انتقادات تند اعضای شورای به بودجه 1404 شهرداری کرج
لایحه پیشنهادی بودجه سال 1404 شهرداری کرج با واکنش های تند اعضای شورای شهر مواجه شد. آنها تأکید کردند که این بودجه پاسخگوی نیازهای شهروندان نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، دویست و بیست و ششمین و دویست و بیست و هفتمین جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج امروز به منظور بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال 1403 شهرداری با حضور اعضای کمیسیون، مدیران و معاونین شهرداری و اصحاب رسانه برگزار شد.
علی قاسم پور، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج، بودجه شهرداری در سال 1404 را 21 هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این رقم بیش از 7 هزار و 800 میلیارد تومان یعنی 37 درصد آن را بودجه جاری تشکیل داده است، درصورتیکه طبق ماده 68، 60 درصد بودجه باید به حوزه جاری و 40 درصد به حوزه عمرانی اختصاص یابد.
وی با اشاره به پیش بینی 5 هزار و 870 میلیارد تومان درآمد از محل کمیسیون ماده صد و با بیان اینکه ای کاش سهم صدور پروانه، در درآمد بیشتر دیده می شد، مطرح کرد: شاید تحقق اتفاقی کمیسیون ماده صد از تحقق پیش بینی شده آن قابل پذیرش تر باشد.
تحقق اتفاقی یعنی تمرکز شهرداری باید بر روش های صدور پروانه صورت گیرد.
رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج کاهش سهم عمرانی و فرهنگی را نکته ای قابل تامل در لایحه بودجه شهرداری دانست و درحالیکه انتظار نداشت این سهم امسال کاهش یابد، اظهار کرد که با توجه به وجود موضوعات گسترده فرهنگی، می توانستیم این رقم را به حوزه دیگری در عرصه فرهنگ اختصاص دهیم.
ورود 50 دستگاه اتوبوس تا پایان سال
قاسم پور با بیان اینکه انتظار می رود با 850 میلیارد تومان اعتبار، 50 دستگاه اتوبوس تا پیش از پایان سال توسط شرکت ایران خودرو دیزل به ما تحویل و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شود، عنوان کرد: آقای شهردار وقتی از بودجه عمرانی 14 هزار میلیارد تومانی، 10 درصد آن سهم مناطق شهرداری است، یعنی مناطق را بازی نمی دهید.
وی با اشاره به اینکه با این کار یعنی ما مدیران مناطق را قائل به احصا و حل مشکلات مناطق نمی کنیم، مدیر منطقه را شهردار و کلیددار آن محدوده دانست و با تاکید بر ضرورت تفویض اختیار به اوخاطرنشان کرد: خوب نیست که شرکت های زیرمجموعه شهرداری بودجه عمرانی بیشتری نسبت به مناطق داشته باشند.
فاطمه منعمی، دبیر کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: شهرداری کرج 11 هزار نفر پرسنل دارد که از این تعداد هفت هزار نفر دارای قرارداد مستقیم با شهرداری و 6 هزار نفر نیروی شرکتی و مابقی نیز کارکنان حجمی هستند که در لایحه بودجه پیشنهادی، یک ردیف 20 میلیارد تومانی برای توانمندسازی آنها در نظر گرفته شده است.
وی از شهردار سوال کرد که چشم انداز و هدف او برای سال 1404 چیست و اعداد و ارقام موجود در لایحه بودجه را قائل بر برنامه ریزی ندانست و گفت: آقای شهردار چقدر می توانید درآمد کسب کنید و آیا پیش بینی کرده اید که چه میزان از بودجه ای که نوشته اید، محقق می شود؟
با توجه به فرصت ها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف کدام ماموریت در اولویت شماست؟
اختصاص 100 میلیارد تومان بودجه به قرارگاه اجتماعی
دبیر کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با طرح این سوال که شاخص ترین پروژه ای که برای سال 1404 تعریف شده و حائز اهمیت است یا پروژه ای که در حال انجام بوده و ممکن است بر زمین مانده باشد کدام است؟
مطرح کرد: شهرداری برای قرارگاه اجتماعی یکصد میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته، در صورتیکه ما سامانه 137 را نیز داریم.
منعمی اظهار کرد: در پروژه قرارگاه اجتماعی، تکالیفی را به مدیران مناطق شهرداری محول می کنند که حاصل از اشکالات موجود در کار بوده و اولویت ها و اقدامات نشان دهنده عدم برنامه ریزی درست است، یعنی ما در قرارگاه اجتماعی به یک ردیف باز دل بسته ایم که می شد هر اقدامی را به نام قرارگاه در آن انجام داد.
تحقق مطالبات مردم به چه شکل مدنظر است؟
علیرضا رحیمی، نائب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه قطعا بودجه سال 1404 شهرداری کرج (بیش از 22 هزار میلیارد تومان) در راستای یک چشم انداز نوشته شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری قرار است در سال آینده چه سیاستی را دنبال کند؟
با توجه به اینکه استنتاجی از شورا صورت نگرفته و سیاست های آن لحاظ نشده است.
وی اذعان کرد: با بررسی اجمالی بودجه سازمان های شهرداری، مناطق به جز سه منطقه و معاونت های شهرسازی و معماری، خدمات شهری و مدیریت و برنامه ریزی به این نتیجه رسیدم که اتفاق خاصی نسبت به دو سال گذشته صورت نگرفته و تغییری ایجاد نشده و صرفا یکسری اعداد و ارقام و ردیف های روتین معمولی در لایحه بودجه آمده است.
کاهش بودجه حوزه های فرهنگی و اجتماعی
نائب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج کاهش بودجه سرانه شهروندی در سال آینده را نشان دهنده کاهش سطح خدمت رسانی به شهروندان دانست و خاطرنشان کرد: بودجه حوزه های فرهنگی و اجتماعی و حمل و نقل و ترافیک کاهشی بوده اما بودجه کاربری شهرسازی و ایمنی و بحران افزایش یافته است.
البته در حوزه ایمنی در سه سال گذشته کاری نکرده ایم.
محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به تغییرات بخشنامه ای که توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در سال جاری ابلاغ شده است، این بخشنامه را لازم الاجرا دانست و بیان کرد: در قانون برنامه توسعه هفتم، 118 ماده آمده که در 46 ماده، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تکالیفی برای شهرداری دیده شده است.
وی با اشاره به اینکه این موضوع نشان می دهد که امسال جنس بودجه ریزی و مطالب درج شده در این قانون مدنظر دولت است و باید در بودجه شهرداری رعایت شود، شرکت های دانش بنیان، توجه به مرمت و بازسازی آثار باستانی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تاکید بر درآمدهای پایدار و قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها را از جمله این موارد برشمرد.
رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه در این بخشنامه به بحث توسعه فضای سبز نیز اشاره و تاکید شده است، در رابطه با بودجه در نظر گرفته شده برای قرارگاه اجتماعی خاطرنشان کرد: این بودجه باید بر اساس نیازهای شهر و با هدف ارتقای فرهنگ شهری و رفع چالش های اجتماعی تعیین و تعریف شود.
ضرورت مدیریت آب های سطحی
سید مرتضی اعتصامی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج در بررسی ردیف پروژه جمع آوری و هدایت آب های سطحی منطقه یک شهرداری مطرح کرد: در این پروژه به ویژه در مناطق بالادست و میانی که مناطق نفوذپذیر این شهر هستند، آب های سطحی باید مدیریت شوند.
وی گفت: اکنون بارش ها کوتاه مدت و پرحجم اتفاق می افتند و موجب ایجاد روان آب بسیار می شوند اما نمی دانم این آب ها با چه متدی هدایت می شوند؟
در این زمینه باید با هماهنگی معاونت عمران شهرداری وحدت رویه ای ایجاد شود.
راهبرد مدیریت شهری، استفاده از این آب برای تزریق به سفره آب های زیرزمینی نیز هست اما انجام آن توسط منطقه معضلاتی دارد.
مجتبی حاجی قاسمی، عضو شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: چند روز پیش مدیرعامل آبفای البرز گفت که این انتقال آب با کلکتور اشتباه است و با این کار سفره های آب های زیرزمینی خالی می شود، بنابراین کار درستی نیست زیرا آب را از قله آبریز خارج می کنیم، در صورتیکه باید آبخیزداری کنیم.
اگر اشتباه است چرا سه سال آن را انجام دادیم؟
وی اذعان کرد: در بودجه هر منطقه یک ردیف به جمع آوری و هدایت آب های سطحی اختصاص داده شده و کلکتور هم که در مرکز وجود دارد.
خوب نیست که پس از سه سال به این برسیم که این کار ماهیتا درست است یا غلط!
اعداد و ارقام خوبی نیز به این موضوع اختصاص یافته است.
مطالبات مردم باید در لایحه بودجه دیده شود
علیرضا رحیمی، نائب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج بودجه سال 1404 را جزو استثنایی ترین لوایح بودجه چهار سال اخیر و نشان دهنده سردرگمی در مناطق دانست و عنوان کرد: آیا باید همچنان مانند دو سال گذشته عمل کنیم؟
نباید در این زمینه تغییراتی اعمال و جهش هایی ایجاد شود تا بتوانیم شاهد وقوع اتفاقات خوبی باشیم؟
وی موافقت خود را با همه ردیف ها که اموری روتین هستند اعلام کرد و با تاکید بر اینکه باید مطالبات و درخواست های مردم نیز در لایحه بودجه دیده شود، افزود: آیا نباید به دنبال احداث زمین های ورزشی روباز، بازارهای روز موقت و ...
باشیم؟
بهتر بود پیش از نوشتن لایحه بودجه، مدیران مناطق مشکلات و نیازهای مناطق خود را اعلام می کردند و در بودجه دیده می شد.
حجت الاسلام علیرضا سعیدی، عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به تاکید شورای ششم بر ایجاد توازن قوا بین ستاد مرکز و مناطق شهرداری بیان کرد: همواره از این موضوع ناراحت و گله مند بودیم که چرا مدیران در مقیاس منطقه خود یک شهردار نیستند و توان کمتری دارند و غالبا از ستاد مرکز کسب اجازه می کنند، درحالیکه خود مورد مراجعه مردم هستند.
وی اذعان کرد: درست است که قدرت و توان بیشتری در ستاد مرکز وجود دارد اما اگر این توان به موقع به مدیر منطقه واگذار و اجازه های لازم به او داده نشود، عملا اتفاقی در سطح مناطق رخ نمی دهد.
بنای ما این بود که شهرداری را توسعه دهیم و از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم و توان اجتماعی شهرداری را افزایش دهیم.
مشارکت مردم را در مدیریت شهر نداریم
سعیدی با تاکید بر نیاز به حکمرانی مردمی و اجتماعی کردن شهرداری ها و ضمن ابراز تاسف از اینکه ما مشارکت مردم را در مدیریت شهر نداریم، خاطرنشان کرد: همواره به سایر دستگاه ها اعتراض می کنیم که چرا همه کارها را خودشان گردن گرفته اند، درصورتیکه در شهرداری هم همین است و مردم خود را در اقدامات اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شهر دخیل نمی دانند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: اگر به دنبال جذب مشارکت مردم هستیم، باید تلاش کنیم در ردیف های تعریف شده برای مدیران مناطق بتوانیم مدلی از حکمرانی را مشاهده کنیم و مناطق در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی خود بتوانند نقشه ای داشته باشند و شهردار به معنای واقعی اداره منطقه خود را در همه حوزه ها بر عهده گیرد، نه فقط اقدامات روتین.
وی اظهار کرد: سال گذشته در کمیسیون فرهنگی، نظام نامه مشارکت های مردمی را تصویب کردیم که اگر در محلات اجرایی شود و مدیر منطقه مردم را محله به محله به مشارکت دعوت کند و برای این کار ردیف داشته باشد، به اجتماعی کردن شهرداری کمک می شود.
برنامه پیش روی ما، اجتماعی کردن شهرداری در مقیاس منطقه ای را به ما نشان نمی دهد.
جواد چپردار، عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: علیرغم اینکه کارآمدی در شهردار نمی بینم و در کلیات بودجه پتانسیلی بر او قائل نیستم که سوالی از وی بپرسم، اما در بررسی بودجه تلاش می کنیم، درحالیکه ارائه شهردار در خصوص کلیات بودجه بیشتر شبیه کنفرانس مطبوعاتی بود، بودجه ای ارزان آورده بودند اما از همان هم استفاده خود را می برند.
با مشاهده بودجه 1404 دچار سه گانگی شدیم
وی مطرح کرد: سال اول که بودجه به شورا آمد، دچار دوگانگی شدیم و به گونه ای بود که می خواستیم آن را بازگردانیم، به دلیل انتظاری که از مدیریت شهری داشتیم و با توجه به سیاست ها و برنامه ها، جلسه برگزار کردیم و توافق کردیم که بخاطر مردم وقت بگذاریم و تلاش کرده و بودجه ای که مورد انتظارمان بود را اصلاح کنیم.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج اذعان کرد: در سال گذشته نیز در خصوص بودجه سال 1403 توافق کردیم و مقرر شد اولویت خود را به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام قرار دهیم زیرا به موجب آن ها برای مردم زحمت و ترافیک ایجاد می کنیم و اتمام آنها را به مردم قول داده ایم اما امسال علیرغم سال ها تجربه، دچار سه گانگی شده ایم.
چپردار خاطرنشان کرد: شهردار یکسری کلیات را در خصوص بودجه 1404 حفظ کرده و ارائه داده است.
ما باید تصمیم بگیریم که بر اساس نیاز شهر و مطالبه مردم بودجه را اصلاح کنیم.
آنچه که مشاهده می شود این است که معاونین شهرداری و مدیران مناطق اثری در تعریف بودجه نداشته اند و حتی 10 درصد از مطالبات آنها نیز در بودجه لحاظ نشده است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: ما به عنوان اعضای شورای شهر مسئولیتی در انتصاب مدیران نداریم اما به مدیران مناطق قول داده ایم که صحبت های آنها را بشنویم اما این لایحه بودجه نشان می دهد که بر اساس نظر آنها نوشته نشده است و عملا با این بودجه اتفاقی در شهر و برای مردم به وقوع نمی پیوندد.
چرا مشارکت دولت در بزرگراه شمالی در بودجه دیده نشده است؟
چپردار خاطرنشان کرد: مگر مطالبات مشارکت دولت در پروژه بزرگراه شمالی تمام شده که در بودجه سال آینده دیده نشده است؟
درحالیکه دولت در سال بعد باید بخش بیشتری از مشارکت خود را ارائه دهد.
جای تعجب است که سهم دولت در مشارکت ها برای سال آینده بسته شده است، آن وقت ادعا داریم که بزرگراه افتتاح می شود!
با چه پولی تکمیل می شود؟
وی با طرح این سوال که سهم 50 درصدی دولت و اوراق مشارکت را کجا باید ببینیم؟
اظهار کرد: لایحه بودجه ای که در سال آخر فعالیت شورای ششم آمده بودجه ای نیست که برنامه ها و سیاست های شورا و نظرات مدیران، معاونین و مسئولین ستادی را مدنظر قرار دهد و همچنین نیازها و مطالبات مردم را برآورده کند.
در همین ابتدای راه باید تصمیمی بگیریم!
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه به نظرم نواقص این بودجه بیشتر از سال های گذشته است، عنوان کرد: پیشنهاد می شود یا این بودجه را نپذیریم که متناسب با نظرات ستاد و مناطق اصلاح شود یا اگر می خواهیم آن را بپذیریم، فکری کنیم زیرا رودربایستی مدیران مناطق و ستاد در دفاع از بودجه ما را به جایی نمی رساند.
مریم قهرمانی صارم، عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه در این لایحه بودجه 10 درصد به مدیران مناطق اختیار داده شده است، افزود: این در حالی است که وقتی یک نفر به عنوان کلیددار منطقه انتخاب می شود، بی شک بیشتر از من و شما باید در کوچه ها و خیابان های منطقه قدم زده، با اهالی و ساکنان در ارتباط بوده و مشکلات را بیشتر احصا کرده باشد.
ادای کار کردن را در می آوریم
وی اذعان کرد: سال اول بودجه را خودمان نوشتیم و خط به خط مصوب و خوب هم جمع بندی کردیم.
امسال هم با توجه به این ردیف های تکراری، فکر می کنم باید همان کار را انجام دهیم.
یکی از دغدغه های همه ما و نیاز ساکنان محلات مختلف، احداث بازارهای روز است اما برای ردیف مربوطه در این بودجه 20 میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج با طرح این سوال که با این میزان اعتبار آیا بیش از سه بازارروز می توان احداث کرد؟
و با بیان اینکه ما نمی خواهیم کار کنیم، می خواهیم ادای کار کردن را درآوریم، گفت: امروز مناطق پرتراکمی در شهر داریم که از اقلیت های زندگی شهرنشینی نیز بهره مند نیستند و ما باید در برابر آنها پاسخگو باشیم.
ردیف های تکراری بس است، پایه گذار بودجه کارآمد باشید.
منوچهر غفاری، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی مناطق تعدیل شده است، عنوان کرد: مبنای ما برای تدوین بودجه، برنامه راهبردی بوده و می خواستیم این بودجه را در قالب یا به صورت برشی از این برنامه ارائه دهیم اما به هر دلیلی نشد اما در تدوین بودجه خیلی از این اهداف فاصله نگرفتیم.
وی با بیان اینکه در این زمینه سعی کردیم چارچوب را رعایت کنیم، اظهار کرد: دو مسئله مهم در روند تدوین بودجه تاثیرگذار بود که یکی از آنها منابع مالی است.
با توجه به اینکه امسال آنطور که انتظار می رفت، مانند سال های گذشته نمی توانستیم منابع مالی را تامین کنیم، این محدودیت ها در تعریف پروژه ها به عنوان یک عامل مهم تاثیر داشت.
به نظرات و تذکرات اعضای شورا توجه داشتیم
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج تصریح کرد: اراده بر این بود که همه پروژه های نیمه تمام به اتمام و بهره برداری برسند و ما صرفا از تعریف پروژه های جدید غیرضروری خودداری کنیم.
مناطق و معاونت ها پروژه های پیشنهادی داشتند اما به دو دلیل مذکور بودجه آنها تعدیل شد اما توجه بسیاری به نظرات و تذکرات اعضای شورای شهر داشتیم.
غفاری با اشاره به تعریف دو پروژه شاخص، جمع آوری و هدایت آب های سطحی را یکی از آنها برشمرد و بیان کرد: با توجه به اهمیت این موضوع برای شهرداری و اینکه جمع آوری این آب ها از اصول خاصی تبعیت کند و هرکس سلیقه ای فعالیت نکند، این ردیف در حوزه ستاد مرکز متمرکز شد اما سعی کردیم برای سایر پروژه ها مدیران مناطق اختیار عمل داشته باشند.
وی اذعان کرد: یکی از موضوعات دیده شده در بودجه، ساختمان اداری منطقه یک شهرداری کرج است که قابلیت جذب حداکثری برآورد هزینه در یک سال وجود نداشت و در صورت پیش بینی کل اعتبار موردنیاز ساختمان هم نمی توانستیم آن را در یک سال جذب کنیم، بنابراین تلاش کردیم این گونه موارد را در قالب برآورد کل پیش بینی کنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج مطرح کرد: اختیار مناطق نباید فقط در هزینه کردها باشد، بلکه باید در همه ابعاد این اتفاق رقم بخورد.
در این راستا پکیجی را آماده و نظر همه مدیران مناطق را اخذ کردیم تا بر اساس مواردی که نیاز و خواسته آنهاست، اختیارات لازم به آنها داده شود که در صورت صلاحدید، در قالب لایحه جدید ارائه می شود.
بودجه از روی ترس نوشته شده است
جواد چپردار با بیان اینکه به نظر می رسد این بودجه از روی ترس نوشته شده است، اظهار کرد: چون امسال با تمرکز و همگرایی بودجه ها را افزایش ندادیم، حداقل تدبیر این بود که با توجه به نیازهای مردم و ظرفیت های شهر و شهرداری و وظایف ما، بودجه سال آینده به صورت وسیع تر و با فراغ بال بیشتری نوشته شود زیرا محدودیت ها رفع شده است.
وی ضمن انتقاد از اینکه شهرداری اجازه نداده لایحه بودجه بر اساس نظرات مدیران تهیه شود، خاطرنشان کرد: اجازه دهیم تذکری به این سبک از برنامه نویسی و بودجه نویسی به شهردار داده و امکان حضور مدیران سبک ایجاد شود تا بتوانیم با دادن چند روز معلت، با کمک و همفکری هم و نگاه مشترک، بودجه خوبی را برای شهر بنویسیم؛ بودجه کنونی دارای اشکال است.
انتهای پیام/