خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 27 دی 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شما را به استودیوی «همشاگردی سلام» دعوت می‌کنم! - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 27 دی 1403 - 17:30
در خیابان الوند، استودیویی شبیه به کلاس درس آماده است تا نوجوانان دغدغه های خود را آزادانه بیان کنند. در این گزارش، به بررسی ویژگی های خاص برنامه تلویزیونی «همشاگردی سلام» و عوامل پشت صحنه آن می پردازیم.
برنامه،نوجوانان،همشاگردي،سلام،حامد،زنده،مهرباني،فضاي،مجري،آم ...

خبرگزاری تسنیم- مجتبی برزگر: انتهای خیابان الوند جایی است که استودیویی شبیه به کلاس درس واقع شده و نوجوانان در آن نشسته‌اند.
حامد مهربانی که فارغ از یک مجری تلویزیون در مقام معلم هم از او یاد می‌شود به میز تکیه زده است.
همه عوامل مشغول‌اند تا در شبِ میلاد حضرت علی(ع) یک ویژه از «همشاگردی سلام» روی آنتن شبکه آموزش برود.
اما این بار برنامه یک میهمانِ ویژه هم دارد.
امین زندگانی که این شب‌ها روی صحنه تئاتر یک نمایشِ میدانی و بیگ پروداکشن هم دارد اما خودخواسته به میانِ نوجوانان آمده است.
شاید بیش از این میهمان و استودیو، جوان بودن تیمِ تولید توجه‌مان را جلب کرد.
تهیه‌کننده‌اش که احسان میرمحمدعلی است و برنامه‌های او پیش از این در برنامه‌های مختلفی تجربه تهیه داشته و علیرضا سماورچی تهرانی که «سیمای خانواده» را این روزها کارگردانی می‌کند کارگردانِ این برنامه تلویزیونی است.
اما با این اوصاف نمی‌توان از ویژگی‌های منحصر به فرد در طراحی دکور که شبیه به فضای مدرسه و کلاس درس است، بگذریم.
چرا که مخاطب را با حال و هوای مهرماه مجاب به دیدن این برنامه می‌کند.
این فرم را البته کمتر در صداوسیما سراغ داریم که نوجوانان مطالبه‌گر باشند و این یک نکته متمایزی بود ما را تا خیابان الوند و برنامه «همشاگردی سلام» کشاند.
گلایه‌های امین زندگانی برای جایِ خالی نوجوان در تلویزیون
همه در جلوی دوربین بودند و تنها می‌توانستم در اتاق میهمانان با امین زندگانی گفت‌وگو را آغاز کنم.
از امین زندگانی خواستم دلیلِ حضورش را با توجه به مشغله هر شبِ روی صحنه تئاتر برایمان بگوید و او دلیل حضورش در برنامه «همشاگردی سلام» را این‌گونه روایت کرد:
«دلیلش این است که نوجوانان و مسائل مربوط به آنها همیشه در تلویزیون به اندازه کافی پوشش داده نشده‌اند.
البته من معتقدم که تلویزیون همچنان در حال رصد و جذب مخاطب است، خصوصاً با سریال‌هایی مانند «طوبی» که ثابت کرد تلویزیون هنوز مخاطبان زیادی دارد.
در حقیقت، ما در تلویزیون نیاز به برنامه‌هایی داریم که با نوجوانان ارتباط برقرار کنند.»
گلایه‌های زندگانی درباره عدم ساخته شدن برنامه‌های نوجوانانه و سهمِ کم این قشر در رسانه ادامه پیدا کرد و گفت: ما خلأ بزرگی در تولید محتوا برای نوجوان داریم.
در سال‌های اخیر بیشتر تولیدات به سمت کودک رفته، چون جشنواره‌های کودک و نوجوان بیشتر به سمت کودک متمایل هستند.
ما واقعاً آثار کمتری داریم که برای نوجوانان طراحی شده‌اند.
به یاد دارم فیلم‌هایی مثل «دبیرستان» که در دهه 60 و 70 ساخته شد و با موضوعات نوجوانانه توانست مخاطب زیادی جذب کند.
این برنامه‌ها نه تنها سرگرم‌کننده بودند، بلکه توانسته بودند مسائل واقعی نوجوانان را به تصویر بکشند.
او همچنین با اشاره به اینکه چه عواملی باعث می‌شود ساخت برنامه برای نوجوانان اهمیت داشته باشد، تأکید کرد: نوجوانان در حال گذر از دوره حساس بلوغ و تغییر هستند.
این مرحله در زندگی آنها بسیار مهم است و به همین دلیل باید به آن احترام گذاشت.
نوجوانان به الگوهایی نیاز دارند تا در مسیر زندگی‌شان درست هدایت شوند.
من همیشه معتقد بودم که باید برای نوجوانان برنامه‌های خاص و کارشده بسازیم که به آنها جسارت بدهد تا حرف خودشان را بزنند و به شکلی جدی وارد دنیای رسانه شوند.
وی با بیان اینکه کار برای نوجوانان به نوعی تخصص نیاز دارد، افزود: در کار کودک و حتی در تئاتر تاریخی و جنگی می‌توان راحت‌تر حرکت کرد، اما نوجوان به عنوان یک گروه هدف خاص نیاز به دقت و دانش بیشتری دارد.
مسائل و دغدغه‌های نوجوانان امروز کاملاً متفاوت از گذشته است.
آنها تحت تأثیر فضای مجازی و فرهنگ فست فودی قرار دارند که همه چیز را سطحی می‌کند.
برای همین، ما باید بتوانیم با تولید محتوای جذاب و عمیق، آنها را به دنیای واقعی و ارزش‌های فرهنگی خودمان بازگردانیم.
زندگانی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید از فرهنگ غنی خود استفاده کنیم.
چرا باید همیشه به دنبال الگوبرداری از فرهنگ‌های دیگر باشیم؟
ما هزاران داستان و اسطوره غنی داریم که می‌توانیم آنها را برای نوجوانان به شکل‌های جذاب و بومی تبدیل کنیم.
به عنوان مثال، «مدرسه موش‌ها» و داستان‌های کلاسیک ایرانی می‌توانند به عنوان الگوهای جذاب برای برنامه‌های نوجوانان مورد استفاده قرار گیرند.
اما برای این کار، نیاز به یک نگاه نو و تلاش بیشتر داریم.
رفاقت حقیقی با مهربانی!
حسین حقیقی خواننده شناخته شده هم وارد اتاقِ میهمانان شد و به دلیل مشغله تهیه‌کننده و کارگردان به سراغِ او رفتیم و لحظاتی با او درباره حضورش در برنامه «همشاگردی سلام» گفت‌وگو کردیم.
او دلیل حضورش در «همشاگردی سلام» را این‌گونه روایت کرد: این برنامه، به ویژه با هدف‌گذاری خاصی که برای نوجوانان دارد، برای من جذابیت زیادی داشت.
برنامه‌ای که نوجوانان می‌توانند بدون سانسور و با راحتی کامل، احساسات و نظرات خود را بیان کنند، برای من اهمیت ویژه‌ای دارد.
این قشر در واقع مغفول مانده‌اند و به آنها کمتر توجه شده، و این برنامه به نوعی فرصتی برای این است که این بچه‌ها صدای خود را بشنوند.
حضور من در این برنامه به دلیل رفاقتی است که با حامد مهربانی دارم.
مدت‌هاست که از من خواسته بود که در برنامه حضور پیدا کنم، اما به دلیل مشغله‌های مختلف نتواسته بودم.
وقتی چند تیکه از برنامه را در فضای مجازی دیدم و واکنش‌های مثبت بچه‌ها را دیدم، تصمیم گرفتم که حتماً بیایم.
این زنده بودن برنامه و این که بچه‌ها می‌توانند آزادانه صحبت کنند، برای من خیلی جذاب است.
این نوع ارتباط مستقیم و بدون فیلتر، ویژگی منحصر به فردی است که در کمتر برنامه‌ای می‌بینیم.»
«همشاگردی سلام» برنامه‌ای برای شنیدن صدایِ نوجوانان
اما رفته رفته که ساعت به 23 رسید به اتاق رژی رفتیم و در آنجا فرصتی فراهم شد با احسان میرمحمدعلی تهیه‌کننده برنامه به گفت‌وگو بنشینیم.
* صحبت از هدف‌گذاری و ریل‌گذاری سیاست‌های برنامه «همشاگردی سلام» با تهیه‌کننده شروع شد و او این‌گونه پاسخ ما را داد:
هدف‌گذاری برنامه «همشاگردی سلام» در ابتدا بر این اساس طراحی شد که فضایی فراهم کنیم تا نوجوانان بتوانند با شفافیت بیشتر صحبت کنند و در رسانه، سهم خود را در پرسشگری و مطالبه‌گری داشته باشند.
شاید دوستان شما هم به این نکته اشاره کرده‌اند که ما قصد داشتیم یک فضای واقعی برای این قشر از جامعه ایجاد کنیم تا آن‌ها بتوانند آزادانه دغدغه‌ها و سؤالات خود را مطرح کنند.
وقتی این برنامه شروع شد، احساس کردیم که در رسانه یک جای خالی داریم که باید پر شود.
به همین دلیل، تصمیم گرفتیم برنامه‌ای ویژه برای بازگشایی مدارس طراحی کنیم تا دانش‌آموزان و نوجوانان به شکل زنده در برنامه حضور داشته باشند و بتوانند مطالبه‌گری کنند.
تا پیش از این، برنامه‌هایی برای نوجوانان داشتیم، اما عمدتاً این برنامه‌ها ضبطی بودند و در آن‌ها نوجوانان نقشی در طرح سوالات نداشتند.
در «همشاگردی سلام»، ما به طور زنده به نوجوانان اجازه داده‌ایم تا دغدغه‌ها و سوالات خود را مطرح کنند و این فرصت را داشته باشند که درباره مسائل مختلف از جمله تحصیل، آینده شغلی و...
پرسشگری کنند.
به نظر من این نوع برنامه‌ها برای نسل امروز که به دنبال تغییر و تحول هستند، بسیار اهمیت دارد.
ما معتقدیم که این قشر باید یاد بگیرند که حق دارند مطالبه‌گری کنند و از فرصت‌های خود بهره‌برداری کنند.
نمایی از برنامه؛ پدر شهید احمدی روشن
هیچ خط قرمزی برای طرح سوالات وجود ندارد
* چرا تصمیم گرفتید که این برنامه به صورت زنده پخش شود و چرا به جای استفاده از برنامه‌های ضبطی، چنین ریسکی را پذیرفتید؟
احسان میرمحمدعلی: ما تصمیم گرفتیم برنامه را به صورت زنده پخش کنیم زیرا در برنامه‌های زنده، فرصت واقعی برای پاسخ دادن به سوالات و دغدغه‌های نوجوانان وجود دارد.
همچنین، این امکان را به ما می‌دهد که در لحظه واکنش‌ها و سوالات آن‌ها را دریافت کنیم و به آن‌ها پاسخ بدهیم.
یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه این است که هیچ خط قرمزی برای طرح سوالات وجود ندارد.
نوجوانان می‌توانند به راحتی و بدون سانسور مسائل خود را مطرح کنند و ما در رسانه، وظیفه داریم که به این مطالبات پاسخ دهیم.
این رویکرد باعث می‌شود که فضای برنامه زنده و طبیعی باقی بماند.
چرا حامد مهربانی مجریِ «همشاگردی سلام» شد؟
* شما در انتخاب حامد مهربانی به عنوان مجری برنامه چه عواملی را مدنظر داشتید؟
چرا یک جوان به جای یک پیشکسوت برای هدایت این برنامه انتخاب شد؟
احسان میرمحمدعلی: انتخاب حامد مهربانی به عنوان مجری برنامه به دلیل ویژگی‌هایی بود که او داشت.
اولین نکته این است که حامد با نوجوانان ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کند و خودش به عنوان معلم، دغدغه‌های این نسل را به خوبی درک می‌کند.
مهم‌تر از همه، او توانسته است با نوجوانان ارتباط صمیمی برقرار کند و به شکل مؤثری دغدغه‌های آن‌ها را منتقل کند.
البته ما در ابتدا با مجریان مختلفی همکاری کردیم، اما حامد بهترین گزینه برای هدایت این برنامه بود چرا که هم تخصص در حوزه آموزش دارد و هم توانایی مدیریت این فضای خاص را دارد.
آموزش مهارت در «همشاگردی سلام»
* هدف نهایی شما از تولید این برنامه چیست؟
به کجا می‌خواهید برسید؟
احسان میرمحمدعلی: هدف اصلی ما از تولید این برنامه این است که به نوجوانان یاد بدهیم که اولاً چگونه مطالبه‌گری کنند و دوماً بتوانند مهارت‌های مختلفی را در کنار تحصیل بیاموزند.
ما می‌خواهیم به بچه‌ها این حس را بدهیم که تنها به درس‌های مدرسه اکتفا نکنند و برای آینده خود مهارت‌های دیگری نیز یاد بگیرند.
در این راستا، ما از معلمان و متخصصان مختلف دعوت می‌کنیم تا در برنامه حضور پیدا کنند و با نوجوانان درباره مشاغل مختلف، مهارت‌های فنی و حتی روش‌های درس خواندن صحیح گفتگو کنند.
«همشاگردی سلام» در فصل سوم تغییر می‌کند؟
* آیا برنامه «همشاگردی سلام» قصد دارد به بعد رقابتی نیز وارد شود و مسابقات مختلفی را برای مخاطبان خود طراحی کند؟
احسان میرمحمدعلی: بله، یکی از ایده‌هایی که برای فصل جدید داریم، اضافه کردن بخش‌هایی رقابتی است که می‌تواند به فضای مطالبه‌گری و انگیزه‌بخشی نوجوانان کمک کند.
مسابقات محله‌ای یا رقابت‌های تحصیلی می‌تواند باعث ایجاد هیجان و انگیزه در نوجوانان شود و به آن‌ها کمک کند تا بهتر و با انرژی بیشتری به دنبال اهداف خود بروند.
این بخش رقابتی می‌تواند فرصتی باشد تا نوجوانان در فضایی دوستانه و رقابتی با هم به اشتراک بگذارند و از هم یاد بگیرند.
* چه تدابیری برای دیده شدن بیشتر برنامه اندیشیده‌اید؟
آیا به تبلیغات و پخش برنامه در شبکه‌های دیگر فکر کرده‌اید؟
احسان میرمحمدعلی: بله، ما در تلاشیم که برنامه «همشاگردی سلام» را به مخاطبان بیشتری معرفی کنیم.
شبکه آموزش در حال حاضر شبکه تخصصی است، اما ما به فکر پخش برنامه در شبکه‌های مکمل نیز هستیم تا دامنه دسترسی بیشتری داشته باشیم.
علاوه بر این، در فضای مجازی و تلویزیون اینترنتی نیز برنامه را پخش می‌کنیم تا نوجوانان و خانواده‌ها بتوانند به راحتی به برنامه دسترسی پیدا کنند.
همچنین، با توجه به واکنش‌های مثبت از سوی دانش‌آموزان و معلمان در فضای مجازی، به نظر می‌رسد که برنامه توانسته انگیزه خوبی در بین آن‌ها ایجاد کند.
می‌خواهیم نوجوانان دغدغه‌هایشان را بگویند
در ادامه با علیرضا سماورچی تهرانی کارگردان و حامد مهربانی هم هم‌کلام شدیم.
علیرضا سماورچی تهرانی کارگردان این برنامه تلویزیونی با ما در راهروی استودیوی «همشاگردی سلام» این گفت‌وگو را انجام داد که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:
* برنامه «همشاگردی سلام» از نظر شما چه نوع برنامه‌ای است؟
علیرضا سماورچی تهرانی: برنامه «همشاگردی سلام» یک برنامه پویا و متفاوت است.
در طراحی و ساخت این برنامه سعی کردیم ساختار و فرم جدیدی را ارائه دهیم که متناسب با منویات شبکه آموزش باشد.
محوریت این برنامه فضای کلاس درس است که با حضور دانش‌آموزان شکل می‌گیرد.
برنامه زنده است و دانش‌آموزان در طول آن می‌توانند سوالات خود را از مهمان‌ها بپرسند و در بحث‌های مختلف مشارکت جدی داشته باشند.
هدف اصلی ما این است که نوجوانان در این برنامه صدای خود را بشنوند و احساس کنند که می‌توانند نظرات و دغدغه‌هایشان را مطرح کنند.
چالش‌های برنامه زنده
* در چنین برنامه زنده‌ای با حضور دانش‌آموزان، قطعاً چالش‌هایی وجود دارد.
می‌توانید از سختی‌ها و چالش‌های کارگردانی در این برنامه صحبت کنید؟
علیرضا سماورچی تهرانی: بله، قطعاً در برنامه‌های زنده، به ویژه وقتی که مخاطب اصلی آن دانش‌آموزان هستند، چالش‌هایی به وجود می‌آید.
یکی از چالش‌ها این است که ممکن است یک دانش‌آموز سوالی بپرسد که برای ما یا مهمان برنامه چالش‌برانگیز باشد.
به عنوان کارگردان، باید با این نوع موقعیت‌ها مقابله کنیم.
در برنامه‌های زنده همیشه احتمال پیش آمدن سوالاتی وجود دارد که ممکن است توجه بیشتری را جلب کند یا حتی فشارهایی به وجود آورد.
اما در این برنامه، ما هیچ‌گاه سوالات را از قبل به دانش‌آموزان نمی‌دهیم.
قبل از شروع برنامه با آن‌ها مفصل صحبت می‌کنیم و شرایط برنامه زنده را برایشان توضیح می‌دهیم.
به آن‌ها می‌گوییم که سعی کنند سوالات خوبی بپرسند که به درد مخاطبان در خانه بخورد و مفید باشد.
* سطح دانش‌آموزان امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آیا فکر می‌کنید با توجه به تغییرات در آموزش و پرورش، از جمله شیوع کرونا و آموزش‌های آنلاین، سطح دانش‌آموزان افت کرده است؟
علیرضا سماورچی تهرانی: در مقایسه با نسل‌های قبلی، نسل امروز بسیار هوشمندتر است و تغییرات زیادی در این نسل دیده می‌شود.
قطعاً بعد از شروع کرونا و آنلاین شدن مدارس، چالش‌هایی در کیفیت آموزش پیش آمد، اما نمی‌توان گفت که سطح دانش‌آموزان افت کرده است.
بلکه نسل امروز از نظر هوشمندی و توانایی‌های ذهنی پیشرفته‌تر از نسل‌های گذشته است.
در این برنامه سعی کردیم این نسل را به رسمیت بشناسیم و به آن‌ها تریبونی بدهیم که بتوانند بدون ترس و به راحتی سوالات خود را مطرح کنند.
این تعامل و گفتگو با دانش‌آموزان برای ما بسیار ارزشمند است.
چرا مجری سلبریتی به «همشاگردی سلام» نیامد؟
* آیا در ابتدای کار به این فکر نکردید که از یک مجری سلبریتی برای هدایت برنامه استفاده کنید؟
چرا انتخاب شما بر روی یک مجری که با فضای آموزشی آشنا است، متمرکز شد؟
علیرضا سماورچی تهرانی: ما از ابتدا تصمیم گرفتیم که برای این برنامه مجری‌ای انتخاب کنیم که با فضای آموزشی و دانش‌آموزان ارتباط خوبی برقرار کند.
نیاز ما به یک مجری سلبریتی نبود، بلکه به یک فرد کاربلد و حرفه‌ای احتیاج داشتیم که توانایی تعامل با نوجوانان و درک فضای مدرسه و آموزش را داشته باشد.
برنامه «همشاگردی سلام» به گونه‌ای طراحی شده که دانش‌آموزان می‌توانند در آن آزادانه صحبت کنند، سوالات خود را بپرسند و نظراتشان را مطرح کنند.
در چنین فضایی، یک مجری حرفه‌ای که به خوبی با این فضا و مخاطبان ارتباط برقرار کند، بسیار ضروری است.
مجری ما باید تجربه کافی در تعامل با دانش‌آموزان و توانایی مدیریت یک برنامه پرجمعیت را داشته باشد.
* در نهایت، از منظر زیبایی‌شناسی، آیا به طراحی بصری و جلوه‌های تصویری برنامه توجه خاصی داشتید؟
علیرضا سماورچی تهرانی: بله، قطعاً.
به عنوان کارگردان، علاوه بر محتوای برنامه، زیبایی‌شناسی آن نیز برای من اهمیت زیادی داشت.
فضاسازی و طراحی بصری برای ایجاد یک محیط جذاب و مناسب برای دانش‌آموزان و همچنین برای مخاطبان تلویزیونی بسیار مهم است.
ما تلاش کردیم که این برنامه نه تنها از لحاظ محتوایی جذاب باشد، بلکه از نظر بصری نیز یک تجربه لذت‌بخش برای مخاطبان فراهم کند.
توجه به این جزئیات باعث می‌شود که برنامه نه تنها از نظر محتوایی، بلکه از نظر ظاهری نیز تاثیرگذار باشد و به راحتی توجه مخاطبان را جلب کند.
حسن ختام این گزارش هم گفت‌وگویی است که با حامد مهربانی مجری برنامه «همشاگردی سلام» انجام شد که در ادامه آمده:
اینجا حضور نوجوانان نمایشی نیست
* برنامه «همشاگردی سلام» چه ویژگی خاصی دارد که آن را از دیگر برنامه‌های تلویزیونی متمایز می‌کند؟
حامد مهربانی: برنامه «همشاگردی سلام» برای من تجربه‌ای کاملاً متفاوت از تمامی تجربه‌های تلویزیونی گذشته‌ام است.
یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این برنامه، حضور دانش‌آموزان در آنتن زنده است.
اما نکته‌ای که آن را خاص می‌کند این است که حضور آن‌ها تنها به شکل نمایشی نیست، بلکه دانش‌آموزان به عنوان کنشگر در برنامه حضور دارند.
این بدین معناست که آن‌ها می‌توانند سوالاتی بپرسند که حتی ممکن است طراحی اولیه برنامه را به هم بزنند و مسیر برنامه را تغییر دهند.
هر قسمت از این برنامه نزدیک به 30 مهمان دارد و این مهمان‌ها می‌توانند به طور ناگهانی جمله‌ای بگویند که جهت‌گیری برنامه را تغییر دهد.
این ویژگی دانش‌آموزان را به نوعی شبیه مهمانان می‌کند، با این تفاوت که هدایت آن‌ها برخلاف مهمانان بزرگسال که ممکن است از قبل هدایت شوند، عملاً غیرممکن است.
* آیا این نوع تعاملات زنده با دانش‌آموزان، چالش‌هایی را به همراه دارد؟
حامد مهربانی: قطعاً.
این نوع برنامه‌سازی خیلی سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌آید.
در مدرسه، بچه‌ها ممکن است راحت درباره مسائل مختلف صحبت کنند، و حتی گاهی ممکن است حرف‌هایی بزنند که یکی از همکلاسی‌ها ناراحت شود، اما به سرعت فراموش می‌شود.
اما در تلویزیون و در آنتن زنده، هر کلمه‌ای که گفته می‌شود، ممکن است توجه بسیاری را جلب کند.
با این حال، شور و هیجان دانش‌آموزان، جذابیت خاصی به برنامه می‌بخشد و انرژی تازه‌ای به ما به عنوان مجری و برنامه‌ساز منتقل می‌کند.
این تعاملات، برنامه را هم جذاب‌تر می‌کند و هم سخت‌تر، زیرا هیچ‌گاه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دانش‌آموزی چه سوالی خواهد پرسید.
دانش‌آموزان امروز با دانش‌آموزان دیروز فرق دارند
* در این برنامه، شما به عنوان مجری با دانش‌آموزان تعامل دارید.
نظر شما درباره‌ی وضعیت فکری و ذهنی نسل امروز دانش‌آموزان چیست؟
حامد مهربانی: دانش‌آموزان امروز نسبت به نسل‌های قبلی ویژگی‌های متفاوتی دارند.
به‌طور کلی، نسل جدید از نظر اطلاعات، خیلی پیشرفته‌تر از ما هستند.
آن‌ها به اینترنت وصل هستند، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و ارتباطات گسترده‌تری دارند.
بنابراین سوالاتی که می‌پرسند، گاهی ممکن است شما را شگفت‌زده کند.
اما در عین حال، شور و هیجان آن‌ها در برنامه کاملاً مشهود است و این انرژی مثبت به برنامه رونق می‌بخشد.
من به عنوان مجری، این تعاملات را بسیار جذاب می‌بینم و این انگیزه را به من می‌دهد که برنامه را با هیجان بیشتری پیش ببرم.
من این فضا را به خوبی می‌شناسم
* آیا ارتباط شما با دانش‌آموزان تنها محدود به اجرای برنامه است یا در زمینه آموزش نیز تجربه دارید؟
حامد مهربانی: بله، ارتباط من با دانش‌آموزان محدود به اجرای برنامه نیست.
من خودم معلم هستم و در مدارس تهران، از شمال تا جنوب، تدریس می‌کنم.
البته دبیر رسمی آموزش و پرورش نیستم، اما در مقاطع مختلف مثل دبیرستان و متوسطه اول درس می‌دهم.
من به خصوص در درس‌هایی مانند ادبیات و سواد رسانه‌ای تدریس می‌کنم و علاقه زیادی به آموزش دارم.
این ارتباط نزدیک با دانش‌آموزان به من کمک می‌کند که در «همشاگردی سلام» بهتر با آن‌ها ارتباط برقرار کنم و فضای برنامه را درک کنم.
به‌علاوه، در این برنامه من هر هفته با تعداد زیادی دانش‌آموز مواجه می‌شوم و این تفاوتی اساسی با تدریس در کلاس‌های مدرسه دارد که معمولاً تعداد کمتری دانش‌آموز دارم.
امیدوار به عدالت آموزشی هستیم
* آینده برنامه «همشاگردی سلام» را چگونه می‌بینید؟
آیا این برنامه به فصل سوم خواهد رسید؟
حامد مهربانی: بله، ما به شدت تلاش می‌کنیم که برنامه «همشاگردی سلام» همچنان در مسیر پیشرفت قرار بگیرد و به فصل سوم برسد.
این برنامه به‌ویژه در این شرایط که تغییرات زیادی در حوزه آموزش و رسانه‌ها رخ داده، توانسته جایگاه ویژه‌ای پیدا کند.
هدف ما این است که برنامه «همشاگردی سلام» به همان اندازه که مدرسه تلویزیونی ایران در دوران کرونا موفق بود و توانست آموزش را در خانه‌ها پخش کند، به یک برنامه مفید و تاثیرگذار برای همه دانش‌آموزان کشور تبدیل شود.
در این راستا، تلاش می‌کنیم که مسائل و موضوعاتی را نمایش دهیم که در مدارس معمولاً کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود و در همین راستا هم امیدواریم که بتوانیم عدالت آموزشی بیشتری را برای همه دانش‌آموزان ایران فراهم کنیم.
همه‌گیری برنامه برای ما شیرین است
* برنامه شما چه نقشی در ارتباط با والدین و مربیان دارد؟
حامد مهربانی: «همشاگردی سلام» تنها برای دانش‌آموزان نیست.
این برنامه به والدین و مربیان نیز مربوط می‌شود.
ما قصد داریم که این برنامه را برای تمام اعضای خانواده‌ها مفید و جذاب کنیم.
در واقع، هدف ما این است که تمامی افراد جامعه از این برنامه بهره‌مند شوند و در کنار دانش‌آموزان، والدین و معلمان نیز بتوانند از موضوعات آموزشی و تربیتی که در برنامه مطرح می‌شود، استفاده کنند.
این همه‌گیری برنامه برای ما بسیار شیرین است و امیدواریم که به زودی به هدف خود برای تبدیل «همشاگردی سلام» به یک مدرسه تلویزیونی ملی دست یابیم.
انتهای پیام/