اسباببازی ظریفترین ابزار برای انتقال پیام ما به جهان است
کارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس گفت: دیپلماسی فرهنگی امری بسیار مهم بوده و اسباببازی ظریفترین ابزار برای انتقال پیام ما به جهان است.
به گزارش خبرنگار مهر، آخرین نشست از سلسله نشستهای تخصصی نهمین جشنواره ملی اسباببازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با محوریت «چالشها و راهکارهای توسعه زیستبوم فضای مجازی کودک و نوجوان و با تأکید بر اکوسیستم بازیهای فضای مجازی» با حضور سیدعلی محسنیان مدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس، عبدالرحیم قاسمینژاد و مرتضی قاسمزادهعراقی کارشناسان گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس، رضا مستمع مدیر گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مرکز پژوهشهای مجلس و محمدامین قاسمیسربلوطی کارشناس گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مرکز پژوهشهای مجلس در سالن گردهمآیی مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون برگزار شد.
فقدان نظام آماری جامع، مشکلات مالکیت معنوی، نبود نظام صنفی تخصصی و غفلت از پیوست فرهنگی محصولات از جمله مهمترین چالشهایی بود که کارشناسان این حوزه در نشست علمی جشنواره اسباببازی برشمردند.
عدم برخورداری از تسهیلات؛ یکی از مهمترین چالشهای صنعت اسباب بازی
در ابتدای این نشست رضا مستمع مدیر گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، به تشریح چالشهای موجود در صنعت اسباببازی پرداخت و گفت: برخوردار نشدن از تسهیلات بخش فرهنگ، یکی از مهمترین چالشهای این صنعت است.
در حالی که بخش فرهنگ از معافیتهای مالیاتی و تسهیلات ویژهای برخوردار است، صنعت اسباببازی از این مزایا بیبهره مانده است.
وی به نبود نظام آماری جامع در این حوزه اشاره کرد و گفت: مدیریت دانش و نظام آماری یکی دیگر از چالشهای ماست.
متاسفانه نظام آماری جامعی در حوزه اسباببازی نداریم و حجم گردش مالی، میزان تولید داخل، واردات و کالای قاچاق مشخص نیست.
آمارهای غیررسمی نشان میدهد که سهم تولید داخلی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد است.
مدیر گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات مالکیت معنوی نیز یکی دیگر از چالشهای جدی است.
متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان داخلی پس از صرف وقت و هزینه برای ایدهپردازی و تولید، با کپیبرداری غیرقانونی محصولات خود از سوی کارگاههای زیرزمینی مواجه میشوند.
اصناف این صنعت آنقدر بزرگ نشدهاند که اتحادیه واحدی داشته باشند و زیرمجموعه اصناف دیگری شدهاند که مرتبط با صنعت اسباببازی نیست.
بنابراین، نمیتوانند به شکل تخصصی به فعالیت خود ادامه دهند.
مستمع با تأکید بر اهمیت بازارپردازی فرهنگی در این صنعت گفت: متأسفانه به پیوست فرهنگی محصولات تولید شده توجه نکردهایم.
در قانون مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد شد تا اسباببازیهایی که تنها محصول داخل هستند، از معافیت بهرهمند شوند.
وی با اشاره به راهکارهایی برای رفع چالش های صنعت اسباب بازی گفت: ایجاد نظامنامه آماری برخط، تشکیل شعبه تخصصی در مراجع قضایی برای صیانت از تولیدکنندگان و ایجاد اتحادیهای تخصصی با اعضای کمتر از جمله راهکارهایی برای رفع چالش های صنعت اسباب بازی است.
همچنین باید به تولید محصولات فرهنگی در حوزه پویانمایی و اسباب بازی های بومی اهمیت بسیاری قائل شد.
اسباببازی؛ از بازار تا صنعت
عبدالرحیم قاسمینژاد کارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه اسباببازی کلان است و علاوه بر سرگرمی، جنبه تربیتی نیز دارد، گفت: در ایران بیشتر با یک بازار مواجه هستیم تا صنعت.
صنعت الزامها و چارچوبهای خاصی دارد که یکی از آنها داشتن چهارچوب صنفی و گردش مالی مشخص است.
وی با اشاره به فعالیت جزیرهای میان فعالان کودک و آموزش و پرورش، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نظر سازمانی زیرمجموعه آموزش و پرورش است، اما پیوندی که میتواند بین مدارس و نیازهای زیستبوم فرهنگی کودک ایجاد کند، اتفاق نمیافتد.
همافزایی و هماهنگی بین این نهادها برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به کودکان امری بسیار مهم است.
اینکارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی، گفت: ما به مخاطب بینالمللی فکر نمیکنیم.
اسباببازی ظریفترین ابزار برای انتقال پیام ما به جهان است.
چالشها و فرصتهای بازیهای دیجیتال
مرتضی قاسمزادهعراقی دیگر کارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به بررسی چالشها و فرصتهای بازیهای ویدئویی و رایانهای پرداخت.
بازیهای دیجیتال بیش از دو دهه میشود که به یکی از سرگرمیهای اصلی کودکان و نوجوانان تبدیل شده است و گردش مالی بسیار بالایی دارد.
وی با تأکید بر اهمیت محتوای بازیها، افزود: علاوه بر نظام ردهبندی سنی، به نظام رتبهبندی نیز نیاز داریم تا تأثیرهای بازیها بر کودکان و نوجوانان بهطور دقیق بررسی شود.
کارشناس گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفتک سهم عمدهای از محتوای مصرفی کودکان و نوجوانان از خارج از کشور تأمین میشود.
توجه به محتوا و خدمات داخلی امری بسیار مهم است.
در حالی که در سایر کشورها قوانین سختگیرانهای برای حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی وجود دارد، در کشور ما با پدیده وارونگی تنظیمگری مواجه هستیم.
قانونگذاری و حمایت از بخش خصوصی برای تولید محتوا و خدمات بومی در زیستبوم دیجیتال کودکان امری بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
قاسم زاده عراقی در پایان به مدل پیشنهادی برای بازیگران زیستبوم فضای مجازی در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: در این حوزه، حاکمیت باید نقش تسهیلگر و تنظیمگر داشته باشد و بخش خصوصی را در تولید محتوای بومی یاری کند.