امروز رسانه اصلیترین ابزار مقابله با هجمه دشمن است - تسنیم
رئیس مرکز ارتباطات رسانه و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نقش رسانه ها را در جنگ شناختی و امیدآفرینی مهم دانست و گفت: امروز رسانه اصلی ترین ابزار برای مقابله با هجمه های دشمن است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سردار کاظم دهشیری پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره رسانهای ابوذر استان مرکزی، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: در دنیای مدرن امروز که محصور در رسانه و ارتباطات است نیز دشمن از ابراز رسانه برای غلبه بر افکار و تغییر در اندیشهها و نگرشها استفاده میکند.
وی با اشاره به در پیش بودن ایام الله دهه فجر افزود: انقلاب اسلامی ایران بر علیه استکبار و استعمار شکل گرفت و مردم با مأموریت امام راحل(ره) قیام کردند و کسانی که منافع خود را در خطر میدیدند با تمام توان به مقابله پرداختند، دشمن در هشت سال دفاع مقدس اقداماتی را براندازی این نظام به کار گرفتند، بعد تهدید و ترور را پیش گرفت و روزهای گذشته دو تن از قضات عالی رتبه را به شهادت رساندند.
رئیس مرکز ارتباطات رسانه و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: رسانه مهمترین ابزار دشمن در جنگ شناختی است و دشمن بر این باور است با ابزار رسانه اندیشه و تفکر ملت را تسخیر کند که انتظار میرود صاحبان رسانه به عنوان افسران جبهه در این جنگ نابرابر کمک کنند، رهبر معظم انقلاب بارها به نقش بی بدیل رسانهها در جنگ رسانهای تأکید داشتند به طوری که در دنیای امروز رسانه ابراز اصلی مقابله با کشورها به شمار میرود.
دهشیری ادامه داد: مقام معظم رهبری در نوزدهم دی ماه در دیدار با مردم قم فرمودند امروز کار اساسی و مهم برای دستگاههای تبلیغاتی و فرهنگی این است که پرده توهم اقتدار دشمن را پاره کنند و اجازه ندهند تبلیغات دشمن بر افکار عمومی اثر گذارد.
بنابراین تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت شکست اقتدار کاذب دشمن نشان میدهد باید در این عرصه فعالیت بیشتری داشته باشیم و در مقابل تبلیغات رسانهای دشمن بایستیم که یکی از کارهای جشنواره رسانهای ابوذر همین امر است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها بیان کردهاند که در دنیای امروز، جنگ رسانهای نقش پررنگتری نسبت به ابزارهای نظامی دارد و رسانهها با تأثیرگذاری بر دلها و ذهنها میتوانند بهعنوان ابزاری برای تغییر نگاه مردم و القای ناامیدی یا امید عمل کنند.
ایشان در سخنان خود بهطور خاص اشاره داشتند که دشمنان از هر ابزاری، از جمله رسانهها، برای تغییر نگرش مردم، بهویژه نسل جوان، استفاده میکنند تا حس بنبست و ناامیدی را القا کنند.
رئیس مرکز ارتباطات رسانه و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: مقام معظم رهبری در حرم رضوی در سال 1402 نیز بر اهمیت امیدآفرینی تأکید کردند.
ایشان تصریح نمودند که امیدآفرینی به معنای پنهان کردن ضعفها نیست، بلکه باید ضعفها مطرح شوند و در کنار آن، افق روشن و آینده کشور نیز به نمایش گذاشته شود.
این امر نهتنها اعتماد عمومی را تقویت میکند، بلکه نقش مهمی در مقابله با القائات منفی دشمن دارد.
دهشیری ادامه داد: در آتشسوزی اخیری که در آمریکا اتفاق افتاد شاهد بودیم رسانههای بیگانه تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا آرامش را در کشور خود برقرار کنند، بنابراین امروزه دشمن از ابزار رسانه برای عملیات ادراکی و شناختی بهره میگیرد و رسانههای فارسیزبان مخالف با استفاده از این ابزار، تلاش دارند ذهنیتهای منفی نسبت به وضعیت کشور را گسترش دهند.
این در حالی است که بسیج رسانه و تفکر بسیجی میتواند بهعنوان ظرفیتی عظیم برای مقابله با این هجمهها عمل کند.
وی بیان کرد: استان مرکزی، بهویژه شهر اراک، بهعنوان یکی از قطبهای صنعتی کشور، ظرفیت بالایی برای نمایش پیشرفتهای کشور دارد.
یکی از مهمترین وظایف رسانهها در این استان، مقایسه وضعیت قبل و بعد از انقلاب و انعکاس نقاط قوت و ضعف بهمنظور تقویت امید عمومی است.
برگزاری جشنوارههایی مانند ابوذر، بهعنوان نماد انقلابیگری، میتواند در این مسیر تأثیرگذار باشد.
رئیس مرکز ارتباطات رسانه و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: مقام معظم رهبری با تأکید بر نقش اصحاب رسانه بهعنوان افسران جنگ نرم، آنان را موظف به امیدآفرینی دانستند.
ایشان تأکید کردند که باید محتوای رسانهای بهگونهای باشد که در کنار بیان مشکلات، تصویری روشن از آینده کشور ترسیم کند.
این امر بهویژه در استانهایی مانند مرکزی که ظرفیتهای اقتصادی و صنعتی بالایی دارند، ضروری است.
دهشیری بیان کرد: در دنیای امروز، دشمن به دنبال ایجاد دوگانگیهای کاذب و افزایش شکافهای اجتماعی است.
رسانههای داخلی باید با آگاهیبخشی و تولید محتوای مثبت، از گسترش این شکافها جلوگیری کنند.
به گفته مقام معظم رهبری، اگر در این مسیر کوتاهی صورت گیرد، جوانان ما تحت تأثیر القائات دشمن قرار میگیرند.
وی خاطرنشان کرد: امیدآفرینی یک راهبرد اساسی برای مقابله با جنگ رسانهای دشمن است.
اصحاب رسانه باید با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، بهویژه در استانهای صنعتی نظیر مرکزی، تصویر روشنی از پیشرفتهای کشور ارائه کنند و در عین حال، نقاط ضعف را بهگونهای بیان کنند که منجر به تقویت حس مسئولیت و مشارکت عمومی شود.
انتهای پیام/711/