار دارد.
هدف‌گذاری تکمیل ۶۶۰ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت چهاردهم
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل در ادامه به توضیح طرح‌ها و پروژه‌های آزادراهی پرداخت و گفت: طول مجموع پروژه‌های آزادراهی ۳ هزار و ۵۱ کیلومتر است که ۷۶۰ کیلومتر در دست احداث قرار دارد.
بازوند یادآور شد: در برنامه اجرایی، عملیاتی شرکت ساخت است که تا پایان سال مالی ۱۲۴ کیلومتر و تا پایان دولت حدود ۶۶۰ کیلومتر به بهره‌برداری برسد.
۴۸ هزار و ۷۱۰ کیلومتر پروژه بزرگراه و راه اصلی در کشور موجود است
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به طرح‌های در دست اجرا در حوزه بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۸ هزار و ۷۱۰ کیلومتر پروژه بزرگراه و راه اصلی در کشور موجود است که طول پروژه‌های در دست اجرا به حدود ۶ هزار و ۳۲ کیلومتر می‌رسد.
وی یادآور شد: طرح‌های افتتاح شده این حوزه در سال ۱۴۰۳ تا کنون به ۵۲۰ کیلومتر رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور هدف‌گذاری برای بهره‌برداری از پروژه‌های این حوزه تا پایان سال مالی را ۵۷۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: اتمام ۲۸۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه تا پایان دولت چهاردهم در دستور کار قرار دارد.
بازوند مجموع طرح‌های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی کشور را ۶۷ هزار و ۱۸۹ کیلومتر دانست و گفت: از این میزان نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر در دست اجراست و اتمام و بهره‌برداری ۴ هزار و ۹۵۵ کیلومتر از این طرح‌ها تا پایان دولت هدف‌گذاری شده است.
اجماع مسئولان دولتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه آزادراه‌ها ضروری است
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اهمیت نقش بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های کشور به ویژه حوزه راه اشاره کرد و گفت: امروز اجماع مسئولان دولتی به منظور ایجاد مشوق و تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه آزادراه‌ها ضروری است.
سهم بالای بخش خصوصی در ساخت آزادراه
در ادامه این نشست اعضای هیات مدیره انجمن شرکت‌های راهسازی و نمایندگان جامعه مهندسان مشاور ایران یک به یک به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و چالش‌های موجود در مسیر توسعه زیرساخت‌های کشور پرداختند و مطالبات خود از دولت در این حوزه را بیان کردند.
اعضای این انجمن با تأکید بر اهمیت راهسازی به عنوان زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، خواستار توجه بیشتر به این بخش شدند.
از جمله مسائل مطرح‌شده در این نشست، پرداخت مطالبات پیمانکاران، نقش بالای بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها، رفع مشکلات مالیاتی، اجرای دقیق بخشنامه‌ها و مقررات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود کشور در خصوص مهندسان و متخصصان حوزه راه بود.
مدل‌های تأمین هزینه‌های راهسازی در ایران مغفول مانده است
در این جلسه مهران قربانی، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تجاری‌سازی راه و مدل‌های تأمین هزینه‌های ساخت و نگهداری راه را یکی از موضوعات مهم و مغفول مانده در ایران دانست.
وی با اشاره به مسئولیت سازمان راهداری در نگهداری ۲۲۰ هزار کیلومتر انواع راه و مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری و باری، بر لزوم توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای تأکید کرد.
قربانی افزود: در دهه‌های گذشته، توسعه آزادراه‌ها چندان جدی گرفته نشده است و باید با اولویت‌بندی کریدور‌های پرسرعت، موانع توسعه این بخش را برطرف کنیم.
وی همچنین بر تکمیل شاهراه‌های شمالی-جنوبی و شرقی-غربی کشور تأکید کرد و گفت: اقتصاد راه، راه‌سازی و راهداری باید احیا شود تا کشور به توسعه متوازن دست یابد.
مطالبات راه‌سازان در قالب یک بسته یکپارچه تدوین شود
علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست پس از شنیدن اظهارات یکایک حاضرین، با تأکید بر اهمیت رویکرد جامع در پروژه‌های زیربنایی، اظهار کرد: نیازمند ساختاری هستیم که مجموعه مسائل اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را در پروژه‌های زیربنایی در نظر بگیرد.
آقامحمدی از اعضای هیات مدیره انجمن شرکت‌های راه‌سازی و نمایندگان جامعه مهندسان مشاور ایران خواست تمامی مطالبات خود را در قالب یک بسته جامع و یکپارچه ارائه دهند و تصریح کرد: رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه هفتم پیشرفت و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور باید محور طراحی و اجرای پروژه‌های زیربنایی باشد.
حضور «هوشنگ بازوند» در مدیریت شرکت ساخت یک فرصت تاریخی است
وی با اشاره سابقه همکاری‌های قبلی با «هوشنگ بازوند»، حضور وی در مدیریت شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل را یک فرصت تاریخی دانست و از فعالان این حوزه خواست از این موقعیت برای پیشبرد اهداف ملی بهره‌مند شوند.
آقامحمدی همچنین آمادگی خود را برای همکاری با وزارت راه و شهرسازی در جهت تحقق اهداف توسعه‌ای کشور اعلام کرد و گفت: هماهنگی و یکپارچگی میان متولیان پروژه‌های زیرساختی ضروری است تا منابع بهینه‌سازی شود و دسترسی به اهداف اقتصادی تسریع یابد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر لزوم ارائه راهکار‌های اجرایی برای تحقق رشد اقتصادی، افزود: مدل‌های متنوعی برای تأمین سرمایه پروژه‌های زیرساختی وجود دارد که به شرط هماهنگی و یکپارچه‌سازی اهداف می‌توان از آنها بهره‌برداری کرد.
دولت چهاردهم توانایی توسعه راه‌ها و راه‌آهن را دارد
وی همچنین بر اهمیت توسعه راه‌ها و راه‌آهن در ایران تأکید کرد و گفت: ضروری است نقشه راه مشخص شود و به پروژه‌های زیربنایی سرعت داده شود.
من اطمینان دارم این دولت توان انجام این کار‌ها را دارد و یقین دارم که انجام خواهد داد.
من به سادگی هر حرفی را بیان نمی‌کنم.
آقا محمدی با اشاره به راهکار‌هایی مانند مولدسازی دارایی‌ها و بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای، اظهار کرد: این اقدامات می‌توانند در پرداخت بدهی‌ها و پیشرفت پروژه‌ها مؤثر باشند.
از برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی حمایت می‌کنیم
وی حضور فرزانه صادق در رأس وزارت راه و شهرسازی را مایه افتخار دانست و گفت: ما معتقدیم زنان می‌توانند در جایگاه‌های کلیدی عملکرد درخشانی داشته باشند.
از برنامه‌های خانم صادق حمایت می‌کنیم و به توانایی‌های او ایمان داریم.
می‌دانم که زنان می‌توانند کار‌های بزرگ انجام دهند.
در پایان این جلسه، مقرر شد جمع‌بندی مطالبات اعضای هیات مدیره انجمن شرکت‌های راهسازی و نمایندگان جامعه مهندسان مشاور ایران ظرف یک هفته تهیه و صحبت‌های مطرح‌شده به طور کامل به اطلاع رهبر معظم انقلاب رسانده شود.
منبع: وزارت راه و شهرسازی