سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

امیر شریفی ردیف‌های «میرزاعبدالله» و «آقاحسینقلی» را منتشر کرد

مهر | فرهنگی و هنری | شنبه، 29 دی 1403 - 12:11
ردیف میرزاعبدالله با سازهای تار و سه تار و ردیف میرزاحسینقلی با ساز تار با اجرای امیر شریفی به صورت دیجیتال روانه بازار موسیقی شد.
رديف،تار،شريفي،دستگاهي،موسيقي،اجراي،ميرزاحسينقلي،ميرزاعبدالل ...

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر شریفی نوازنده موسیقی دستگاهی ایران به تازگی ردیف میرزاعبدالله و قطعات ضربی موجود در آن را با سازهای تار و سه تار و ردیف میرزاحسینقلی را با ساز تار اجرا و روانه بازار کرده است.
وی اجرای ردیف میرزاعبدالله با ساز تار را بر پایه تعمق بر روایت و نواخته های مرحوم نورعلی برومند و اجرای این ردیف با ساز سه تار را در قالبِ ترجمانی متناسب با امکانات سه تار ارائه کرده است.
این هنرمند همچنین ردیف میرزاحسینقلی را بر پایه تأملات بسیار عمیق بر روایت و اجرای علی اکبر شهنازی اجرا کرده است.
شریفی با تأکید به اهمیت بسیار زیادِ حفظ میراث معنوی موسیقی دستگاهی، در بازنوازی ردیف های مذکور، تلاش کرده تا سرحد امکان وفادار به شیوه اجرا، حالات و تزیینات اعمال‌شده توسط استادان یادشده باشد.
در توضیحات تکمیلی این پروژه موسیقایی نوشته شده است:
امیر شریفی در ضبط و انتشار این سه مجموعه ردیف، اهدافی چهارگانه را در نظر داشته است.
اولین هدف وی، تولید محتوای آموزشی دقیق و مستند از ردیف های میرزاعبدالله و میرزاحسینقلی برای تدریس به دانشجویان و هنرجویان موسیقی دستگاهی با توجه به مختصات و امکانات دوره معاصر و نیازهای زمانه است.
هدف دوم، تذکر به غفلتی بسیار رایج در آموزش ردیف و تلاشی در جهت رفع این فقدان فراگیر است.
از نظر مجریِ این ردیف ها، سالیان متمادی در اماکن آموزشی، نظیر هنرستان ها و دانشگاه ها، اغلب بر جنبه های آموزشی ردیف تأکید شده است و جنبه های هنری و امکانات بالقوه ردیف های مذکور در ساحت اجرای موسیقی دستگاهی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.
از نگاه وی این رویکرد باعث می شود دانشجویان به لحاظ عاطفی چندان با ردیف ارتباط عمیقی برقرار نکنند.
بنابراین شریفی در اجراهای مذکور، به هر یک از دستگاه ها و آوازها به مثابه اثری آهنگسازی شده با عیار هنری بسیار بالا توجه کرده و در پی تأمینِ غنای عاطفی، پویایی و سرزندگی اثر، تلاش کرده تا جایی که وفاداری به متن مخدوش نشود و اجرایی هنری و نه صرفاً درسی از متن ردیف را در معرض شنود مخاطبان قرار دهد.
هدف سوم در بازنوازی این ردیف ها، نمایش مراتبی از مفهوم «نَقل» است.
شریفی پیش از این، مراتب نقل را در دفترچه های ۲ آلبوم خود «درویشانه» و «فروتنانه» تشریح و کنسرت هایی را بر آن اساس اجرا کرده است.
وی در ضبط این روایات از ردیف نیز کوشیده است انواعی از مراتب نَقل را به نمایش گذارد تا ضمن تصریحِ بر جایگاه ممتاز محتوای موسیقایی این ردیف ها، بر ارجمندی شیوه نوازندگی استادان برومند و شهنازی تأکید و بخش مهمی از راه و رسم تحصیل فنون نوازندگی در موسیقی دستگاهی را برای هنرجویان، در بستر نَقل بازنمایی کند.