خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 07 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحقق رویای دانش‌آموزان کپرنشین با همت خیرین

مهر | اجتماعی و حوادث | شنبه، 06 بهمن 1403 - 07:18
بسیاری از دانش‌آموزان روستایی سیستان و بلوچستان تحت پوشش خیرین قرار گرفته‌اند تا از نعمت تحصیل محروم نشوند و ساخت مدرسه برای این منطقه در اولویت است.
مدرسه،دانش،بلوچستان،آموزان،خيرين،هميار،سيستان،تحصيل،فعاليت،م ...

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمن هوتی متولد سال ۱۳۶۵ کارشناس ارشد منابع انسانی است و به شغل معلمی اشتغال دارد.
فعالیت خیریه‌ای او در حوزه آموزش استان سیستان و بلوچستان است.
وی در گذشته مسؤول بنیاد کودک در شهر فنوج بود که این مسؤولیت حالا به دیگری محول شده است.
برای توانمندسازی جوامع محلی و فرهنگ‌سازی برای بچه‌ها گروه‌های مختلفی به منطقه آمده‌اند که در حوزه خانواده، سلامت و بهداشت، فرهنگ معاشرت، سخنوری و غیره کلاس‌هایی برگزار کرده‌اند.
اما این روند همه‌گیر نشده و بیشتر یک فعالیت مقطعی است.
بیشتر مشکلات در سیستان و بلوچستان آموزش و بهداشت است.
آقای هوتی کارمند شبکه بهداشت هم بوده است آنجا هم خیرین می‌آمدند و روستاها را تحت پوشش قرار می‌دادند.
متأسفانه خیلی از مردم بیماری خود را نمی‌دانند و توان مالی مراجعه به پزشک و مراکز درمانی را ندارند.
فعالیت او در زمینه ساخت مدرسه در استان و همچنین بورسیه تحصیلی دانش آموزان مستعد و نیازمند است.
تمرکزشان بیشتر بر روی دانش‌آموزان روستایی است.
در این استان روستاهای محرومی وجود دارد که اگر دانش آموزان آن بورسیه نمی‌شدند قطعاً ترک تحصیل می‌کردند.
به همین دلیل از حدود پنج سال قبل بر روی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل متمرکز شدند و با شناسایی آن‌ها زمینه بازگشت به مدرسه را برای‌شان فراهم کردند.
علاوه بر مشکلات مالی، علت عمده ترک تحصیل دانش آموزان این بود که در برخی روستاها مدرسه وجود نداشت یا فقط محدود به مقطع ابتدایی بود و دبیرستان راهنمایی وجود نداشت، از این رو دانش آموزان برای حضور در مقاطع بالاتر باید فاصله روستا تا مدرسه را با وانت جابجا می‌شدند.
این مشکل همچنان ادامه دارد.
این جابجایی هزینه‌هایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کرد که در موارد زیادی خانواده امکان پرداخت آن را نداشت.
این گروه کودکان را از طریق مدرسه و یا رابط‌ها و دوستان و آشنایانی که داشتیم شناسایی می‌کردند.
سپس مددکارها برای آن‌ها پرونده تشکیل داده و از نزدیک وضعیت خانوادگی آن‌ها را بررسی می‌کردند.
پس از اطمینان از صحت شرایط این دانش آموزان پذیرش و بورسیه آنها آغاز می‌شد.
یکی از روش‌های‌شان برای جذب خیرین اطلاع رسانی در وب سایت مجموعه است.
آن‌ها نام کودکان را بر روی وب سایت قرار داده و عبارت فاقد همیار را مقابل آن درج می‌کنند.
خیرین پس از مشاهده تماس گرفته و اعلام می‌کنند هزینه‌های تحصیل این دانش‌آموز را پوشش می‌دهند.
برخی خیرین یک تا دو دانش‌آموز و برخی دیگر بیست تا چهل دانش‌آموز را تحت پوشش خود دارند.
این همیاران اهالی بومی شهر فنوج و بلوچستان هستند و گاهی از سایر نقاط کشور هم اقدام به حضور در این فعالیت خداپسندانه می‌کنند.
آن‌ها به صورت ماهانه بر اساس نیازی که مددکار مشخص می‌کند از پانصد هزار تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان بسته به شرایط دانش‌آموز و بُعد مسافت و مواردی مانند سلامت یا بیماری دانش‌آموز و همچنین وضعیت خانوادگی‌اش به حساب او پول واریز می‌کنند.
در این مسیر افراد خیر متعهد به واریز مبلغی به صورت ماهانه هستند و اگر زمانی نتوانند این تعهد را انجام بدهند با اطلاع رسانی به این خیریه نیاز آن دانش‌آموز از طریق همیارهای دیگر بر طرف می‌شود.
هر شش ماه یک بار هم گزارشی مفصل از دانش‌آموز برای همیار ارسال می‌شود که شامل آخرین عکس، آخرین وضعیت زندگی، کارنامه تحصیلی، کمبودها و تغییرات خاص است.
همیار فقط در فضای مجازی دانش‌آموز را می‌شناسد و اگر بخواهد ارتباطی با دانش‌آموز برقرار کند صرفاً از طریق تلفن مؤسسه و یا از طریق ارتباط تصویری در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.
این طرح در منطقه بلوچستان بسیار موفق بوده و خروجی آن دانش آموزانی بوده‌اند که هم اکنون پزشک و معلم شده‌اند و حالا خودشان همیار تعدادی از دانش‌آموزان منطقه هستند.
این اتفاق روزنه امیدی برای بچه‌هایی است که با خانواده‌های‌شان ساکن کپر هستند و با واریزی یارانه ماهیانه زندگی را سر می‌کنند.
موضوع کمبود مدرسه در سیستان و بلوچستان همیشگی است.
زیرا روند رشد جمعیت در این منطقه تصاعدی است و دائماً زاد و ولد جریان دارد.
بنابراین نیاز به مدرسه همچنان باقی است.
اینجا تابستان‌ها گرم و زمستان‌ها سرد است.
بنابراین باید اتاق‌ها و کلاس‌های درس مجهز به دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی باشد.
ده سال قبل که پای سیستان و بلوچستان به شبکه‌های اجتماعی باز شد؛ موضوع مدارس کپری سر و صدای زیادی به پا کرد.
سازمان نوسازی و خیرین آمدند و در هر روستا یک و گاهی چند کلاس درس ایجاد کردند.
آن زمان جمعیت روستاها خیلی کم شده بود و این تعداد کلاس کفایت می‌کرد.
ولی حالا به چهار تا شش کلاس در هر روستا نیاز است و دانش آموزان خارج از محیط مدرسه در چادر در حال آموزش هستند.
فقط در شهر فنوج کمبود بیست و دو مدرسه ۳ تا ۹ کلاسه وجود دارد.
آقای هوتی طی این سال‌ها با موسسه‌هایی مانند مهر گیتی، مجتمع یاوران فرهنگ و اندیشه مکران مؤسسه مهرآفرین و خیریه‌های مستقل برای مدرسه‌سازی همکاری داشته و با کمک آن‌ها ۲۳۰ مدرسه ساخته و تحویل داده شده است.