موضعگیریهای نادرست مانع ایجاد همدلی است - تسنیم
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که موضع گیری های نادرست مانع ایجاد همدلی است، تصریح کرد: باید با افرادی معاشرت کرد که انسان را از شک به یقین، از ریا به اخلاص، از کبر به تواضع، از عداوت به نصیحت و از رغبت به زهد سوق دهند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله سید هاشم حسینیبوشهری در جمع طلاب و فضلای حوزه در پاسخ به این سؤال که «رمز موفقیت یک طلبه در مسیر تحصیل دین چیست؟»، بیان کرد: «اگر این عوامل که در کلام امام کاظم علیه السلام آمده است در رفتار و اعمال ما ظاهر شود، قطعاً به توفیق خواهیم رسید.
ما در آغاز مسیر طلبگی، اهداف متعالی را در نظر میگیریم و اهداف کوچک را نادیده میگیریم.
امیدواریم با بهرهگیری از آیات و روایات، بتوانیم به این اهداف برسیم.»
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به حدیثی از امام کاظم(ع) اشاره کردند که پیامبر اکرم(ص) نیز با تفاوتی در تعبیر، آن را بیان فرمودهاند:«لاَ تَجْلِسُوا عِنْدَ کُلِّ عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ إِلاَّ عَالِمٌ یَدْعُوکُمْ مِنَ اَلْخَمْسِ إِلَی اَلْخَمْسِ: مِنَ اَلشَّکِّ إِلَی اَلْیَقِینِ، وَ مِنَ اَلْکِبْرِ إِلَی اَلتَّوَاضُعِ، وَ مِنَ اَلرِّیَاءِ إِلَی اَلْإِخْلاَصِ، وَ مِنَ اَلْعَدَاوَةِ إِلَی اَلنَّصِیحَةِ، وَ مِنَ اَلرَّغْبَةِ إِلَی اَلزُّهْدِ نشستن نزد هر عالمی را جایز ندانید، مگر عالمی که شما را از پنج حالت به پنج حالت دیگر منتقل کند: از شک به یقین، از تکبر به تواضع، از ریا به اخلاص، از دشمنی به خیرخواهی، و از وابستگی به دنیا به زهد.»
آیتالله حسینیبوشهری در تفسیر این حدیث، به پنج ویژگی کلیدی اشاره کرد:
1.از شک به یقین:
«گاهی در مسیر طلبگی، شبهات و تردیدها ما را احاطه میکنند.
حتی ممکن است به این فکر کنیم که آیا راه درستی را انتخاب کردهایم یا نه.
عالم راستین کسی است که شما را از این تردیدها به یقین برساند و ثابتقدم بودن در این مسیر را به شما یادآوری کند.»
2.از ریا به اخلاص:
«خودنمایی و ریا در عمل، مانع بزرگی برای رسیدن به اخلاص است.
عالم واقعی شما را از حالت ریا خارج میکند و به سمت اخلاص در عمل سوق میدهد.
خداوند بینا و آگاه است و ناخالصیها را آشکار میکند.
همانطور که آیتالله العظمی بروجردی فرمودند: "اخلص العمل فان الناقد بصیر"، یعنی عمل را خالص کن، زیرا ناقد (خداوند) بیناست.
3.از تکبر به تواضع:
«تکبر و خودبرتربینی، انسان را از رشد بازمیدارد.
عالم حقیقی شما را به سمت تواضع و فروتنی هدایت میکند.
حتی در انتخاب لباس و رفتار، باید از هر چیزی که حسدبرانگیز است پرهیز کرد.
تواضع، حسدبردار نیست و باعث ایجاد محبت و همدلی میشود.»
4.از دشمنی به خیرخواهی:
«دشمنی و موضعگیریهای نادرست، مانع ایجاد محبت و همدلی است.
عالم راستین شما را به سمت خیرخواهی و محبت دعوت میکند تا دلها به هم گره بخورند و فضایی از همکاری و همدلی ایجاد شود.»
5.
از وابستگی به دنیا به زهد:
«زهد به معنای دوری از دنیا نیست، بلکه به معنای رها کردن وابستگیهای دنیوی است.
عالم واقعی شما را به سمت زهد و بیتعلقی به مادیات هدایت میکند.
زهد یعنی اینکه اگر چیزی از دست دادیم، ناراحت نشویم و اگر چیزی به دست آوردیم، بیشازحد خوشحال نشویم.
این معنای واقعی زهد است.»
آیتالله حسینیبوشهری در پایان با اشاره به داستانی از مرحوم نراقی تأکید کر که زهد واقعی به معنای رها کردن تعلقات است، نه دوری از دنیا.
«زهد، دست کشیدن از وابستگیهاست، نه دست کشیدن از دنیا».
مرحوم نراقی به فردی که به ظاهر ایشان اعتراض کرده بود، فرمودند: "من اگر همه این فرشها را رها کنم و بروم، هیچ تعلقی ندارم.
ولی تو به یک کشکول تعلق خاطر داشتی و برگشتی.
تو وابستهای به این کشکول و من به این فرشها و امکانات وابسته نیستم.
انتهای پیام/