خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 08 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برای ترویج فرزندآوری چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 08 بهمن 1403 - 09:12
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به تکراربیش ازحد موضوع فرزندآوری، این مسئله را عاملی برای ایجاد مقاومت و بی تفاوتی در جامعه دانست و گفت: برای اثرگذاری بیشتر، باید به شیوه ای غیرمستقیم و باپرهیز از شعارزدگی، اهمیت این موضوع را به جامعه منتقل کرد.
جمعيت،فرزندآوري،فرزند،اشاره،تبليغات،منافع،اهميت،موضوع،جامعه، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حجت‌الاسلام محمدعلی نجفی گیلانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان امروز با حضور در جلسه شورای شهر رشت، با تأکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی در مسئله جمعیت، این موضوع را دغدغه‌ای همگانی دانست و اظهار کرد: "فرهنگ‌سازی در زمینه جمعیت یک قانون و سیاست کاری اصلی ما در این حوزه است."
وی با اشاره به لزوم تغییر الگوهای رفتاری در جامعه، افزود: متأسفانه تغییر رفتار در زمینه جمعیت به سادگی امکان‌پذیر نیست، کاهش جمعیت، با گرایش جامعه به سمت رفاه‌طلبی، به سرعت در میان مردم جا افتاد، اما افزایش جمعیت با عادات فعلی مردم همخوانی ندارد و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و سیاست‌گذاری صحیح است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان با اشاره به اینکه تأکید صرف بر منافع ملی در بحث جمعیت، مردم را به این مسیر جذب نمی‌کند، افزود: تا زمانی که رویکرد ما جلب همراهی مردم از منظر منافع عمومی نباشد، هزینه کردن در حوزه افزایش جمعیت، اتلاف بیت‌المال است.
*جوانی جمعیت، زمانی شکوفا می‌شود که با منافع فردی گره بخورد
نجفی با تأکید بر اهمیت جوانی جمعیت، معتقد است که برای ترغیب به فرزندآوری، باید منافع آن را برای افراد ملموس و قابل درک کنیم به بیان دیگر، افراد باید لمس کنند که فرزندآوری در زندگی روزمره آنها چه مشکلی را حل می‌کند و یا چه ارتقایی در زندگی‌شان ایجاد خواهد کرد، بخش عمده‌ای از این ارتقا به مباحث اقتصادی گره خورده که در حیطه وظایف ما نیست و نباید وقت خود را با وعده‌های واهی مثل وام یا زمین هدر دهیم، گفت:
وی به دغدغه تربیتی والدین در مورد نخبه شدن فرزندان اشاره کرد و تک فرزندی را از این منظر مورد بررسی قرار داد و گفت: باید برای خانواده‌ها از دیدگاه روانشناسی تبیین کنیم که داشتن 2 فرزند، چالش‌های شخصیتی فرزند اول را به طور خودکار حل می‌کند و تنش‌های بین فرزندان، باعث پختگی آنها می‌شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان به طرح «خانواده نخبه» اشاره کرد و افزود: این طرح آموزشی که در مدارس ابتدایی و برای والدین برگزار شد، شامل بسته کاملی از ترفندهای تربیتی برای پرورش فرزند نخبه بود، در این بسته به تمام جزئیات از جمله زمان غذا خوردن، خوابیدن، لباس پوشیدن، درس خواندن و حتی یادگیری زبان فرزند پرداخته شده بود، اما نکته جالب توجه این بود که در میان انبوهی از این ترفندها، یک نکته کلیدی اجرا نمی‌شد.
به گفته نجفی، ما به والدین توصیه می‌کردیم که اگر خواهان فرزند نخبه هستید، باید فرزند دیگری هم داشته باشید، این طرح بدون اینکه هیچ اشاره‌ای به مقوله جمعیت و فرزندآوری داشته باشد، در هشت شهرستان با حضور کارشناسان ارشد تربیتی اجرا شد و نتایج مثبتی در مدارس ابتدایی به همراه داشت.
*تک فرزندی، چالشی بزرگ برای تربیت صحیح فرزندان
وی با اشاره به دشواری تربیت فرزند در خانواده‌های تک‌فرزند، بر اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی فرزندآوری مفید برای خانواده‌های جوان تاکید کرد و گفت: ترویج فرزندآوری باید از دریچه نیازها و منافع شخصی افراد به آن‌ها نشان داده شود، نه از منظر سیاسی و یا دیگر منافع تا افراد از این طریق اقناع شوند.
به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، علاوه بر درک اهمیت فرزندآوری از دیدگاه شخصی، توجه به موضوع سقط جنین و پیامدهای منفی آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با ارائه توضیحات کامل و دقیق توسط متخصصین، خانواده‌ها را با عوارض و مشکلات ناشی از سقط جنین آشنا کرد تا تصمیم‌گیری در این مورد با آگاهی کامل صورت گیرد.
نجفی با اشاره به تکرار بیش از حد موضوع فرزندآوری، این مسئله را عاملی برای ایجاد مقاومت و بی‌تفاوتی در جامعه دانست و بیان کرد: "استفاده مستقیم از عناوین فرزندآوری و جوانی جمعیت، دیگر کارآمد نبوده و جامعه نسبت به این مفاهیم دچار دلزدگی شده است و برای اثرگذاری بیشتر، باید به شیوه‌ای غیرمستقیم و با پرهیز از شعارزدگی، اهمیت این موضوع را به جامعه منتقل کنیم، در غیر این صورت، مخاطب دیگر پذیرای استدلال‌ها در این زمینه نخواهد بود."
*تغییر رویکرد در گفتمان جوانی جمعیت و نقش کلیدی سلامت باروری
وی با تاکید بر لزوم تغییر اساسی در گفتمان جوانی جمعیت، از تغییر عنوان، بسته‌بندی و رویکردهای موجود در این زمینه سخن گفت و بیان کرد: بسیاری از متخصصان حوزه زنان، زایمان و ناباروری، شیوع سرطان را با عدم فرزندآوری مرتبط می‌دانند و لازم است این موضوع در قالب یک بسته علمی توسط پزشکان به جامعه ارائه شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان با اشاره به ماده 32 قانون، شهرداری‌ها را موظف به اختصاص یک سوم فضای شهری به موضوع جوانی جمعیت دانست و افزود: طبق تبصره این قانون، 40 درصد این فضا باید در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی برای فعالیت‌های مرتبط قرار گیرد.
انتهای پیام/