قرارداد تولید 500 اتوبوس برقی داخلی به کجا رسید؟
در کنار قردارد خرید اتوبوس برقی های چینی، تولید 500 دستگاه اتوبوس برقی داخلی نیز در دستور کار مدیران شهرداری تهران قرار گرفت که آخرین وضعیت این اقدام، در این گزارش اعلام شده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ضرورت نوسازی و توسعه حملونقل عمومی در کلانشهر تهران که با رشد روزافزون جمعیت و استمرار مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکند، بر هیچکس پوشیده نیست؛ بر همین اساس هم مدیریت فعلی شهر تهران از زمان آغاز فعالیت خود این موضوع را به عنوان یک اولویت جدی دنبال کرد.
در این راستا شورای شهر تهران حدود نیمی از بودجه سالانه شهرداری تهران را به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص داد و شهرداری نیز نسبت به عقد قراردادهایی برای نوسازی ناوگان مترو، اتوبوس و تاکسیهای شهر تهران اقدام کرد.
یکی از اقدامات تاریخی شهرداری تهران عقد قرارداد با کشور چین برای تأمین 2500 دستگاه اتوبوس برقی، 27500 دستگاه تاکسی برقی و به سرانجام رساندن قرارداد بر زمین مانده تأمین 630 دستگاه واگن برای مترو که در نهایت پس از ادامه مذاکرات به 1050 دستگاه افزایش یافت، بود و بدین ترتیب گام مهمی در رفع نیازهای حملونقل عمومی شهر برداشته شد.
در این بین با توجه به اینکه اتوبوسرانی شهر تهران به دلیل کوتاهیها و سوءمدیریت دوره گذشته مدیریت شهری با شرایط بحرانی مواجه بود و 5000 دستگاه اتوبوس زمان فعالیت قالیباف به حدود 1000 دستگاه در پایان سال 1400 کاهش یافته بود، عقد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی نیز در دستور کار مدیران شهرداری تهران قرار گرفت.
بر این اساس، قرارداد تولید 2500 دستگاه اتوبوس با چند تولیدکننده داخلی منعقد شد که 500 دستگاه آن برقی است؛ از زمان عقد قرارداد شهرداری با تولیدکنندگان بیش از 600 دستگاه اتوبوس دیزلی تولید و مونتاژ داخل تحویل گرفته شده و قرار است تا پایان خرداد ماه سال 1404 این رقم به 1600 دستگاه برسد.
محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفتوگو با خبرنگار تسنیم درباره وضعیت اتوبوسهای برقی تولید داخل اظهار کرد: شهرداری تهران با شرکت "شتاب خودرو" قرارداد تولید 500 دستگاه اتوبوس برقی منعقد کرده که در حال حاضر 10 دستگاه تحویل داده شده و در حال تست است.
وی با بیان اینکه این اتوبوسها در خطوط مختلف و بهصورت پراکنده در حال آزمایش هستند، ادامه داد: فکر میکنم فرایند تست این اتوبوسها تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد و در سال آینده 200 دستگاه به شهرداری تحویل داده شود.
در کنار ورود تدریجی اتوبوسهای تولید داخل به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، ورود اتوبوسهای برقی از محل قرارداد شهرداری با چین نیز سرعت گرفته و اکنون، به جز 10 دستگاهی حدود 2 ماه گذشته به تهران رسیده بود، انتقال 179 اتوبوس دیگر از گمرک بندرعباس نیز از هفته گذشته آغاز شده است.
احمد قیومی؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: از مرحله ارزشگذاری اتوبوسها عبور کردهایم و از اول بهمن، انتقال اتوبوسهای وارداتی به تهران با 8 دستگاه آغاز شد؛ در ادامه این روند، روزانه حدود 10 دستگاه بارگیری میشود و فکر میکنم تا دهه فجر همه اتوبوسها به تهران برسند.
وی همچنین اظهارامیدواری کرد که بتوان تا پایان بهمن ماه اتوبوسهای برقی را وارد مدار بهرهبرداری و خدمترسانی به شهروندان کرد.
به گزارش تسنیم، شتاب گرفتن روند دریافت اتوبوسهایی که حاصل قراردادهای این دوره مدیریت شهری است، نویدبخش کاهش مشکلات حملونقل عمومی است و با به ثمر نشستن تدریجی اقدامات شهرداری، میتوان فعالیت دوره ششم مدیریت شهری را دورهای طلایی در حوزه حمل و نقل به ویژه در حوزه اتوبوسرانی قلمداد کرد.
انتهای پیام/