وقتی که منوریل بودجه متروی قم را بلعید
مدیرعامل قطار شهری شهرداری قم گفت: طبق برنامه ریزی اولیه پروژه مترو باید طی 6 سال به اتمام می رسید که به خاطر عدم تامین دستگاه حفاری و همچنین هدایت بودجه ها به مونوریل، پیشرفت این طرح تا سال 93 فقط 5 درصد بود.
محمدرضا انگشت باف در حاشیه بازدید نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از تونل قطار شهری جمکران در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خط یک متروی قم از قلعه کامکار تا جمکران به طول چهارده و نیم کیلومتر امتداد دارد که حفاری 1000 متر آن باقی مانده است.
مدیرعامل قطار شهری شهرداری قم به پیشرفت 96 درصدی فاز نخست خط یک خبر داد و گفت: این قطعه به طول 6 کیلومتر در قالب 2 ایستگاه، بهصورت کامل آماده بهرهبرداری بوده و تنها منتظر تامین واگن هستیم.
وی عنوان کرد: طبق برنامهریزی اولیه پروژه مترو باید طی 5 ، 6 سال به اتمام میرسید که بهخاطر عدم تامین دستگاه حفاری و همچنین هدایت بودجهها به مونوریل، پیشرفت این طرح تا سال 93 فقط 5 درصد بود و این در حالی است که طبق زمانبندی باید هرسال شاهد پیشرفت 20 درصدی میبودیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در تشریح تاخیر در اجرای پروژه متروی قم گفت: قرارداد خط یک متروی قم در تاریخ 23 تیر سال 1390 به طول 14.8 کیلومتر با 14 ایستگاه منعقد شد، که بر این اساس قرار بود طی 5 سال اجرایی شده و پس از آن بهرهبرداری شود.
وی افزود: از جمله فعالیتهایی که در قم اتفاق افتاد این بود که تا سال 93 به جهت اینکه همزمان با پروژه مترو، پروژه منوریل هم در دست اجرا بود، دولت وقت اجازه صرف اعتبارات عمرانی برای خط مترو قم را نمیداد.
چنانچه قرار بود مترو راهاندازی شود باید از منابع داخلی استان تأمین اعتبار میکردیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم بیان کرد: سال 93 با مساعدت شهردار وقت قم، مبلغ وام 500 میلیارد تومانی از بانکها تخصیص داده شد و تأمین اعتبار خوبی شکل گرفت و دستگاه tvm فعال شد؛ توانستیم تونل مکانیزه را در سال 95 به اتمام برسانیم.
انگشت باف در بیان مهمترین علت نرسیدن به زمانبندی درست اجرایی متروی قم عنوان کرد: بحث منابع مالی و قرارداد مترو یکی از مهمترین دلایل اجرایی نشدن در زمان درست بود.
ما در سال 95 موارد فنی خود را به شورای عالی فنی کشور اعلام و شرایط را شفاف تشریح کردیم.
باتوجه به اینکه سال 92/ 93 منوریل در اولویت دولت قرار داشت، بنابراین این موضوع باعث شد در نهایت شورای عالی فنی در سال 96 در این پروژه ورود کرد و در مصوباتی که داد، آن را به دو مرحله تقسیم کرد.
وی تصریح کرد: مرحله اول از میدان مطهری تا ابتدای جاده جعفریه، با هدف اتصال مناطق کم برخوردار معصومیه و قلعهکامکار با میدان مطهری بود.
مرحله دوم هم که درحال حاضر وارد عملیات اجرایی شدهایم، از میدان مطهری تا جمکران است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری استان قم گفت: در مصوبه شورای عالی فنی در سال 96 هدفگذاری شد که ما باید به جهت محدودیت منابع، مرحله اول را تا سال 1402 تکمیل کنیم.
مطابق با مصوبه شورا توجه از خط دو و مرحله B برداشته شد و ما ناگزیر بر اساس تصمیمات شورای عالی فنی کار را پیش بردیم.
انگشت باف افزود: به غیر از 2 ایستگاه قلعه کامکار و میدان مطهری، چهار ایستگاه عبوری قطعه یک خط نخست متروی قم، هنوز تکمیل نشده و از پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصد برخوردار است.
مدیرعامل قطار شهری شهرداری قم با بیان اینکه احداث قطعه دوم خط یک مترو بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: هزار و هشتصد متر باقیمانده خط یک تا 2 ماه آینده تکمیل و به ایستگاه مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.
انتهای پیام/