شاخص بهرهوری واگنهای باری نیازمند بازنگری راهبردی - تسنیم
کارشناس حمل و نقل گفت: مهمترین شاخص کلان حمل و نقل ریلی کشور را سهم آن از کل بار جابجا شده تعریف می کند و طبق اسناد بالادستی نظام، این رقم باید به 30 درصد در برنامه هفتم توسعه افزایش یابد.
محسن شاهچراغی کارشناس حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تسنیم، با بیان اینکه واگن مهم ترین شاخص بهرهوری برای شرکتهای خصوصی باری ریلی است که بیانگر بازده واقعی دارایی آنها است، افزود:به دلیل تدابیری که در دوره مدیریتی پورسید آقایی و محمدزاده اتخاذ شده بود این شاخص به شکل تدریجی در حال صعود بود و از حدود 72 هزار تن کیلومتر به ازای هر واگن در ماه به حدود 110 هزار تن کیلومتر در ابتدای دوره مدیریت سعید رسولی رسیده بود.
آثار این وضعیت حتی تا میانه دوره رسولی نیز ادامه داشت اما متاسفانه به دلیل بی تدبیری ها، افت شدید بهرهوری واگنهای باری در آن دوره شروع شد به گونهای که در پایان به زیر 90 هزار تن کیلومتر در ماه کاهش یافت و به دلیل افت تعداد لوکوموتیو و عدم امکان جبران آن در کوتاه مدت این عدد به حدود 65 هزار تن کیلومتر سقوط کرده است.
وی عدم درک صحیح از شرایط و اولویتهای صنعت ریلی را علت اصلی وضعیت بدخیم لوکوموتیو عنوان کرد و افزود: عدم تعامل موثر با ذینفعان، شامل تامین کنندگان ناوگان و لوکوموتیو و تأخیر طولانی مدت در پرداخت مطالبات شرکتهای تعمیر و نگهداری لوکوموتیو و یا تکیه صرف بر امور روبنایی از دیگر دلایل بروز این مشکلات در حوزه حمل و نقل ریلی است.
شاهچراغی مهمترین شاخص کلان حمل و نقل ریلی را سهم آن از کل بار جابجا شده کشور عنوان کرد و افزود: طبق اسناد بالادستی نظام، این رقم باید به 30 درصد در برنامه هفتم توسعه افزایش یابد.
این شاخص که طی 5 سال قبل از مدیریت مدیرعامل اسبق راه آهن به صورت تدریجی از حدود 10 درصد به 14 درصد ارتقا یافته بود، متاسفانه از 14 درصد به 11 درصد کاهش یافت و با ادامه این وضعیت هم اکنون این رقم متاسفانه به کمتر از 9 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: سهم حمل بار ریلی طی سال 1387 به بعد هیچگاه به کمتر از 10 درصد نرسیده و این اتفاق به منزله انتقال بار از روی ریل به جاده است که می تواند تبعات کلان اقتصادی، زیست محیطی و غیره برای کشور داشته باشد.
به گونه ای که مثلاً فقط طی یکسال می تواند منجر به مصرف بیش از 500 میلیون لیتر گازوییل شود که علاوه بر هدر رفت سالانه میلیون ها دلار ارز، ناترازی انرژی در کشور را تشدید کرده و به آلوده تر شدن هوا بی انجامد.
این کارشناس حمل و نقل ریلی کشور تصریح کرد: تبعات برخی از بی تدبیری های عملکردی هنوز گریبان این صنعت را رها نکرده است و این در حالی است که انتصاب مدیران ناکارآمد در سطح کلان و ارتقاء به پُست های بالاتر و جامع تر در سطح وزارت راه علاوه بر صنعت ریلی تمام شقوق حمل و نقل، اعم از هوایی، دریایی و جاده ای را نیز شامل می شود که به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده و با شعار شایسته سالاری دولت وفاق همخوانی ندارد.
انتهای پیام/