بهترین نوع جهاد تبیین بازخوانی تاریخی مبارزه حق و باطل است
رئیس پژوهشکده بین المللی امام رضا(ع) گفت: بستر تاریخ و عبرت های آن زمینه ای دلچسب و سازنده برای پاسخگویی به پرسش هاست، پس بهترین عمل برای جهاد تبیین دینی و انقلابی بازخوانی تاریخی زندگی بشر در جریان مبارزه جبهه حق و جبهه باطل تا امروز و آینده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،حجتالاسلام والمسلمین حسن شفیعیان در نشست خبری دوره بصریتافزایی با عنوان «از هبوط تا ظهور» به بررسی جایگاه و ضرورت طرح مباحث تبیینی در بستر تاریخ و سیر مباحث دوره پیش رو پرداخت.
وی با اشاره به فعالیت های کانون مهدویت صبح عدالت افزود: این کانون یکی از کانون های فعال در حوزه مهدویت است که در راستای ادامه فعالیت های مستمر آموزشی عمومی و تخصصی خود در حوزه مهدویت، تصمیم به برگزاری دورهای معرفتافزایی و بصریتافزایی با عنوان «از هبوط تا ظهور» دارد.
رئیس پژوهشکده بینالمللی امام رضا(ع) در توضیح نام این دوره افزود: هبوط، تولدی جدید در عرصه زمین و دنیا بود که برای انسان رقم خورد تا بشر در این بستر دنیا بتواند دارای تمام کمالاتی که برای یک مخلوق مهیا شده بشود.
بتواند افضل از ملائک و بالاتر از برترین مخلوقات الهی قرار گیرد و خدایگونه بر زمین حکومت کند.
در روایات مختلف اشاره شده که در عصر مهدوی زمین تمام نعمتها و گنجهایش را برملا میکند به گونه ای که فقر، ناامنی و ظلم از میان میرود و زمین بهشت زمینیان میشود لذا عنوان دوره از «هبوط» و تولد زمینی تا «ظهور» و قله بشری انتخاب شده تا مروری تاریخی بر مسیر طولانی انتقال از هبوط تا کمال باشد.
حجتالاسلام شفیعیان ادامه داد: در این دوره مساله های ذهنی مخاطب از تولد و خلق در دنیا و فایدهی تکالیف در زندگی و پایان مسیر بشر در این دنیا به صورت علمی و وحیانی مورد بررسی قرار میگیرد تا هم بنیان عقاید اسلامی و هم کاربرد عقاید در زندگی توأمان پوشش داده شود.
وی تصریح کرد: امروزه با رشد رسانههای مختلف پرسشهای متفاوت و بسیاری در ذهنها شکل گرفته است، که باید عقلانی و اقناعی پاسخ داده شود.
از سوی دیگر بستر تاریخ و عبرتهای آن زمینهای دلچسبتر و سازندهتر برای پاسخگویی به پرسشهاست، پس بهترین عمل برای جهاد تبیین دینی و انقلابی بازخوانی تاریخی زندگی بشر در جریان مبارزه جبههی حق و جبههی باطل است تا انسان امروزی اولاً جایگاه مهم خودش را در میان این نبرد دریابد و ثانیاً وظایفی که برعهده دارد را خوب بشناسد و به موقع عمل کند تا آن قله بشریت یعنی حکومت عدل مهدوی را دریابد.
حجتالاسلام شفیعیان با اشاره به جایگاه و ضرورت امّتسازی در نظام توحیدی گفت: در مسیر حاکمیت عدالت همیشه انسانهای منفعتطلب و دنیازدهای هستند که مانع شوند.آنها همیشه سعی میکنند با ترفندهای مختلف جبههای از سادهلوحان و هوسبازان را همراه خود کنند تا در سایه آنها بتوانند اهداف خود را محقق کنند، بنابراین در مسیر حق نیز باید اُمّتی یکپارچه تحت رهبری مردی الهی شکل بگیرد تا مقابل این جبههی باطل بایستد و با جهاد تبیین و جهاد رزمی زمینهسازی آن حکومت عدل جهانی را ایجاد کند.
رئیس پژوهشکده بینالمللی امام رضا(ع) به نقش انحراف امّت یهود تأثیری در گمراهی دیگر امّتها پرداخت و عنوان کرد: در قرآن حداقل 1000 آیه مربوط به تاریخ قوم بنیاسراییل است که آیین یهود و مسیحیت در آن قوم رشد یافته است.
در قرآن می فرماید:«اشدّ عداوه علی المومنین الیهود» و در روایات اسلامی هم از قول پیامبر(ص) میفرماید آنچه بر بنیاسراییل گذشته نعل به نعل بر بنیاسماعیل و مسلمانان تکرار میشود.
پس شناخت انحراف بنیاسراییل که موجب تحریف کتاب و دین الهی در آیین یهود و مسیحیت و ایجاد لابی های فراماسونری و صهیونیسم و این جنایتها و بدبختیها شده بسیار مهم و راهگشاست.
وی ادامه داد: بر اساس آموزههای قرآن خواصِّ یهود را چشمِ دنیاطلب و قلب زنگار گرفته از هوس منحرف کرد و عوام بنیاسرائیل را فریب خوردن و اعتماد بیجا به خواص و در واقع بیبصیرتی و تقلید کورکورانه منحرف کرد.
آنها دیدند که خواصِّ منحرف دین الهی را تغییر داده و به میل و هوس خود تبیین میکنند ولی به جای مقابله با آنها به این تحریفها تمکین کردند و تسلیم آن شدند.
حجتالاسلام شفیعیان در خصوص دیدگاه یهود پیش از تولد و بعثت نبی مکرَّم اسلام به پیامبر موعود (ص) گفت: بر اساس آموزههای قرآن یهود سالها پیش از تولد پیامبر اکرم(ص) چنان شناختی از او داشتند که به تعبیر قرآن "یعرفونه کما یعرفون ابنائهم" در حالی که وقتی ایشان از نسل عرب مبعوث شدند و آیاتی در نقد رباخواری و دنیاطلبی یهود آوردند همین یهودیان منکر شناخت خود شده و با پیامبر اکرم(ص) به شدت به مقابله پرداختند تا آنجا که قرآن میفرماید " لن ترضی عنک الیهود و النصاری حتی تتّبع ملّتهم" دلیل انحراف جامعه مسلمین پس از پیامبر(ص)
وی در خصوص فرجام دو جریان حق و باطل گفت: براساس آموزههای قرآنی و روایی فرجام جدال قابیلی و هابیلی و پایان جنگ باطل و حق با پیروزی حق و اهلحق بر باطل و استکبار تمام خواهد شد.
پایانی قطعی و حتمی با وعدهی الهی که تخلفی ندارد:«وکتبنا فی الزبور من بعد الذکر انّ الارض یرثها عبادی الصالحون» ان شاء الله ما همان زمینهسازان این وعدهی قطعی باشیم و در زمان حیات خود این حکومت عدل الهی و وعدهی حتمی را ببینیم و بچشیم.
رئیس پژوهشکدهی بینالمللی امام رضا(ع) یادآور شد: هجدهمین دوره شناختی و تحلیلی حوزه مهدویت اولین دوره از سلسله نشست های جذاب و شنیدنی علمی و شناختی، تحلیلی و تاریخی است که توسط اساتید برتر کشوری و استانی برای دانش آموزان متوسطه دوم، دانشجویان، اساتید دانشگاه و معلمان، فعالین فرهنگی و عموم علاقمندان اجرا می شود.
حجتالاسلام شفیعیان عنوان کرد: شروع ثبت نام این دوره از 15 بهمن 1403 و شروع دوره نیز از جمعه 3 اسفند 1403 است.
این دوره ها جمعه ها از ساعت 8:30 تا 11:30 در مسجد عمار یاسر واقع در خیابان شهید فرامرز عباسی 5-انتهای رسالت 17 برگزار می شود.
علاقه مندان برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر می توانند به سایت www.mahdaviat313.com مراجعه کنند.
انتهای پیام/282