نرخ پایه طرح ترافیک در سال 1404 به 112.5 هزار تومان رسید
در سیصدمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، نرخ عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک در پایتخت در سال 1404 با حداکثر آراء موافق، 50 درصد افزایش یافت.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدجعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در سیصدمین جلسه شورا در جریان تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک در سطح شهر برای سال آینده اظهار کرد: نرخ عدد پایه ما در سال 1403 عدد 75 هزار تومان بوده که با 50 درصد افزایش به 112 هزار و 500 رسیده است.
پیشنهاد شهرداری 45 درصد بود اما تأکید ما این بود که شرایط هسته مرکزی شهر، زیست را مختل کرده است.
وی افزود: برای اینکه تمایل به استفاده از طرح ترافیک را به حداقل برسانیم، نرخ 112 هزار و 500 تومانی در نظر گرفته شد.
این نرخ به دلیل شرایط خاص محدوده مرکزی تهران است.
شبکه حمل و نقل عمومی کاملی در این محدوده داریم و مردم مجبور نیستند با خودروی شخصی خود وارد محدوده مرکزی شوند.
تشکری هاشمی تأکید کرد: ما به دنبال نگاه درآمدی در این بخش نبودیم و نگاه ما صرفاً بازدارنده است.
بر اساس پیگیری های شهرداری افزایش 45 درصدی نرخ در فرمانداری مشکلی ندارد و به نظر می رسد برای 50 درصد نیز می توان توافق کرد.
وی با اعلام اینکه بر اساس ماده یکم لایحه، ضریب محدوده طرح ترافیک در حلقه اول 1.5 درصد است، یادآور شد: ضریب محدوده کنترل آلودگی هوا در روزهای غیرمجاز به عنوان حلقه دوم 0.75 درصد و هر دو محدوده در مجموع 1.5 درصد است.
تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: برای اولین ورود یا تردد در ساعات اوج صبحگاهی از ساعت 6:30 تا 10 و خروج در ساعات اوج عصرگاهی از 16 تا 19 ضریب 1.6 درصد لحاظ شده است.
برای اولین ورود در ساعات اوج صبحگاهی و آخرین خروج در ساعات غیر اوج یعنی قبل از 16 و بعد از 19 ضریب 1.2 درصد تعیین شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای اولین ورود در ساعات غیراوج یعنی از ساعت 10 صبح به بعد و آخرین خروج در ساعات اوج عصرگاهی ضریب 1.2 درصد را تعیین کرده ایم، گفت: برای اولین ورود در ساعات اوج صبحگاهی و آخرین خروج در ساعات اوج صبحگاهی و اولین ورود در ساعات اوج عصرگاهی و آخرین خروج در ساعات اوج عصرگاهی نیز ضریب 1.2 درصد تعیین شده و برای اولین ورود در ساعات غیراوج و آخرین خروج در ساعات غیراوج ضریب یک درصد لحاظ شده است.
تشکری هاشمی به ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه نیز اشاره کرد و افزود: برای وسایل نقلیه هیبریدی 0.1 درصد، وسایل نقلیه برقی 0.1 درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران 0.8 درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر از مراکز معاینه فنی تهران 0.9 درصد و وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر یک درصد تعیین شده است.
وی با اشاره به تبصره های این لایحه نیز گفت: به خبرنگاران، عکاسان و سایر افراد ذیل ماده 3 که از سهمیه طرح ترافیک استفاده نکرده اند و فاقد خودرو هستند، کارت بلیت یک ساله رایگان و نامحدود تخصیص خواهد یافت؛ چراکه اعتبار کارت بلیت های فعلی در نهایت طی سه ماه به پایان می رسد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا درخصوص ضریب تردد ماهانه خودروهای دارای پلاک شهرستان خاطرنشان کرد: برای تردد یک تا دو روز ضریب یک درصد، 4 تا 7 روز ضریب 1.2 درصد و بیش از 7 روز ضریب 1.5 درصد پیش بینی شده است.
تشکری هاشمی با اعلام اینکه فروش مجوز تردد برای خودروهای با عمر بیش از 20 سال ممنوع است، تصریح کرد: ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه برای خودروهای با عمر کمتر از 5 سال، معادل یک درصد در نظر گرفته شده و از سال ششم، هر ساله پنج صدم (0.05) به این ضریب افزوده میشود.
وی ادامه داد: براساس تبصره دوم این لایحه، وسایل نقلیه مجاز خودروهایی خواهند بود که مطابق ضوابط و مقررات قانونی دارای معاینه فنی معتبر بوده و فاقد بدهی عوارض سالیانه خودرو باشند و نسبت به انجام ثبت نام در سامانههای معرفی شده از سوی شهرداری تهران اقدام کرده و در سقف مجوزهای ورودی روزانه مصوب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک اقدام کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران مکلف است در صورت رزرو مجوز روزانه ورود در طرح ترافیک و عدم ورود در محدوده مذکور، نسبت به دریافت 20 درصد نرخ پایه از متقاضیان اقدام کند.
تشکری هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: به منظور رعایت سقف ورود وسایل نقلیه در محدوده طرح ترافیک مطابق ضوابط مصوب شورای ترافیک شهر تهران، شهرداری مکلف است به محض تکمیل ظرفیت، نسبت به اطلاعرسانی به شهروندان از طریق سامانه و نرمافزار سامانههای معرفی شده از سوی شهرداری اقدام کرده و از پذیرش تقاضای مجوز روزانه مازاد خودداری کند.
سازمان حمل و نقل و ترافیک مکلف است خودروی وارد شده غیرمجاز را جهت اعمال قانون به پلیس راهور تهران معرفی کند.
وی با اعلام اینکه سازمان تاکسیرانی مکلف است پلاک تاکسیهای فعال را در اختیار سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار دهد، یادآور شد: این اقدام انجام خواهد شد تا این تاکسی ها از پرداخت عوارض موضوع این مصوبه معاف شوند.
سایر تاکسی های موجود، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه خواهند بود.
تشکری هاشمی ادامه داد: عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیتها، وظایف شغلی و امور درمانی آنها مستلزم ورود به محدودههای طرح ترافیک و کاهش آلودگی هواست، در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب 0.1 تعیین و منوط به تایید نهادهای معرفی شده از وزارتخانههای مربوطه محاسبه میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام فعالیتها، وظایف شغلی و امور درمانی آنها مستلزم ورود به محدودههای ممنوعه تردد است، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه نیستند.
وی تأکید کرد: فروش روزانه مجوز ورود به محدوده های ممنوعه تردد موضوع این مصوبه برای تمامی وسایل نقلیه در روزهای با کیفیت هوای ناسالم ممنوع خواهد بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه برای خوروهای آژانس و مؤسسات اتومبیل کرایه، خودروهای سواری مجاز پلاک (ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانههای معرفی شده از سوی شهرداری تهران و خودروهای مجاز سرویس مدارس در روزهای تحصیلی و آموزشگاههای رانندگی ضریب 0.3 درصد در نظر گرفته شده است، یادآور شد: به جز اتوبوس ها و مینی بوس های تحت پوشش شرکت واحد، عوارض تردد سایر خودروهای مینیبوس و اتوبوس پلاک(ع) تهران مشروط به ثبت نام در سامانههای معرفی شده از سوی شهرداری تهران، تا 5 سال با ضریب صفر، از 5 تا 10 سال با ضریب یک، از 10 سال تا 15 سال با ضریب 1/1، از 15 سال تا 20 سال با ضریب 2/1 و از بیست سال به بالا با ضریب 5/1، افزون بر ضرایب مذکور در ماده یکم لایحه، تعیین و محاسبه میشود.
وی ادامه داد: برای وانت پلاک عمومی با ظرفیت 3.5 تن بار در تسهیلات پایه و برتر 0.1 درصد، وانت پلاک شخصی در تسهیلات پایه با دریافت باربرگ حقوقی 0.3 درصد و باربرگ حقیقی 0.65 درصد و در تسهیلات برتر در صورت دریافت حداقل سه باربرگ حقوقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی 0.15 درصد و در صورت دریافت حداقل سه باربرگ حقیقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی 0.45 درصد و برای کامیونت در تسهیلات پایه با ظرفیت 3.5 تا 6 تن در صورت دریافت باربرگ حقوقی 0.4 درصد و باربرگ حقیقی 0.9 درصد و در تسهیلات برتر در صورت دریافت حداقل سه باربرگ حقوقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی 0.25 درصد و در صورت دریافت حداقل سه باربرگ حقیقی همراه با ارسال اطلاعات مکانی 0.75 درصد ضریب تعیین شده است.
تشکری هاشمی اعلام کرد: کامیونهای حامل سوخت و آرد مشمول پرداخت عوارض صدور مجوز روزانه نبوده و صرفاً مکلف به دریافت باربرگ بوده و در غیر این صورت مطابق ضوابط راهنمایی و رانندگی جریمه می شوند.
همچنین تردد کامیون های با عمر بیش از 30 سال در طول روز در محدوده کامیون ممنوع، به طور کلی ممنوع است.
میثم مظفر؛ رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز گفت: اگر مالک خودرویی، طرح ترافیک رزرو نکرده باشد ضریب 160 درصد برای جریمه پیش بینی شده است، اظهار کرد: این رشد دفعتی زیاد است و نیاز به اصلاح دارد.
احمد صادقی؛ رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز اعلام کرد: اگر شهروندان طرح ترافیک رزرو کنند باید 112 هزار تومان بپردازند و در صورت عدم رزرو طرح، 500 هزار تومان بر اساس جریمه تعیین شده، پرداخت خواهد شد.
تشکری هاشمی در ادامه این جلسه با بیان اینکه فرض ما بر این است که پلیس با متخلفان برخورد خواهد کرد، یادآور شد: اگر این رقم از مالک خودروی متخلف اخذ نشد، پلیس برای هر ساعت 200 هزار تومان جریمه لحاظ خواهد کرد.
وی اضافه کرد: برای پلاک های شهرستان می توان ضریبی را برای حضور بیش از 10 روز تعیین کرد.
خودروهای برقی هنوز در سطح اتوبوس و تاکسی هستند و برای خودروهای برقی شخصی روزانه 11 هزار تومان تعیین شده که بدانند در چرخه کنترل ترافیک قرار دارند و این رقم بسیار اندک است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: نگاه ما نگاه هزینه درآمدی نیست و ما تنها نقش بازدارندگی را لحاظ کرده ایم.
باید ببینیم قوه قضاییه نیز برای نرخ دیه، نرخ تورم را در نظر می گیرد؟
چه جرمی بالاتر از اینکه آلودگی هوا باعث جان باختن شهروندان می شود.
گفتنی است بر اساس پیشنهاد مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران، افزایش دو برابری نرخ طرح ترافیک برای خودروهای دارای پلاک شهرستان که بیش از 10 روز در تهران تردد دارند، با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با اشاره به ضرورت تشویق استفاده از خودروهای برقی به منظور کاهش آلودگی هوای پایتخت، پیشنهاد تخفیف 95 درصدی عوارض ورود خودروهای برقی به محدوده طرح ترافیک را ارائه کرد که بر این اساس و تصویب شورای شهر، خودروهای برقی تنها 5 درصد از عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را پرداخت میکنند.
لایحه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک برای سال 1404 با حداکثر آراء موافق تصویب شد.
انتهای پیام/