خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 17 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیش‌نویس نظام فرهنگ و تبلیغ حوزه‌های علمیه خواهران طراحی شد

مهر | دین و اندیشه | شنبه، 06 بهمن 1403 - 16:18
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران از اتمام طراحی پیش نویس نظام فرهنگ و تبلیغ این مرکز حوزوی خبر داد.
تبليغ،نظام،فرهنگ،طراحي،فرهنگي،اسلامي،كارگروه،مؤلفه،ناب،ضوابط ...

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام آرش رجبی اظهار کرد: در راستای راهبرد شماره یک برنامه پنج ساله معاونت فرهنگی تبلیغی (بهسازی نظام فرهنگ و تبلیغ) با هدف ارتقا کمی و کیفی زیرساخت‌ها، «تدوین و طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ» در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
وی گفت: حوزه‌های علمیه خواهران، نهادی است متعالی و پیشرو در ارائه جامع و متقن اسلام ناب محمدی در سطح ملی و فراملی، که در فهم، تبیین، تبلیغ و ترویج دین، فرهنگ و اندیشه اسلامی در عرصه زن و خانواده و نقش آفرینی در اعتلای نظام اسلامی، محور است.
وی افزود: طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ به منظور تقویت متناسب ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های تبلیغ و ترویج فرهنگ، ارزش‌ها و معارف ناب اسلام در تمامی سطوح و عرصه‌ها؛ به منظور تحقق چشم انداز و اهداف کلان اسناد راهبردی، در دستور کار قرار گرفته است.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: پیش نویس این سند بر اساس مصوبه ۱۷۵ شورای سیاستگذاری و اسناد راهبری نظام فرهنگ و تبلیغ تنظیم شده است.
وی مطرح کرد: نظام فرهنگ و تبلیغ بر اساس اسناد راهبری با هدفِ فرهنگ‌سازی و ترویج آموزه‌های قرآن و سنت نبوی و اهل البیت؛ صیانت عالمانه، هوشمندانه و روشمند از اسلام ناب محمدی در برابر شبهات، بدعت‌ها، خرافات و اندیشه‌های انحرافی به ویژه در حوزه مسائل زن و خانواده؛ پاسخگویی عالمانه و مؤثر به سوالات و نیازهای دینی جامعه مخاطب؛ تعمیق و درونی‌سازی اعتقادات، اخلاق و سنت‌های اسلام ناب محمدی و ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه مخاطب؛ ارائه تصویری جامع و روشن از الگوی زن مسلمان و تحقق سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلامی طراحی و تدوین شده است.
گفتنی است، پس از ابلاغ آئین نامه تدوین نظامات، کارگروه تخصصی طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ در اواسط سال ۱۴۰۲ تشکیل شد.
این کارگروه با محوریت معاونت فرهنگی و با حضور افراد مرتبط و کارشناسان امر تبلیغ برگزار و پیش نویس تمامی مراحل مرتبط با فرآیند طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ در اداره مطالعات فرهنگی تهیه شد و در کارگروه طراحی نظام طی حدود ۷۰ جلسه ۲ ساعته مورد بحث و بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفت.
پیش نویس طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ در اواخر دی ماه به اتمام رسید و جهت فرآیند تصویب خواهی ارسال شد که مصوبات کارگروه شامل مواردی همچون تصویب موضوع نظام فرهنگ و تبلیغ؛ تصویب اولویت‌بندی جامعه هدف و مخاطبِ امر تبلیغ؛ تصویب مؤلفه‌های نظام فرهنگ و تبلیغ؛ سه ساحتی بودن نظام فرهنگ و تبلیغ؛ شبکه‌ای دیدن ساحت‌ها؛ تعیین ساحت‌های نظام فرهنگ و تبلیغ از لحاظ محتوایی؛ تعیین ساحت‌های نظام فرهنگ و تبلیغ از لحاظ روشی؛ تعیین ساحت‌های نظام فرهنگ و تبلیغ از لحاظ محیطی؛ تعیین ضوابط کلی مؤلفه راهبری و برنامه‌ریزی فرهنگی تبلیغی؛ تعیین ضوابط کلی مؤلفه ساماندهی فردی و گروهی مبلغان است.
از دیگر مصوبات می‌توان به تعیین ضوابط کلی مؤلفه ارتقا و توانمندسازی علمی و مهارتی مبلغان؛ تعیین ضوابط کلی مؤلفه تعاملات، حمایت و پشتیبانی مبلغان؛ تعیین نقش‌های نظام فرهنگ و تبلیغ؛ تعیین نقش‌آفرینان نظام فرهنگ و تبلیغ؛ تعیین ذی نفعان نظام فرهنگ و تبلیغ؛ تعیین ارتباطات و تعاملات درونی و بیرونی نظام فرهنگ و تبلیغ اشاره کرد.