خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 11 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حاشیه شهر بجنورد نیازمند نگاه ویژه مدیریت شهری است

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 11 بهمن 1403 - 09:53
علی رغم همه تلاش های انجام شده توسط شهرداری بجنورد در یک سال گذشته به ویژه در حوزه آسفالت معابر، بسیاری از کوچه های مناطق حاشیه شهر بجنورد به عنوان بزرگترین مرکز استان حاشیه نشین کشور نیازمند نگاه ویژه به خصوص در زمینه آسفالت و بهسازی معابر است.
آسفالت،معابر،بجنورد،بهبود،محلات،مناطق،شهرداري،وضعيت،كاهش،شهر ...

به گزارش تسنیم از بجنورد، کیفیت آسفالت معابر شهری یکی از شاخص‌های مهم در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان محسوب می‌شود.
در شهر بجنورد، به‌عنوان یکی از مراکز مهم شمال شرق ایران، وضعیت آسفالت معابر تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر جنبه‌های مختلف زندگی مردم دارد.
سطح آسفالت باکیفیت، نقش مهمی در ایمنی حمل‌ونقل دارد.
وجود ترک‌ها، چاله‌ها و فرورفتگی‌ها در معابر بجنورد می‌تواند به افزایش خطرات جاده‌ای منجر شود.
به‌ویژه در محلات پرتردد، این مشکلات به تصادفات و خسارات مالی و جانی ختم می‌شود.
بهبود کیفیت آسفالت، میزان ایمنی را افزایش داده و استرس رانندگان را کاهش می‌دهد.
خرابی‌های مکرر آسفالت در خیابان‌های بجنورد باعث آسیب دیدن خودروها، از جمله سیستم تعلیق و لاستیک‌ها می‌شود، تحقیقات نشان داده است که هزینه‌های مرتبط با تعمیرات ناشی از خرابی معابر در شهرهایی با آسفالت ضعیف تا 30 درصد بیشتر از شهرهایی با معابر استاندارد است.
با بهبود کیفیت آسفالت، این هزینه‌ها کاهش یافته و قدرت خرید شهروندان افزایش می‌یابد.
آسفالت باکیفیت به کاهش آلودگی صوتی و مصرف سوخت کمک می‌کند.
زمانی که خودروها بر روی سطوح ناهموار حرکت می‌کنند، سوخت بیشتری مصرف می‌شود و این موضوع منجر به افزایش آلاینده‌های هوا در شهر بجنورد می‌شود.
بهبود وضعیت آسفالت ضمن کاهش مصرف سوخت، به داشتن هوای پاکتر و محیط زیست سالم‌تر کمک می‌کند.
معابر با آسفالت مناسب و یکنواخت، تصویری منظم‌تر و زیباتر از شهر ارائه می‌دهند.
در بجنورد بسیاری از محلات با آسفالت فرسوده باعث ایجاد حس نارضایتی و کاهش اعتماد عمومی به عملکرد شهرداری شده‌اند.
بهبود معابر، حس رضایت و رفاه اجتماعی را در بین شهروندان تقویت می‌کند.
کیفیت معابر شهری یکی از عوامل تأثیرگذار در جذب سرمایه‌گذاری است.
شهر بجنورد با موقعیت جغرافیایی و جمعیت مناسب، ظرفیت زیادی برای رشد اقتصادی دارد.
اما خرابی معابر می‌تواند مانعی برای فعالیت‌های تجاری و صنعتی باشد.
با بهبود آسفالت، نه‌تنها عبور و مرور روان‌تر می‌شود، بلکه زیرساخت‌های مناسب برای رشد اقتصادی فراهم می‌گردد.
با توجه به اینکه 35 درصد از جمعیت شهر بجنورد در محلات حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند، بهبود زیرساخت‌های این مناطق، به‌ویژه وضعیت آسفالت معابر، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.
حاشیه شهر؛ هم چنان گلایه از آسفالت نامناسب معابر
محمد ولی‌زاده از ساکنین یکی از محلات حاشیه شهر بجنورد از وضعیت بسیاری از کوچه‌ها، گفت: در بسیاری از محلات حاشیه‌نشین بجنورد وضعیت نامناسب آسفالت، نمادی از بی‌توجهی به این مناطق تلقی می‌شود.
بهسازی معابر و آسفالت‌ریزی مناسب باعث افزایش احساس ارزشمندی در بین ساکنان این محلات می‌شود.
وی افزود: آسفالت‌ریزی مناسب در محلات حاشیه‌ای باعث بهبود دسترسی به مدارس، مراکز درمانی و خدمات عمومی می‌شود.
بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، مانند ترک تحصیل، ناشی از محدودیت دسترسی به امکانات است.
وقتی مسیرهای ایمن و قابل‌اعتماد فراهم شود، کودکان و نوجوانان این مناطق به‌راحتی می‌توانند به مدارس و برنامه‌های آموزشی دسترسی داشته باشند.
معابر نامناسب در محلات حاشیه‌ای بجنورد، رفت‌وآمد را برای ساکنان سخت می‌کند و منجر به انزوای اجتماعی می‌شود.
این انزوا می‌تواند زمینه‌ساز رفتارهای پرخطر یا بزهکاری باشد.
با بهبود وضعیت آسفالت، ارتباط ساکنان با سایر مناطق شهری تسهیل شده و انزوای اجتماعی کاهش می‌یابد.
آسفالت مناسب در محلات حاشیه‌ای بجنورد، امکان توسعه کسب‌وکارهای کوچک محلی را فراهم می‌کند.
دسترسی بهتر به این مناطق می‌تواند سرمایه‌گذاران و خریداران را جذب کرده و بهبود وضعیت اقتصادی محلات را به دنبال داشته باشد.
کاهش فقر، به‌عنوان یکی از عوامل اصلی آسیب‌های اجتماعی، از نتایج مستقیم این اقدام است.
بهبود زیرساخت‌ها در محلات حاشیه‌نشین نشانه‌ای از توجه شهرداری و سایر نهادهای مسئول به حقوق شهروندی است.
این اقدام می‌تواند اعتماد ساکنان به نهادهای رسمی را تقویت کرده و مشارکت اجتماعی آنان در برنامه‌های توسعه شهری را افزایش دهد.
4.5 برابر سال های گذشته آسفالت ریزی انجام شده است
سید علی کشمیری، شهردار بجنورد با اشاره به عملکرد شهرداری در زمینه آسفالت معابر گفت: آسفالت‌ریزی اصلی‌ترین و ذاتی‌ترین وظیفه شهرداری است و کارنامه موفق، تنها به آسفالت زیاد گره نمی‌خورد.
شهرداری که آسفالت‌ریزی نکند، قطعاً کوتاهی کرده است.
وی افزود: در سال جاری، با وجود محدودیت منابع، توانستیم 4.5 برابر سال 1401 عملیات آسفالت‌ریزی را انجام دهیم.
این افزایش نتیجه تلاش‌های گسترده در تأمین منابع و مدیریت زمان و امکانات بود.
شهردار بجنورد همچنین تأکید کرد که شهرداری به تعهدات خود در این حوزه عمل کرده و در تلاش است تا نیازهای زیرساختی شهروندان را بیش از پیش برآورده سازد.
ضمن اینکه به‌طور قطع عدالت در توزیع آسفالت رقم خورده است و نباید نطق‌های رسانه‌پسند از زبان اعضای شورای شهر بیان شود.
شهردار بجنورد از اجرای عملیات آسفالت در 460 هزار متر مربع از معابر شهری در سال جاری خبر داد و بیان داشت: در صورت مساعد بودن شرایط جوی، عملیات آسفالت‌ریزی معابر شهری تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
وی تأکید کرد: هدف ما این است که شهروندان حداکثر رضایت را از عملکرد شهرداری بجنورد در حوزه آسفالت‌ریزی داشته باشند.
تمامی تلاش خود را برای بهبود زیرساخت‌های شهری و کاهش مشکلات معابر به کار گرفته‌ایم.
کشمیری افزود که برنامه‌ریزی برای ادامه عملیات آسفالت‌ریزی تا آخرین روزهای سال جاری نشان‌دهنده تعهد شهرداری به ارتقای کیفیت زندگی مردم بجنورد است.
وی ضمن اشاره به افزایش چهار برابری عملیات آسفالت نسبت به سال‌های گذشته گفت: این افزایش را یک موفقیت در کارنامه نمی‌بینم، چرا که آسفالت وظیفه ذاتی ما است.
اما تلاش در تأمین منابع و استفاده حداکثری از امکانات و زمان، ما را به این عدد رساند.
کشمیری با تأکید بر فرسودگی بالای معابر و نیاز گسترده به نوسازی افزود: اعتبارات و توان موجود شهرداری پاسخگوی این حجم از عقب‌افتادگی نیست، اما با تمام توان در حال تلاش هستیم.
نوید ما به شهروندان این است که با ذخیره‌سازی معادن قیر، در سال آینده آمادگی تحقق 600 هزار مترمربع آسفالت را خواهیم داشت.
شورا و شهرداری حاشیه شهر را بیشتر ببینند
محمد رضایی کارشناس مسائل مبلمان و معماری شهری با بیانکه با وجود تلاش‌های گسترده شهرداری بجنورد در سال‌های اخیر برای بهبود وضعیت آسفالت معابر شهری، همچنان در برخی مناطق حاشیه‌ای و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر، نیاز به اقدامات بیشتر و همت ویژه احساس می‌شود اظهار داشت: محلاتی نظیر نیروگاه، جوادیه، خیابان حر و کوچه‌پس‌کوچه‌های معصوم‌زاده همچنان از مشکلات جدی در زمینه وضعیت نامطلوب آسفالت رنج می‌برند.
در این مناطق، بسیاری از معابر با فرسودگی شدید مواجه بوده و سطح آسفالت به شدت نیازمند ترمیم و نوسازی است.
وی افزود: تجربه نشان داده است که وضعیت ناگوار این معابر علاوه بر ایجاد مشکلات حمل‌ونقل برای ساکنان، به کاهش کیفیت زندگی شهروندان نیز منجر می‌شود.
این وضعیت، به ویژه در فصول بارندگی، به بروز مشکلات جدی مانند سیلابی شدن معابر و آسیب دیدن خودروها و حتی ایجاد خطرات جانی برای اهالی این مناطق می‌انجامد.
استاد دانشگاه گفت: با توجه به این مسائل، شهرداری بجنورد باید با همت و برنامه‌ریزی ویژه به بهبود وضعیت آسفالت در این مناطق بپردازد.
برای تحقق این هدف، نیاز است که منابع مالی و امکانات بیشتری به این بخش‌ها اختصاص یابد تا ضمن ارتقای کیفیت معابر، سطح رضایت شهروندان ساکن در مناطق حاشیه‌ای نیز افزایش یابد.
وی تصریح کرد: از آنجا که آسفالت‌ریزی و ترمیم معابر در محلات حاشیه‌ای یکی از وظایف اصلی شهرداری است، ضروری است که این اقدام در اولویت برنامه‌های عمرانی قرار گیرد.
به نظر می‌رسد تنها با پیگیری مستمر و همت مسئولان شهری، می‌توان به شرایط بهتری در این مناطق دست یافت و فاصله موجود بین مناطق مرکزی و حاشیه‌ای شهر را کاهش داد.
با همه آنچه گفته شد، سرمایه‌گذاری در آسفالت‌ریزی و بهبود معابر محلات حاشیه‌ای بجنورد نه‌تنها یک اقدام فنی و عمرانی، بلکه ابزاری کارآمد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.
این اقدام می‌تواند احساس تعلق، امنیت و فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی را در این مناطق تقویت کند و گامی مهم در جهت توسعه پایدار و عادلانه شهر بجنورد باشد.
انتهای پیام/311