بهسازی خیابان شهید بهشتی کرج منتفی شد
پس از بحث و بررسی های صورت گرفته توسط اعضای شورا و معاونین شهرداری کرج، صفر شدن ردیف بهسازی خیابان شهید بهشتی به رأی گذاشته شد و به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رسید.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، دویست و سی و یکمین جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج با حضور اعضای شورا، مدیران و معاونین شهرداری و اصحاب رسانه به منظور ادامه بررسی بودجه معاونت فنی و عمرانی شهرداری در سال 1404 برگزار شد.
علی قاسمپور، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج در خصوص پروژه خدمات مهندسی ادامه بلوار یادگار امام (ره) تا فرودگاه بین المللی پیام گفت: به نظرم این مورد از پروژههایی است که شهرداری نمیتواند سال آینده آن را اجرا کند.
پیشنهاد میکنم 500 میلیارد تومان برای آن در نظر بگیریم و تبصره تعیین کنیم تا شهرداری اگر توانست نقشه مربوطه را ارائه دهد.
محمدرضا ناصرخاکی، معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج طول این این مسیر را حدود هفت کیلومتر عنوان و مطرح کرد: دو هفته پیش مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از این محدوده بازدید و اعلام کرد که 8 و میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای اکتشاف و گمانهزنی نیاز دارند که در نهایت این رقم به یک تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان رسید.
وی خاطرنشان کرد: درصورتیکه این مبلغ را به ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز کمک کنیم و از سوی دیگر بر اساس ماده هفت درخواست جابجایی درختان در باغ آلو و قسمت شرقی کاخ مروارید داده شود، این پروژه میتواند از جمله پروژههای مهمی باشد که در صورت عزم و اهتمام ویژه نتیجه خوبی خواهد داشت.
ردیف احداث دیوار جهت محصورسازی اماکن حذف شد
در این جلسه ردیف پروژه تعمیر، نگهداری و رفع نواقص تقاطعات غیرهمسطح شهر به مبلغ 30 میلیارد تومان به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رسید.
در ادامه ردیف احداث دیوار جهت محصورسازی اماکن سطح شهر مطرح شد که طبق توضیح معاون فنی و عمرانی شهرداری، این ردیف به منظور ساخت دیوار تعدادی از سولههای بحران که فاقد دیوار هستند عنوان شده است.
به پیشنهاد رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج، صفر شدن این ردیف 20 میلیارد تومانی رایگیری شد و به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رسید و پس از آن ردیف طراحی، بهسازی و مناسبسازی خیابان شهید بهشتی، حدفاصل میدان حصارک تا میدان شهدا به مبلغ 40 میلیارد تومان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گفته مسئولین شهرداری، همان مدلی که در سنوات گذشته از میدان شهدا تا میدان کرج انجام شده قرار است تا میدان حصارک هم صورت گیرد تا دسترسی مناسبی ایجاد شود.
هرساله بخشهایی به طول 100 تا 200 متر انجام میشد و در حال حاضر قسمتی از این محدوده، آسفالت و بخشی کفپوش و قسمتی دیگر نیز کفپوش آسیب دیده است.
بر اساس برآوردها خرید و اجرای هر مترمربع کفپوش حدود یک میلیون تومان هزینه دارد که در سال آینده تقریبا 20 درصد به این مبلغ اضافه میشود.
در این ردیف بهسازی هفت کیلومتر در دو طرف خیابان شهید بهشتی یعنی حدود 35 هزار مترمربع در نظر گرفته شده است و به گفته مسئولین شهرداری، بخشهای زیادی از این مسیر قابلیت اصلاح دارند.
بهسازی خیابان شهید بهشتی ضرورت ندارد
فاطمه منعمی، دبیر کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج گفت: با توجه به اینکه برخی مناطق ردیفی برای بهسازی معابر در نظر گرفتهاند، ابتدا باید بررسی شود که این پروژه در چه مناطقی تعریف شده و ضروری است که اولویتبندی دقیقی برای نواحی مختلف در هر منطقه صورت گیرد تا از هدررفت هزینه جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: در برخی مناطق، نیاز به اجرای این پروژه کمتر احساس میشود، بنابراین تمرکز بر نواحی اولویتدار اقدامی بهصرفهتر و منطقیتر خواهد بود.
این رویکرد نهتنها باعث بهینهسازی منابع میشود، بلکه از اجرای پراکنده و کماثر پروژه نیز جلوگیری خواهد کرد.
علیرضا رحیمی، نائب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: با توجه به اینکه اجرای این پروژه ضرورتی نداشته و مانعی برای تردد افراد وجود ندارد، پیشنهاد میشود این بخش حذف شود.
در دوره فعلی در خیابان شهید بهشتی از میدان کرج تا میدان شهدا، تعویض چراغها و همسطحسازی پیادهروها و حذف جویها انجام شده است.
رحیمی پیشنهاد داد با توجه به اینکه تنها ضلع جنوبی این مسیر باقی مانده، یک ردیف اعتباری برای تکمیل این بخش در نظر گرفته و اجرای آن به منطقه 9 واگذار شود.
مجتبی حاجی قاسمی، عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز معتقد است که اوضاع خیابان شهید بهشتی آنقدر هم بد نیست و این اقدام به هیچ وجه اولویت ندارد و پیادهراهسازی، امسال اولویت نیست.
ساخت ترمینال جدید یا بهسازی ترمینال شهید کلانتری؟
در نهایت پس از بحث و بررسیهای صورتگرفته توسط اعضای شورا و معاونین شهرداری کرج، صفر شدن ردیف مذکور به رای گذاشته شد و به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رسید.
پس از آن، پروژه جدید خدمات مهندسی بازنگری ترمینال شهید کلانتری به مبلغ پنج میلیارد تومان مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.
علیرضا رحیمی، نائب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: مطالعهای که پیشتر انجام شده بود، چهار نقطه از شهر را برای جابجایی و ایجاد پایانه شهری بینشهری کرج پیشنهاد داده و در این جانمایی، تمامی ضرایب وزنی جانمایی مربوط به سازگاری، خدمات و سایر معیارهای مرتبط در نظر گرفته شده بود.
وی با اشاره به اینکه این مطالعه توسط مشاور حوزه حملونقل انجام شده و نیازی به دریافت مشاوره مجدد از ابتدا نیست، عنوان کرد: پیشنهاد میشود این موضوع از ردیف بودجه معاونت فنی و عمرانی خارج و به حوزه ترافیک منتقل شود.
در این حوزه، در صورت وجود دفاعیه، توضیح داده شود که چه بخشی نیاز به مطالعه دارد و چه مواردی باید بررسی شوند.
منوچهر غفاری، معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج توضیح داد: درست است که مطالعاتی در این زمینه انجام شده اما در حد فاز یک بوده که ارتباط بین شمال و جنوب اتوبان را نیز در نظر گرفته است.
در ابتدا، این ردیف تحت عنوان برآورد کل تعریف شده بود، اما با توجه به اینکه مطالعات ما کامل نبود، تصمیم بر آن شد که مطالعات بیشتری انجام شود.
اگر زمین نداریم، مطالعه ضرورت ندارد
وی این مطالعات را شامل بررسی ترمینال، ارتباط آن با شمال و جنوب و جانمایی ساختمانها و ابنیهای دانست که باید در محل طراحی شود و این موضوع را خارج از حوزه ترافیک دانست و افزود: با این حال، مطالعات ترافیکی نیز در این پروژه نقش مهمی دارد، زیرا باید مشخص شود که ارتباط ترمینال با اتوبان و شبکه معابر داخل شهری چگونه برقرار خواهد شد.
مسعود محمدی، رئیس شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه برای مطالعه پروژه ترمینال، ابتدا باید وضعیت زمین مشخص شود، اذعان کرد: اگر زمین موجود است، باید روی آن کار شود، اما در صورت نبود زمین، مطالعه ضرورت ندارد.
باید بررسی شود که آیا زمینی برای توسعه ترمینال در اختیار داریم یا خیر.
وی ادامه داد: همچنین باید مشخص شود که در طرح تفصیلی، زمین برای کاربری پایانه در نظر گرفته شده یا خیر، که اگر شده باید نسبت به تملکات آن اقدام شود.
با توجه به شرایط موجود، به نظر میرسد که اگر ترمینال فعلی بازسازی، پارکینگ مناسب در نظر گرفته و بهسازیهای لازم انجام شود، نیازی به ایجاد یک ترمینال جدید نخواهد بود.
فاطمه منعمی، دبیر کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: پیشنهاد میشود هزینهای که میخواهیم به مطالعات اختصاص دهیم کمی افزایش یابد و با استفاده از آن بهسازی ترمینال فعلی صورت گیرد تا مردم به خوبی بتوانند از آن استفاده کنند و ما نیز از شرایط و وضعیت آن شرمنده و خجالتزده نباشیم.
تعداد کارگران پروژه پیادهراه امامزاده حسن (ع) هر روز کمتر از دیروز
منوچهر غفاری، معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری کرج تاکید کرد: قرار نیست مکان جدیدی جانمایی شود.
مقرر شده همان ترمینال و دو لکهای که از هم جدا شدهاند، به سه شکل ارتباط برقرار کنند و فضاها بازطراحی و ساماندهی شوند.
ارتباط این فضاها با شهر و اتوبان نیز مورد توجه است و ترمینال جدید در همان مکان طراحی و ساخته میشود.
در نهات بحثها و بررسیهای فراوان پیرامون این موضوع، تغییر نام ردیف مذکور به پروژه خدمات مهندسی مرمت، بهسازی و بازسازی ترمینال شهید کلانتری به مبلغ پنج میلیارد تومان با این تبصره که به کمیسیون عمران و حمل و نقل ارسال شود و سقف آن تا 10 میلیارد تومان متغیر باشد، به اتفاق آرای حاضرین به تصویب رسید.
علی قاسمپور، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج در خصوص ردیف پروژه تکمیل خدمات مهندسی و اجرای پیادهراههای شهری و ...
به مبلغ هشت میلیارد تومان عنوان کرد: دو سه روز از محدوده پروژه پیادهراه امامزاده حسن (ع) بازدید و مشاهده کردم که تعداد کارگران هر روز کمتر از دیروز است.
به نظرم اعمال مدیریت خوبی بر پیمانکار صورت نگرفت.
پس از توضیحات محمدرضا خاکی، معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج در این خصوص که پروژه پیادهراه امامزاده حسن (ع) تا پایان ماه جاری به پایان میرسد، این ردیف به رای گذاشته شد و با اکثریت آرای حاضرین به تصویب رسید.
مردم آب و برق و راه میخواهند
مجتبی حاجیقاسمی، عضو شورای اسلامی شهر کرج در رابطه با ردیفی در خصوص خدمات مهندسی و ساخت و جانمایی مخازن آب شرب به مبلغ 40 میلیارد تومان مطرح کرد: طی جلسات برگزار شده با مسئولین شرکت آبفای استان، آنها اعلام کردند که در فصل تابستان با مشکل ذخیره آب مواجه هستیم و با 40 میلیارد تومان میتوان یک مخزن ساخت.
مریم قهرمانی صارم، عضو شورای اسلامی شهر کرج با طرح این سوال که آیا این رقم با کارشناسی پیشنهاد شده است؟
تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان شهری وظیفه داریم در این راستا گام برداریم، این کار در سالهای گذشته نیز مصوبه دولتی داشته و باید انجام شود، مردم آب، برق و راه میخواهند و نمیتوانیم آنها را تفکیک کنیم.
وی با اشاره به اینکه این هنر ماست که از پولی که مردم میدهند و در شهرداری متمرکز میشود چندمنظوره استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: این بودجهای که در نظر گرفته شده رقم کم و ناچیزی است که میتوان با آن مخزن بسیار کوچکی ساخت.
در سال آینده موضوع آب به یک بحران تبدیل میشود، این رقم را حداقل سه برابر کنیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم.
سید مرتضی اعتصامی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه شرکت آبفا خود را جدا میکند، به علاوه اینکه بودجه هم در اختیار دارد، تصریح کرد: من موافق ساخت مخزن هستم اما در مواقعی که مدیریت شهری با شرکتهای خدمات رسان در پروژهها دچار معارضات سطحی میشود، هیچیک از آنها همکاری نمیکنند.
آبفا در تکالیف قانونی خود کوتاهی میکند
وی با بیان اینکه آبفا در خصوص تخصیص فاضلاب که تکلیف قانونی آن است نیز کوتاهی میکند، گفت: در سه سال اخیر رقم قابل توجهی به ایجاد سیستمهای تحت فشار، جمعآوری آبهای سطحی و هدایت آنها برای آبیاری فضای سبز، لایروبی قنوات و ...
اختصاص یافته که پشتیبان محیط سبز شهری بوده اما آبفا تکالیف قانونی خود را به درستی انجام نمیدهد.
جواد چپردار، عضو شورای اسلامی شهر کرج بیان کرد: در بودجه عمرانی بیش از اندازه به کلکتور توجه و حتی سالهای بعد هم دیده شده که جزو اولویتهای ما نیست.
رویهها و سیاستهای آبخیزداری کمی تغییر کرده و باید به همان میزان که به کلکتور توجه میشود، تصفیهخانه فاضلاب و تامین مخازن آب نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی اذعان کرد: اینکه ما ساخت مخازن و تصفیهخانههای فاضلاب را در اولویت برنامه و بودجه شهرداری قرار دهیم قابل قبول است اما تعهدات و مشارکت دستگاهها را کجا طلب کنیم؟
هنگامی که در حال بررسی و تصویب بودجه هستیم باید از اقداماتمان دفاع کنیم.
اینجا بودجه را به سادگی مصوب میکنیم، اما سایر دستگاهها پاسخگو نیستند یا مشارکتی ندارند.
مریم قهرمانی صارم، عضو شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: ساخت هر مترمکعب مخزن 12 میلیون تومان هزینه دارد.
با 40 میلیارد تومان چند مخزن میتوانیم بسازیم؟
پدافند غیرعامل را هم لحاظ کنید.
ما باید در حداقل سه چهار نقطه از شهر، منابع تامین و ذخیره آب شرب مردم را داشته باشیم که همه هم خیلی آن لوکیشنها را نشناسند.
30 درصد سهام آبفا متعلق به شهرداری است
رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: به منظور تراز انرژی در کشور از شهرداران حداقل شهرستانهای کرج خواهش کردیم که به این موضوع کمک کنند، کما اینکه 50 میلیارد تومان نیز به روشنایی معابر اختصاص دادیم، 25 میلیارد تومان نیز در متمم در نظر گرفتیم که در مجموع 75 میلیارد تومان در سال های 1403 و 1404 به این امر اختصاص یافت.
قاسمپور با بیان اینکه ما به نمایندگی از مردم برای کمک به دستگاهها ردیفهای بودجه در نظر میگیریم، اظهار کرد: اگر شهرداری برای اجرای طرحها و پروژهها به زمین نیاز دارد، شرکتهای آبفا و برق، دانشگاه خوارزمی و ...
باید در این زمینه تعامل و همکاری داشته باشند.
چگونه است که ما باید خدمات ارائه دهیم، آنها ندهند؟
سید مرتضی اعتصامی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه 30 درصد سهام آبفا متعلق به شهرداری است، بیان کرد: اینکه ما عمدتا سهامدار شرکتهای خدماترسان هستیم و بخش عمدهای از این مستحدثات و اراضی نیز متعلق به شهرداری است، جای بسی تامل است.
علیرضا رحیمی، نائب رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: قرار نیست همه چیز یکطرفه باشد.
تا کی باید هزینه دوبارهکاری و چندباره کاریها را بدهیم؟
با 40 میلیارد تومان چه اتفاقی قرار است بیفتد و در کجا؟
گاهی اوقات برخی موارد در حد یک ردیف مطرح میشوند و ما باید فکر کنیم و ندانیم چه باید بکنیم!
شهرداری نظام فنی اجرایی ندارد
عمار ایزدیار، عضو شورای اسلامی شهر کرج مطرح کرد: سیستم آبفا به گونهای است که در چند نقطه از شهر تصفیهخانه و در کنار آن محل ذخیره آب دارد که این آب باید به صورت دائم در حال گردش باشد، بنابراین اگر هم بخواهیم اقدامی انجام دهیم باید در زمین آنها و با سازوکار آنها کار کنیم.
آیا میتوانیم سیستم و ساختاری را ایجاد کنیم که با سیستم آنها همخوانی داشته باشد؟
وی گفت: اگر زمانی بخواهیم کاری کنیم، باید از سایت مخزن محمودآباد که فضای بزرگی بوده و در حال ساخت و توسعه است استفاده و آب منطقه شمالی کرج در آنجا تجمیع شود و در کنار آن ما اقدامی جهت ذخیره آب انجام دهیم.
آبفا مجوز تغییر کاربری دو قطعه زمین مرغوب بالای میدان اسبی را اخذ کرده که پروژههای این مدلی را با آن تهاتر کند.
مجتبی حاجیقاسمی، عضو شورای اسلامی شهر کرج در خصوص ردیف مشاور معین اداره ابنیه خاطرنشان کرد: اصل موضوع به این برمیگردد که بارها تاکید کردهایم که شهرداری نظام فنی اجرایی ندارد.
پروژهای بهصورت نقطهای تعریف میشود، سپس مراحل طراحی، تصمیمگیری و اجرا را طی میکند تا به نقطه پایان برسد، اما از یک نظام مشخص و ساختارمند پیروی نمیکند.
محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به ردیف پروژه تکمیل ساختمان دانشگاه علمی کاربردی با محوریت فرهنگسرا به مبلغ 15 میلیارد تومان بیان کرد: 30 بهمن ماه دانشگاههای علمی کاربردی جمعآوری میشوند.
چه کسی گفته دانشگاه شهرداری به فرهنگسرا تبدیل شود؟
آیا امکانسنجی شده است؟
انتهای پیام/