خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 12 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گفتمان ضرورت ارتباط با خدا برای دانش آموزان تبیین شود

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 11 بهمن 1403 - 17:30
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طراحی گفتمان نماز ، بحث تکلیف است اما گفتمان دیگری نیز برای نماز باید ایجاد شود و آن نیاز و ضرورت  ارتباط با خداست.
نماز،انسان،زندگي،تربيتي،سعيدي،گفتمان،عنصر،معنا،مسئوليت،تكليف ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور،علی سعیدی در نشست تخصصی نماز و نماد و در جمع مدیران و معاونین پرورشی ادارات قطب شهید شوشتری در نیشابور: برای آنکه انسان در دام آسیب های روانی و اجتماعی گرفتار نشود باید در زندگی خود در جستجوی عناصری باشد که به جریان بودنش در این دنیا عمق و جهت و معنا می‌بخشد.
وی افزود: اولین عنصر معنابخش در زندگی انسان ها ؛ اتصال به سرچشمه هستی یعنی خداوند است.
معنا بخش‌ترین و دلگرم‌ترین و آرامبخش ترین اتفاق در زندگی انسان ها ارتباط عمیق با خداست.
سعیدی خاطرنشان کرد: اگر انسان درک و تلقی درست از نماز داشته باشد هرگز دچار خلا وجودی نمی‌ شود .در واقع عالی‌ترین عنصر معنا بخش به زندگی انسان ها نماز است و نماز مهمترین عنصر تربیتی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در برخی روندهای تربیتی باید گفتمان تولید شود و باید طراحی گفتمانی داشته باشیم تاکید کرد: طراحی گفتمان نماز ، بحث تکلیف است اما گفتمان دیگری نیز برای نماز باید ایجاد شود و آن نیاز و ضرورت ارتباط با خداست.
سعیدی افزود: نسل های گذشته بیشتر نسل های تکلیف گرا بودند و روند های تربیتی بر این مبنا طرح ریزی می شد اما نسل جدید زمانی احساس خوشبختی می‌کند که اختیار داشته باشد و خودش دست به انتخاب بزند بنابراین در کنار گفتمان تکلیف گرایی که امری الهی و واجب است باید دانش‌آموزان را به سمت و سویی هدایت کنیم که احساس کنند نیاز به نماز دارند و اقامه نماز یک ضرورت واجب برای سعادت و آرامش زندگی دنیایی و رستگاری در آخرت آنهاست.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی دومین عنصر معنابخش به انسان را مسئولیت پذیری دانست و گفت: پذیرش مسئولیت نسبت به خود، خدا ، انسان های دیگر و طبیعت به زندگی عمق و معنا می‌بخشد.
لذا انسان مسئولیت پذیرِمشارکت جو و حاضر در صحنه های اجتماعی هرگز دچار ضعف و خلا وجودی نمی‌ شود.
وی یکی از مسیر های درست تربیتی و پذیرش مسئولیت را عضویت دانش اموزان در تشکلات دانش‌آموزی دانست و اضافه کرد: حضور دانش آموزان در تشکلات دانش آموزی اتفاق بزرگی در مسیر مقابله با آسیب‌های اجتماعی است لذا باید این را رونق ببخشیم.
سعیدی در ادامه یکی از ابزارهای مهم تربیتی را برگزاری اردو دانست و اذعان داشت: البته اردوهای باید دارای طرح و برنامه و سناریو محور باشد.
انتهای پیام/282