خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 07 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چرا بازار ایران به اسباب‌بازی ایرانی روی خوش نشان نمی‌دهد؟ - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | شنبه، 06 بهمن 1403 - 07:52
یکی از تولیدکنندگان اسباب بازی ضمن اشاره به چرایی اقبال بازار به کالای خارجی، بر لزوم ایجاد فرصتی برابر برای تولیدکننده ایرانی با چینی تأکید کرد.
ايراني،ايران،بازار،توليدكننده،كالاي،صنعت،خارجي،كشور،فرهنگي،د ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی که امسال با هدف تقویت اسباب‌بازی داخلی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، فرصت مناسبی است تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از دغدغه‌های خود در این زمینه بگویند.خبرگزاری تسنیم به همین مناسبت، در سلسله گزارش‌هایی به بررسی چالش‌های اساسی پیش روی تولیدکننده ایرانی در این صنعت فرهنگی پرداخته است.
سهم اندک اسباب‌بازی ایرانی از بازار ایران
بازار اسباب‌بازی ایران بیش از آنکه عرصه توزیع کالای ایرانی باشد، مجالی است برای عرض اندام کالای خارجی.
این صنعت در ایران علی‌رغم ظرفیت گسترده‌ای که وجود دارد، همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.
بنابر گزارش نمافر؛ گردش مالی صنعت اسباب‌بازی ایران سالانه بین 300 تا 350 میلیون دلار است که از این میزان تنها 30 درصد به اسباب‌بازی‌های داخلی اختصاص دارد.
بازار بی‌سامان اسباب‌بازی در حالی در کشور وجود دارد که این صنعت هم از منظر فرهنگی و هم از نظر اشتغال‌زایی حائز اهمیت است و مد نظر بسیاری از کشورهای جهان.
از دست رفتن بازار داخلی در کنار عدم حضور در بازارهای منطقه‌ای، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بسیار، این صنعت را به صنعتی ایستا در کشور تبدیل کرده است.
افزایش واردات اسباب‌بازی خارجی از مبادی رسمی
احسان منشی، مدیر مجموعه نوباوه و از فعالان صنعت اسباب‌بازی، در گفت‌وکو به تسنیم با اشاره به تاثیر اقلام وارداتی بر صنعت اسباب‌بازی ایران گفت: بسیاری از کالاهای خارجی که در بازار هست و تولید داخل را تهدید می‌کند، از مبادی رسمی وارد می‌شود.
گزارش وزارت صنایع در سال گذشته تأیید کرده است که میزان ورود کالای قاچاق به کشور کاهش یافته؛ چرا که مسیر واردات رسمی باز شده است.
او علت اقبال به کالای خارجی در بازار ایران را در چند مؤلفه از جمله تنوع محصولات و حمایت دولت چین از صادرات با در نظر گرفتن مشوق 15 درصدی خلاصه کرد.
به گفته این تولیدکننده؛ در چین مواد اولیه به دلیل مکانیزم خریدی که این دولت برای افزایش صادرات در نظر گرفته، با کمترین هزینه در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد.
این امر سبب شده تا عرصه بر تولیدکننده ایرانی علی‌رغم بهره‌مندی از تمامی مواد اولیه در کشور، تنگ شود.
قطعی برق و تحمیل هزینه بر تولیدکننده ایرانی
منشی در ادامه قطعی‌های برق را که اخیراً به‌دلیل ناترازی انرژی صورت می‌گیرد، از جمله اخلال‌ها در روند تولید کالای ایرانی دانست و ادامه داد: این مسئله که موجب تعطیلی هفته‌ای یک‌روز در کارخانه‌ها می‌شود، هزینه‌هایی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند که در نهایت منجر به افزایش بهای تمام شده کالا خواهد شد.
بازار ایران پر است از اسباب‌بازی‌های خارجی؛ به‌طوری که به گفته لیلا بابایی دبیر نهمین دوره جشنواره ملی اسباب‌بازی، 80 درصد بازار ایران را این اقلام تشکیل می‌دهد.
اشباع بازار ایران از کالای خارجی از یک سو، تمایل توزیع‌کنندگان به عرضه این محصولات از سوی دیگر میدان حضور اقلام داخلی را در کشور تنگ کرده است.
منشی علت این امر را در نامشخص و غیر قابل پیگیری بودن کالاهای وارداتی دانست و افزود: این در حالی است که کالای ایرانی دارای قیمت مشخصی است و می‌توان آن را جست‌وجو کرد.
در این صورت صاحبان فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند کالای خارجی عرضه کنند تا سود بیشتری دریافت کنند.
روی خوش بازار به اسباب‌بازی خارجی
او با تأکید بر اینکه اقلام ایرانی حاشیه سود کمتری دارد، اضافه کرد: اسباب‌بازی ایرانی کاملاً منطبق با فرهنگ ایرانی است.
در سال‌های گذشته نگرش خانواده‌ها به اسباب‌بازی تغییر کرده و به‌دنبال کالایی هستند که مهارت‌های فرزند آنها را افزایش دهد.
این ویژگی در اسباب‌بازی‌های ایرانی به خوبی دیده می‌شود.
سر و سامان دادن به بازار صنایع فرهنگی چندسالی است که به‌عنوان یک دغدغه از سوی فعالین این عرصه و مسئولان مطرح است.
صنایع فرهنگی در ایران به‌مثابه جزیره‌های جدا از هم است که با صورت مجزا فعالیت می‌کنند و پیوست فرهنگی و نگاه کلانی در آن دیده نمی‌شود.
این امر سبب شده تا هرکدام از این فعالیت‌ها، بارقه‌ای باشند که عمر چندان طولانی ندارند و رفته‌رفته جایگاه خود را از دست می‌دهند.
منشی به عنوان یک تولیدکننده اسباب‌بازی شکل‌گیری این دغدغه را درست توصیف کرد و با اشاره با انتظارات خود در این زمینه گفت: در حال حاضر برای جلوگیری از واردات قاچاق به کشور، کالای خارجی با کمترین قیمت تعرفه یعنی 15 تا 20 درصد وارد کشور می‌شود.
از سوی دیگر، مبنای واردات اسباب‌بازی در ایران براساس کالا نیست، بلکه براساس کیلوگرم است.
مبنای ارزیابی در گمرک نیز سه تا هفت دلار است؛ یعنی زیر ارزش واقعی.
این در حالی است که در کشوری مانند ترکیه که همسایه ماست و فرهنگ مردمش مشابه جامعه ما، تعرفه گمرک 100 درصد در نظر گرفته شده است.
زمین بازی را به صورت مساوی میان تولیدکننده ایرانی و خارجی برقرار کنید
به گفته او؛ من به عنوان تولیدکننده این انتظار را دارم که سیاست‌گذاران زمین بازی را به صورت مساوی میان تولیدکننده ایرانی و چینی برقرار کنند.
اگر این اتفاق رخ دهد، ایران این ظرفیت را دارد که کالای باکیفیت و استاندارد منطبق با فرهنگ خود تولید و با حداقل قیمت در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد.
این تولیدکننده حوزه اسباب‌بازی را از حوزه‌های دارای زمینه خوب برای ایجاد اشتغال پایدار است، افزود: توزیع کالای داخلی اشتغال با عزت را نیز افزایش می‌دهد.
از خاطر نبریم که تولیدکنندگان داخلی، افسران ایجاد امنیت در داخل هستند.
توجه به صنعت نوشت‌افزار ایرانی در یک دهه گذشته و به ثمر نشستن آن، نشان می‌دهد که پر و بال دادن به دیگر حوزه‌های صنایع فرهنگی به بیراهه رفتن نیست.
توجه به نوشت‌افزار در حالی رخ داد که 80 درصد بازار ایران در دست اقلام چینی و هندی بود و تنها دو برند در زمینه نوشت‌افزار ایرانی فعالیت می‌کردند.
تکمیل حلقه‌های مورد نیاز سبب شد تا این صنعت در سال جاری به صادرات بیندیشد.
صنعت اسباب‌بازی در کشور نیز دارای ظرفیت‌هایی است که می‌توان با رفع موانع و چالش‌های آن، به ثمر دادن آن امیدوار بود.
انتهای پیام/