نمایشگاه «هندسه پنهان و هنر گلیچ» افتتاح شد
پنجمین دوره نمایشگاه گروهی پلتفرم ۱۰۱ با عنوان «هندسه پنهان و هنر گلیچ»، به مدیریت هنری محمدعلی فاموری، جمعه ۲۸ دی در گالری هنری ریشه ۲۹ افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، «هندسه پنهان و هنر گلیچ» عنوان پنجمین دوره نمایشگاه گروهی پلتفرم ۱۰۱ است که به نمایشگاهگردانی محمدعلی فاموری، عصر جمعه ۲۸ دی در گالری هنری ریشه ۲۹ افتتاح شد.
پلتفرم ۱۰۱ در سال ۱۳۹۷ بهواسطه یک تور نمایشگاهی در ۶ گالری تهران و اصفهان، با عنوان «لحظه قطعی» شروع به کار کرد و پس از آن «گلیج، زبان پیکسل»، یعنی اولین بیانیه گلیچ در ایران و آسیا، توسط محمدعلی فاموری هنرمند دیجیتال، مدیر هنری و مؤسس پلتفرم ۱۰۱ نوشته شد.
او در این بیانیه هنر گلیج را بدینگونه تعریف کرد که هر جا سه پدیده ریزش، انقطاع و تخریب، در فرستنده، دریافتکننده یا پخشکننده رخ دهد، مسیر معنایی موجود در تصویر تغییر کرده و معنی جدیدی خلق میشود.
حال، پلتفرم ۱۰۱ در تازهترین بیانیهاش، یعنی دوره پنجم از نمایشگاههای گروهی خود میگوید: «این مجموعه ویدئو آرت که تحت عنوان «هندسه پنهان و هنر گلیچ» گردآوری شده است، به بررسی رابطه پیچیده میان هندسه فراکتال و گلیچهای دیجیتال میپردازد و زیبایی و نظم را از منظر نقصها و کاستیها بازتعریف میکند.
محمدعلی فاموری، کیوریتور این نمایشگاه، از مخاطبان دعوت میکند تا ببینند چگونه گلیچها آشفتگی موجود در ساختارهای هندسی منظم را آشکار کرده و برداشت آنها از تقارن، هماهنگی و آفرینش هنری را به چالش میکشد.»
فاموری که در سالهای اخیر به موضوع هندسه فراکتال نیز پرداخته است، چهارمین دوره نمایشگاه گروهی پلتفرم ۱۰۱ را در پاییز ۱۴۰۳، با عنوان «هندسه خلقت، تحلیل ساختارهای ضد ریتمیک»، به بررسی پیرامون نظم موجود در بینظمی هندسه تکرار شونده فراکتالی اختصاص داد و آثار ۴۴ هنرمند بینالمللی ویدئو آرت را در ساختمان گالری ایوان تهران به نمایش گذاشت.
از این جهت او در دوره پنجم تصمیم دارد بهدنبال کشف ارتباط معنایی میان گلیچها و هندسه فراکتال مسیر خود را ادامه دهد و درباره هدفش از گردهمایی تازه هنرمندان دیجیتال گفت: این نمایشگاه قصد دارد، زیبایی غیرمنتظرهای را که در اختلالات یافت میشود کاوش کرده و نشان دهد که چگونه گلیچها و خطاها میتوانند بهعنوان کاتالیزوری برای نوآوری هنری و مسیرهای جدید درک عمل کنند؛ به همین دلیل، این نمایشگاه با الهام از مانیفست گلیچ، به موضوعاتی همچون ریزش، تقطیع و تخریب میپردازد و دقت فرمهای ریاضیاتی را با پیشبینیناپذیری خطاهای دیجیتال ترکیب میکند.
این نمایشگاه که مورخ ۲۸ دی ۱۴۰۳ در بخشهای میرور باکس و ریزوم گالری هنری ریشه ۲۹ در تهران افتتاح شده است، میزبان ۲۱ هنرمند بینالمللی ویدئو آرت از ۱۱ کشور شامل ایران، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، آرژانتین، آمریکا، پرو، سنگاپور، مکزیک، برزیل و کره جنوبی است.
هنرمندان شرکتکننده در این نمایش گروهی عبارتند از آبارکا، علی اتحاد، آرزو رمضانی، آرش معصوم، کلود سیکوللا، دیوفانگ، ادی لوهمایر، فرانکو پالیوف، فرانتس روزاتی، هیرویا ساکورای، خورخه فلورس، کائورو تاناکا، متئو کامپولا، ملیسا فایور، ملیسا ولیپور، نیلوفر بنیاسدی، موریل پارابونی، رضا فاموری، صادق مجلسی، شون کیم و یانت ویللا مدینا.
نمایشگاه «هندسه پنهان و هنر گلیچ» تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ در فضای گالری هنری ریشه ۲۹ به نشانی خیابان فرشته، خیابان آقابزرگی، پلاک ۳۱ ادامه خواهد داشت و هر ۲ هفته پیاپی، تعدادی از آثار منتخب بهصورت چرخشی به نمایش گذاشته میشوند.