باغات باید به محور گردشگری و فرهنگی تبدیل شود
رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای شیراز بر اهمیت حفظ باغات شیراز به عنوان یکی از ارزشمندترین میراث طبیعی، فرهنگی و تاریخی این شهر تأکید کرد و از مسئولان و مردم خواست با اتخاذ تدابیر جامع و همه جانبه از این سرمایه گذاری تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر به ریاست سید ابراهیم حسینی، شهردار کلانشهر شیراز و مدیران شهری برگزار شد.
مصطفی کیانی رحیمی، رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز، در سخنانی بر اهمیت حفظ باغات شیراز بهعنوان یکی از ارزشمندترین میراث طبیعی، فرهنگی و تاریخی این شهر تأکید کرد و از مسئولان و مردم خواست با اتخاذ تدابیر جامع و همهجانبه از این سرمایه گرانبها حفاظت کنند.
وی در ادامه به اهمیت باغات شیراز پرداخت و گفت: باغات شیراز که مساحتی بالغ بر هزار هکتار را شامل میشوند، یکی از مهمترین داشتهها و سرمایههای ممتاز این شهر هستند.
این باغات نه تنها نقشی ارزشمند در هویتبخشی به بافت شهری ایفا میکنند، بلکه فضایی دلنواز و روحافزا برای شهروندان و گردشگران فراهم کردهاند.
کیانی رحیمی با اشاره به نقش باغات در اکوسیستم شهری، تأکید کرد: باغات شیراز علاوه بر تولید اکسیژن و بهبود کیفیت هوای شهر، عرصههایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و هنری هستند.
حفظ این باغات به معنای حفظ هویت و میراثی است که نسلهای آینده نیز حق بهرهمندی از آن را دارند.
رئیس کمیسیون شهرسازی با ابراز نگرانی از تهدیداتی که باغات شیراز را تحت تأثیر قرار دادهاند، گفت: افزایش جمعیت، مهاجرتهای بیرویه، تغییر کاربری زمینها، ساختوسازهای غیرمجاز و آلودگیهای زیستمحیطی از جمله عواملی هستند که به این میراث ارزشمند آسیب زدهاند.
متأسفانه در سالهای اخیر نه تنها اقدامات مؤثری برای حفظ این باغات صورت نگرفته، بلکه تغییرات مبادلاتی و معاملاتی زمین موجب خشکاندن باغات و ساختوسازهای غیرقانونی شده است.
کیانی رحیمی در ادامه افزود: یکی از دغدغههای اصلی ما، حصارکشی و انزوای باغات است که علاوه بر پنهان کردن این مواهب طبیعی از دید عموم، زمینهساز تخریب بیشتر آنها شده است.
به جای انزوا و حصر، باید این باغات را به محور گردشگری و فرهنگی تبدیل کنیم تا شهروندان و گردشگران بتوانند از جلوههای زیبای این مناظر طبیعی بهرهمند شوند.
وی تأکید کرد: با اجرای طرحهایی همسو با کارکرد باغات، میتوان شرایطی را فراهم کرد که مالکین بدون تغییر هویت باغها از منافع اقتصادی آنها بهرهمند شوند و نیازی به فروش یا رها کردن این سرمایههای طبیعی نداشته باشند.
رئیس کمیسیون شهرسازی خواستار اتخاذ رویکردی جامع برای حفظ باغات شد و اظهار داشت: برای حفاظت از این گنجینههای طبیعی نیازمند برنامهریزی مدون، وضع قوانین حمایتی و فرهنگسازی هستیم.
باید به جامعه محلی آموزش دهیم که حفاظت از باغات به معنای پاسداشت هویت و فرهنگ ماست.
کیانی رحیمی با انتقاد از برخی رویکردهای کنونی، گفت: اجبار مالکین به حصارکشی و دیوارکشی باغات، به جای بهرهگیری از روشهای نوین نگهداری، یک پسرفت واقعی است و روند تخریب باغات را تسریع میکند.
این رویکرد به معنای بازگشت به عصر حجر و دور شدن از رویکردهای علمی و مدرن است.
وی در پایان از تمامی نهادها و مردم خواست تا با همکاری و ارائه طرحهای نوین، باغات شیراز را برای نسلهای آینده حفظ کنند.
باغات شیراز نه تنها بخشی از تاریخ ما بلکه آینده فرزندانمان نیز هستند.
بیایید دست در دست هم دهیم و با همت و ارادهای قوی، این گنجینههای طبیعی را حفظ کنیم.
حفظ این باغات، احترام به طبیعت، تاریخ و هویت ملی ماست.
کیانی رحیمی از مسئولان شهرداری و سایر نهادهای متولی خواست با جدیت بیشتری در این زمینه وارد عمل شوند و راهحلهایی پایدار برای حفظ و صیانت از باغات ارائه دهند.
بحران آب در کشور نیازمند بازنگری اساسی در مطالعات منابع آبی است
مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در نطق اخیر خود به بحرانهای گسترده آب در کشور اشاره کرد و خواستار بازنگری اساسی در مطالعات منابع آبی شد.
وی با تأکید بر اهمیت آب بهعنوان عنصر تمدنساز، نسبت به پیامدهای فقدان مطالعات جامع و بهروز در این حوزه هشدار داد.
طاهری تصریح کرد: شرایط اقلیمی کشور ما دیگر مشابه 50 یا 100 سال گذشته نیست.
متأسفانه، بسیاری از مطالعات انجامشده توسط سازمانهای مسئول مانند سازمان آب، محیطزیست و منابع طبیعی، بر مبنای دادههای گذشته است.
این مطالعات بهصورت پایه و مقطعی انجام شده و تاکنون نتوانستهاند یک تصویر جامع و منسجم از شرایط آبی کشور ارائه دهند.
وی افزود: آب استراتژیکترین و مهمترین عنصر تمدنی هر کشور است.
در کشور عزیز ما، امنیت آب باید در سطح امنیت ملی تعریف شود.
این موضوع بهاندازهای مهم است که اگر به آن توجه کافی نشود، آینده کشور با چالشهای جدی روبهرو خواهد شد.
طاهری در ادامه با بیان اینکه کاهش بارندگی در سطح کشور نسبت به پنج دهه گذشته حداقل 50 درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: ما نمیتوانیم وضعیت آبی کشور را با آمارهای قدیمی مدیریت کنیم.
تنشهای آبی که هر ساله تشدید میشود، نشانه آشکاری از نبود یک نظام مطالعاتی جامع و یکپارچه است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات دریاچههای کشور اشاره کرد و گفت: چرا دریاچه پریشان که قرنها در نقشه این کشور وجود داشت، امروز دیگر وجود ندارد؟
چرا دریاچه بختگان در استان فارس دچار تنش شدید آبی است و حتی در برخی ایام سال کاملاً خشک میشود؟
چرا دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور دچار تغییرات عظیم جغرافیایی شده است؟
این مسائل تنها بخشی از بحرانهای گسترده آبی کشور است.
وی تأکید کرد: آنچه امروز بهعنوان مدیریت منابع آب انجام میدهیم، بیشتر شامل احداث سدها و ذخیرهسازی آب بهصورت مقطعی است.
این اقدامات، گرچه ضروری هستند، اما بههیچوجه جایگزین مطالعات جامع ملی نمیشوند.
طاهری در بخش دیگری از نطق خود به مشکلات آبی شیراز اشاره کرد و گفت: شیراز نیز از تنشهای آبی مصون نمانده است.
آبهای زهکشیشده شرق شیراز در حال حاضر بهوسیله کامیون به مناطق شرقی استان فارس منتقل میشود.
این در حالی است که شهرداری میتواند با احداث یک خط لوله زیر رودخانه خشک، این آب را به غرب شیراز منتقل کرده و برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار دهد.
وی با هشدار نسبت به پیامدهای فرونشست دشت شیراز، افزود: آبهای زهکشیشده در زیر دشت شیراز باید به چرخه بازگردند.
فرونشست زمین مشکلی است که تحت هیچ شرایطی درمان نمیشود.
تنها راهحل آن، بازگشت آب به چرخه طبیعی است.
متأسفانه، عدم توجه به این موضوع باعث میشود که دشت شیراز بهمرور زمان دچار آسیبهای غیرقابلجبران شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی خواست که به موضوع مطالعات جامع آبی در سطح ملی توجه ویژهای داشته باشند.
وی تصریح کرد: از نمایندگان محترم استان فارس و تمامی نمایندگانی که در کمیسیونهای مرتبط با حوزه آب فعالیت میکنند، تقاضا دارم که برای آغاز تحقیقات جامع در این حوزه اقدام کنند.
اگر این مطالعات انجام نشود، آینده کشور با بحرانهای آبی عمیقتری روبهرو خواهد شد.
طاهری در پایان تأکید کرد که تنها راه مقابله با ناترازیهای آبی، انجام مطالعات جامع، یکپارچه و متناسب با شرایط اقلیمی جدید کشور است.
وی اظهار امیدواری کرد که با عزم جدی مسئولان و پژوهشگران، بتوان این چالش بزرگ را مدیریت کرد.
پیشنهاد انتقال مراکز ترک اعتیاد به حاشیه شهر
علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر شیراز هم خواستار حفظ بافت تاریخی این شهر بهعنوان نماد هویت فرهنگی و تمدنی شیراز شد و نسبت به راهاندازی کمپهای ترک اعتیاد (DIC) در مناطق تاریخی هشدار داد و آن را عامل تهدید جدی برای میراث فرهنگی و اجتماعی شهر دانست.
وی در این خصوص گفت: بافت تاریخی هر شهر نمادی از هویت آن شهر است و نابودی این بافت بهمنزله نابودی هویت آن محسوب میشود.
متأسفانه اخباری مبنی بر راهاندازی مراکز ترک اعتیاد تحت عنوان مراکز DIC در مناطق تاریخی شیراز به گوش میرسد.
این اقدام نه تنها با شأن و جایگاه این مناطق همخوانی ندارد، بلکه موجب تخریب فرهنگی، اجتماعی و حتی زیباییشناختی این بخشها خواهد شد.
اسکندری با تأکید بر اینکه مناطق تاریخی باید محلی برای نگهداری و نمایش تاریخ، فرهنگ و هنر باشند، گفت: بافت تاریخی شهر شیراز میراثی ارزشمند است که باید برای نسلهای آینده حفظ شود.
حضور مراکز ترک اعتیاد در این مناطق، بهویژه با مواجهه گردشگران داخلی و خارجی با این صحنهها، تصویری نامبارک از شهر در ذهن آنها ایجاد خواهد کرد.
این موضوع به هیچوجه در شأن شیراز بهعنوان یک شهر فرهنگی و تاریخی نیست.
کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر شیراز با ارائه پیشنهاد انتقال این مراکز به حاشیه شهر، افزود: اگر این مراکز به مناطق حاشیهای منتقل شوند، هم خدماترسانی به افرادی که نیازمند این مراکز هستند، بهتر انجام خواهد شد و هم از آسیبهای اجتماعی و تخریب میراث فرهنگی در مناطق تاریخی جلوگیری میشود.
این راهحل میتواند تعادلی میان خدمات اجتماعی و صیانت از هویت تاریخی شهر ایجاد کند.
وی در ادامه به پیامدهای منفی این طرح در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: متأسفانه طرح موضوع راهاندازی مجدد این مراکز در بافت تاریخی، به تشدید وضعیت نامطلوب اجتماعی منجر شده است.
حضور معتادان متجاهر در کوچهها و خیابانهای بافت تاریخی افزایش یافته و این موضوع باعث نگرانی ساکنان و فعالان فرهنگی شده است.
اسکندری از استاندار فارس، امیری، و فرماندار شیراز، کراماتی، که ریاست شورای بافت تاریخی را نیز بر عهده دارند، خواست تا با همکاری و مساعدت لازم، از پیشبرد این طرح جلوگیری کنند.
وی تأکید کرد: این موضوع نیازمند همکاری جدی مسئولان استانی است.
از استاندار محترم و فرماندار محترم انتظار میرود با اتخاذ تصمیمات اصولی، از تخریب میراث فرهنگی جلوگیری کرده و زمینه بهبود شرایط اجتماعی این مناطق را فراهم کنند.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای شهر شیراز در پایان از رئیس شورای شهر خواست تا موضوع را به صورت رسمی و طی مکاتبهای به مسئولان استانی اطلاع دهد.
وی با تأکید بر اهمیت این موضوع گفت:حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از آسیبهای اجتماعی در این مناطق، وظیفهای ملی و فرهنگی است که نیازمند توجه جدی تمامی نهادها و مسئولان مربوطه است.
اسکندری ضمن ابراز امیدواری نسبت به رسیدگی به این موضوع، از تمامی نهادهای مسئول درخواست کرد تا در این زمینه تصمیماتی مبتنی بر حفظ هویت تاریخی و اجتماعی شیراز اتخاذ کنند.
انتقال زندان شیراز به مکان جدید باید با سرعت انجام گیرد
محمدرضا هاجری رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) با اشاره به ارزشهای انقلاب اسلامی ایران، تأکید کرد که این انقلاب نسخهای از آموزهها و رهیافتهای بعثت و پیامبر خاتم است.
وی با بیان اینکه اسلام ناب محمدی، فارغ از نژاد و قومیتها، جهانیان را به رستگاری و حیات طیبانه دعوت میکند، اظهار داشت که آخرین ذخیره الهی با تشکیل دولت کریمه، بعثت را به اوج شکوفایی و سعادت بشریت خواهد رساند.
هاجری در ادامه به اهمیت اعتکاف بهعنوان یک دستاورد تمدنساز و تفسیر معنوی از حیات طیبانه اشاره کرد و گفت: افتخار حضور یک میلیون معتکف در 9000 مسجد سراسر کشور، با 80 درصد مشارکت جوانان و نوجوانان، درخششی بینظیر برای ایران اسلامی است.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری همچنین با تقدیر از جایگاه ویژه شیراز در این رویداد معنوی افزود: کسب رتبه اول توسط استان فارس و شیراز در تعداد معتکفین و مساجد، جایگاه واقعی این شهر مقدس را به نمایش گذاشته است.
وی خاطرنشان کرد که پس از فارس، استانهای خراسان رضوی، اصفهان، قم، کرمان و خوزستان رتبههای دوم تا ششم را به خود اختصاص دادهاند.
هاجری در ادامه از تمامی افرادی که در برگزاری این رویداد معنوی نقشآفرینی کردهاند، بهویژه شورا و شهرداری، تقدیر و تشکر کرد.
وی با اشاره به وظایف دستگاههای مختلف در قانون هوای پاک، اظهار داشت که این دستگاهها باید عملکرد خود را به مردم گزارش دهند.
هاجری توضیح داد که سازمان محیط زیست 46 وظیفه، وزارت کشور 23 وظیفه، وزارت نفت 16 وظیفه و دیگر دستگاهها از جمله نیروی انتظامی، وزارت صمت، وزارت نیرو، سازمان استاندارد، وزارت راه و شهرداریها هرکدام وظایف مشخصی دارند که باید به درستی اجرا شوند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) با تأکید بر اینکه شهرداریها در انجام وظایف خود بهویژه در زمینه توسعه ناوگان عمومی، افزایش خطوط مترو، گسترش فضای سبز، کاهش ترددهای اضافی، ساخت تقاطعهای غیر همسطح و گسترش دوچرخهسواری به اندازه سایر دستگاهها فعالیت کردهاند، افزود که لازم است ارزیابی شود که کدام دستگاهها در انجام وظایف خود کوتاهی کردهاند.
وی همچنین با اشاره به مخالفتهایی که در زمینه پروژههای محیط زیستی مانند ساخت تلهکابین و آکواریوم در جبل دراک ایجاد شده، گفت: محیط زیست باید بهجای ایجاد شک و شبهه در این پروژهها، به وظایف 46گانه خود پاسخگو باشد.
هاجری افزود که طرحهایی که در شوراهای زیرساختی به تصویب میرسند، با تأیید مسئولان وقت همراه است و نمیتوان به راحتی شک و شبهههایی در مورد آنها ایجاد کرد.
وی تأکید کرد که شورا و شهرداری جلودار تصویب و اجرای پیوستهای فرهنگی، اجتماعی، میراثی و محیط زیستی هستند و بهتر است این دستگاهها به جای ایجاد تردید، به عمران و آبادانی شهر و ارتقاء امیدواری مردم بپیوندند تا از حرکت سریع عمرانی شهر عقب نمانند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) تصویب طرح جامع 57 هکتاری بافت تاریخی و فرسوده شیراز را پس از 15 سال انتظار، گامی مثبت دانست.
وی با تأکید بر اهمیت بازآفرینی شهری، تصریح کرد که این فرآیند باید با مشارکت دستگاههای مختلف همچون شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و حتی سازمان اوقاف انجام شود و برای موفقیت، تقسیم کار و تعیین آورده ملموس هر یک از این دستگاهها ضروری است.
هاجری در ادامه افزود که بافت تاریخی شیراز نباید تنها محدود به اطراف حرمهای مطهر باشد و باید به محلههای دیگر مانند قصرالدشت، سعدی، ابیوردی، دروازه کازرون و دروازه اصفهان توجه ویژهای شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) تأکید کرد که هدف از این کار باید ایجاد توازن، عدالت و محرومیتزدایی باشد.
وی هشدار داد که نباید بافتهای فرسوده محلات غیر مرکزی شیراز از طرحهای بازآفرینی حذف یا سانسور شوند، موضوعی که به گفته وی بوی آن به مشام میرسد.
هاجری بر لزوم توجه به تمامی نقاط شیراز و اجرای عدالت در بازآفرینی تاکید کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) ضمن اشاره به موفقیتهای شهرداری در مدیریت بودجه، از افزایش سهم بودجه عمرانی به 80 درصد در مقایسه با 34 درصد جاری در ابتدای کار خبر داد و این امر را به عنوان افتخاری برای شهر شیراز دانست.
وی تأکید کرد که باید این رویه امیدوارکننده در سالهای آینده ادامه یابد و خواستار حفظ و توجه به طرحهای کوچک و متوسط محلات شد تا پروژههای بزرگ باعث حذف آنها نشوند.
هاجری همچنین با اشاره به آرامستان تاریخی دارالسلام، که به مانند تخت فولاد اصفهان میتواند به یک مقصد گردشگری و زیارتی تبدیل شود، از نهادهای مربوطه مانند اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری خواست تا به جای زیادهخواهی، به توافقی برای بازسازی این ظرفیت بینظیر دست یابند.
وی وضعیت کنونی این مکان، که به پاتوقی برای گورخوابها و معتادان تبدیل شده، را غیرقابل قبول دانست و خواستار اقدامات سریع برای احیای این بخش از ظرفیت گردشگری و زیارت در شیراز شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) با اشاره به تخصیص 30 هکتار از اراضی دولتی برای احداث زندان مرکزی شیراز، بر ضرورت تسریع در انتقال زندان فعلی به مکان جدید تأکید کرد.
وی خواستار برگزاری جلسهای مشترک با حضور معاون عمرانی استانداری فارس، مدیر کل راه و شهرسازی فارس و شهرداری شیراز شد تا اقدامات لازم برای انتقال سریعتر زندان انجام گیرد.
هاجری همچنین پیشنهاد داد که با تغییر کاربری مناسب زندان فعلی، درآمدهای حاصل از آن بهمنظور ساخت زندان جدید مورد استفاده قرار گیرد.
وی اعلام کرد که شورای اسلامی و شهرداری شیراز آمادگی کامل دارند تا در این مسیر همکاری کرده و با سرعت و جدیت به این انتقال کمک کنند.
بازسازی انقلابی نظامات، راه تحقق ارزشهای انقلاب اسلامی
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب، حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم، در سخنانی با اشاره به ضرورت بازسازی انقلابی در نظامات مختلف کشور، تأکید کرد که این امر اقدامی بنیادین برای اصلاح کاستیها و تحقق ارزشهای انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب، بازسازی ذهنیت انقلابی جامعه و بازگشت به ارزشهای اصیل انقلاب را هدف قرار داده، گفت: آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، و برادری هشت ارزش محوری انقلاب هستند که در بیانیه بهطور شفاف مطرح شدهاند.
ذوعلم با اشاره به نقش مهم مدیریت شهری در جامعه افزود: شهرداریها باید به نهادهای انقلابی خدمتگزار تبدیل شوند و با اتخاذ برنامههایی مبتنی بر بیانیه گام دوم، مسیر تحول در مدیریت شهری را هموار کنند.
وی همچنین از شورای اسلامی شهر شیراز بهعنوان یکی از نهادهایی که میتواند پایهگذار تحولات اساسی در سطح کشور باشد، یاد کرد.
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب در پایان به اهمیت جامعهپردازی و نظریه نظام انقلابی اشاره کرد و گفت: نظریه نظام انقلابی تلفیقی از جوشش انقلابی و نظاممندی است که میتواند افق تمدنی انقلاب اسلامی را بهطور کامل محقق کند.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم همچنین خواستار تشکیل کارگروههای اندیشهورزی در راستای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب شد و ابراز امیدواری کرد که با برنامهریزیهای دقیق و عملیاتی، تحولی بنیادین در حکمرانی شهری و ملی ایجاد شود.
به گزارش تسنیم در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه صحن علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز 9 دستور جلسه با حضور 13 عضو شورا بررسی و در نهایت 6 دستورکار به تصویب رسید.
لایحه شهرداری شیراز در خصوص متمم بودجه 1403 شهرداری شیراز با حضور 13 عضو شورا بررسی شد و بر اساس ماده واحده این طرح کلیات متمم بودجه 1403 شهرداری شیراز در بخش درآمدها و سایر منابع اعتبار اعم از نقد و غیر نقد با مبلغ 335.000.000.000.000 (سیصد و سی و پنج هزار میلیارد) ریال مورد تایید شورای اسلامی شهر شیراز قرار گرفت.
لایحه شهرداری شیراز در خصوص کلیات بودجه 1404 شهرداری شیراز دستور کار بعدی بود که توسط 13 عضو شورا بررسی شد و بر اساس ماده واحده این طرح کلیات بودجه 1404 شهرداری در بخش درآمدها و سایر منابع اعتبار اعم از نقد و غیر نقد با مبلغ 420.000.000.000.000 (چهارصد و بیست هزار میلیارد) ریال مورد تایید شورای اسلامی شهر شیراز قرار گرفت.
طرح دوفوریتی جمعی از اعضای محترم شورا در خصوص تعطیلی شورا از تاریخ 13/11/1403 لغایت 21/11/1403 (به مدت 9 روز)، در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و مستند به ماده 23 آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراها مصوب 1378 هیات وزیران، با تعطیلی شورا از تاریخ 13/11/1403 لغایت 21/11/1403 به مدت 9 روز موافقت شد.
نامه فرمانداری شهرستان شیراز، مبنی بر ایراد به مصوبه در خصوص صدور مجوز فعالیت برای مجریان بخش خصوصی در زمینه جمع آوری و بهره برداری از پسماند خشک قابل بازیافت به روش هوشمند در سطح شهر شیراز بررسی و به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری شیراز (سازمان مدیریت پسماند) اجازه داده شد با رعایت قوانین و مقررات بالادستی از جمله آیین نامه مالی معاملاتی شهرداری و ضمن اعلان فراخوان عمومی مطابق شیوه نامه جمع آوری هوشمند پسماند خشک ابلاغی وزارت کشور و مبتنی بر نظریه کارشناس رسمی دادگستری نسبت به جمع آوری هوشمند پسماند خشک اقدام کند.
همچنین شهرداری شیراز مکلف است با ارائه روشهای جذاب و نوین در نحوه پرداخت سهم شهروندان، نظیر عوارض پسماند، کارت شارژ شهروندی و ...
پیش بینیهای لازم جهت ترغیب و تشویق شهروندان با هدف مشارکت ایشان در مدیریت پسماند را به عمل آورد.
ضمناً شهرداری شیراز مکلف شد پیش بینیهای لازم جهت مشارکت صنوف و سامان دهی بخشهای خصوصی فعال در سطح شهر (ضابطهمند نمودن به کارگیری نیروی فعال فرهنگی) در جمع آوری هوشمند پسماند خشک (پسماند ویژه) اقدام کند و نسبت به تحلیل و ارزیابی عملکرد طرح جمع آوری هوشمند پسماند خشک و استحصال نقاط قوت و ضعف طرح در یک بازه زمانی یک ساله، اقدام و نتیجه را جهت بررسی به شورا ارسال کند.
لایحه شهرداری شیراز در خصوص پرداخت کمک هزینه رفاهی کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و شرکتی شهرداری شیراز در ماههای بهمن و اسفندماه 1403 نیز در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز با حضور 13 نفر از اعضای شورا بررسی شد و به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری شیراز اجازه داده میشود در صورت وجود منابع مالی و امکان تخصیص اعتبارشورای اسلامی شهر را برای ماههای بهمن و اسفند سال جاری اجرا کند.
در ادامه یکصد و هشتاد و پنجمین صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز طرح جمعی از اعضای محترم شورا، درخصوص الزام به نصب مخازن آب خاکستری در ساختمانهای جدید الاحداث (مسکونی – تجاری) در شهر شیراز که بیش از 10 واحد دارند بررسی شد و به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این طرح شهرداری شیراز مکلف شد با حفظ مصوبات قبلی در دستور نقشه ساختمانهایی که در آینده در شهر شیراز ساخته میشود و بیشتر از 10 واحد دارند) بدون در نظر گرفتن محدودیت متراژ (جهت نصب مخازن ذخیره و تصفیه آب خاکستری با در نظر گرفتن دیتایل فنی و الزامات اجرایی شبکه مصرف مجزا از آب شرب در طراحیهای تاسیسات و سازه ساختمانها لحاظ کند و ارائه پایان کار منوط به تست و تایید این موضوع با مشخصات فنی قید شده در نقشههای ساختمانی شود.
لایحه شهرداری درخصوص سلب قابلیت استفاده عمومی از عرصه معبر مازاد بر عرض معبر (بدون تغییر درعرض معبر پس از اجرای طرح تفصیلی مصوب توسط مراجع ذیصلاح) مجاور ضلع جنوب پلاکهای ثبتی پهنه همجوار محدوده خیابان شهیدان ذاکر عباسعلی موصوف به اراضی امامی جمعاً به مساحت 33/2964 متر مربع در تعداد 29 پلاک به شرح لیست فایل اکسل و نقشه پیوست با کاربری مسکونی R122 بررسی شد و مورد تأیید شورای اسلامی شهر شیراز قرار گرفت.
لایحه شهرداری شیراز درخصوص سلب قابلیت استفاده عمومی ازمیزان 200 متر مربع عرصه معبر مازاد بر عرض معبر (بدون تغییر درعرض معبر پس از اجای طرح تفصیلی مصوب توسط مراجع ذیصلاح) با کاربری مسکونی و کدنوسازی 38-671-76-10 و سلب قابلیت استفاده عمومی از میزان 200 متر مربع عرصه معبر مازاد بر عرض معبر (بدون تغییر در عرض معبر پس از اجرای طرح تفصیلی مصوب توسط مراجع ذیصلاح) با کار بری مسکونی و کدنوسازی 10-76-671-39، نیز در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز بررسی شد و مورد تأیید شورای اسلامی شهر شیراز قرار گرفت.
در ادامه یکصد و هشتاد و پنجمین صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز طرح جمعی از اعضای محترم شورا درخصوص الزام شهرداری به تغییر روند بررسی نقشههای ساختمانی جهت تسریع در مرحله صدور پروانه توسط 13 عضو شورا بررسی شد و به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این طرح شهرداری شیراز مکلف شود تا پایان سال جاری نسبت به اصلاح روند ساز و کار بررسی الکترونیک پروندههای نوسازی و در مراحل تایید نقشه صدور پروانه ساختمانهای جدید که جهت ساخت یا تجدید بنا به شهرداری مراجعه میکند از طریق کارتابل الکترونیک و اتوماسیون اداری موجود در شهرداری با حضور بازبینها با شیوه ذیل رسیدگی کند.
لایحه دو فوریتی شهرداری شیراز، در خصوص "درخواست ترک تشریفات مناقصه خرید تعداد 25 دستگاه اتوبوس دیزل شهری از شرکت عقاب افشان"، در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیرازبا حضور 13 نفر اعضای شورا بررسی شد و به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری شیراز اجازه داده میشود نسبت به خرید تعداد 25 دستگاه اتوبوس دیزل درون شهری تا سقف هر دستگاه یکصد و بیست میلیارد ریال و جمعاً سه هزار میلیارد ریال (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) از شرکت تولیدی عقاب افشان اقدام کند.
انتهای پیام/424/