اعتبار 20 میلیاردی برای تکمیل 2 کیلومتر جاده سراوان ـ سنگر!
پروژه محور سراوان ـ سنگر ـ سیاهکل از خرداد 1390 آغاز و در بهمن ماه 1394 افتتاح و زیر بار ترافیک رفت ولی هنوز هم 2 کیلومتر از این محور به پایان نرسیده و برای تکمیل آن 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، پروژه محور سراوان ـ سنگر ـ سیاهکل یکی از پروژههای مهم زیرساختی در استان گیلان است که هدف آن تسهیل تردد و بهبود دسترسی بین این مناطق است، این پروژه به دلیل اهمیت اقتصادی و اجتماعی منطقه، به ویژه در زمینه گردشگری و تجارت، مورد توجه قرار گرفته است.
سراوان ـ سنگر ـ سیاهکل یکی از محورهای مهم استان گیلان است که آغاز احداث آن در خرداد 1390 آغاز و در بهمن ماه 1394 پروژه سراوان ـ سنگر ـ سیاهکل با اعتباری به میزان 380 میلیارد ریال توسط رئیس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد.
قبل از احداث این پروژه، مسافران و گردشگران میبایستی وارد شهر رشت میشدند و بعد از آن مسیر خود را به سمت شرق یا غرب گیلان انتخاب میکردند، از آنجایی که گیلان استانی گردشگرپذیر در طول همه فصول است شاهد ترافیک زیاد در مرکز استان میبودیم که احداث پروژه سراوان ـ سنگر ـ سیاهکل در اواخر دهه 80 در دستور کار قرار گرفت.
با افتتاح این محور، گردشگران برای ادامه سفر خود میتوانند در تقاطع سراوان در محور بزرگراه رشت ـ امامزاده هاشم مسیر خود را به سمت محور سراوان سنگر سیاهکل تغییر داده که در نهایت به ورودی شهر لاهیجان میرسند که علاوه بر کاهش 30 کیلومتری مسیر، موجب کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی طبیعت و کاهش هزینههای مرتبط با سفر میشود، علاوه بر آن میزان ورودی اضافی به رشت به عنوان مرکز استان نیز کاهش یافته و موجب جلوگیری از ایجاد ترافیک میشود.
*یک درصد باقیمانده محور سنگر ـ سراوان ـ سیاهکل به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
طول کلی محور سنگر ـ سراوان ـ سیاهکل 22.5 کیلومتر است که به صورت رفت و برگشت به عنوان راه اصلی با عرض 13 متر احداث شد که به گفته فریبرز مرادی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان، 20.5 کیلومتر از آن طی سالهای گذشته توسط وزارت راه و در سال 1394 به بهره برداری رسید.
گرچه از زمان افتتاح این محور تاکنون تردد انجام میشود ولی هنوز هم 2 کیلومتر باقیمانده این محور تکمیل نشده بود که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان در این خصوص اعلام کرد که قرارداد با پیمانکار برای تکمیل باقیمانده این محور و تکمیل 2 کیلومتر باقیمانده در سال 1399 منعقد شده و اقدامات لازم برای تکمیل آن در حال انجام است.
مرادی میگوید که 1500 متر از 2000 متر باقیمانده این محور در حال حاضر تکمیل و عملیات آسفالت 500 متر باقیمانده راه اصلی سراوان ـ سنگر سیاهکل هم مراحل پایانی خود را سپری میکند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان یکی از دلائل اصلی طولانی شدن پروژه را مشکل تامین مصالح و اعتبار دانست و گفت: برای تکمیل 2 کیلومتر باقیمانده از محور سنگر ـ سراوان ـ سیاهکل 22.5 کیلومتری نیاز به اعتبار است که طبق بررسیها 20 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نهایی آن لازم است.
در واقع یک درصد باقیمانده محور سراوان ـ سنگر ـ سیاهکل که معادل 2 کیلومتر است به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در این خصوص جلسهای با موضوع وضعتی راههای مواصلاتی گیلان در سیام دی ماه امسال با حضور هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل جادهای کشور برگزار و مقرر شد اعتبار مورد نیاز از طریق شرکت زیرساخت، تخصیص داده شود.
گرچه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گیلان اعلام کرده بود با تخصیص اعتبار 20 میلیارد تومانی برای 2 کیلومتر باقیمانده محور سراوان - سنگر - سیاهکل، یک درصد باقیمانده این محور را میتوان در دهه فجر امسال به بهره برداری رساند ولی با توجه بهعدم تخصیص این اعتبار تاکنون، بعید است در دهه فجر که چند روز به آغاز آن مانده شاهد بهره برداری از آن باشیم.
انتهای پیام/