جنجال بر سر طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان/ وزیر کشور: اجازه اجرا نمیدهم
روز گذشته شورای شهر تهران به لایحه ایجاد محدودیت جدید برای خودروهای پلاک شهرستان برای تردد در طرح ترافیک رای مثبت داد که وزیر کشور با آن مخالفت کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان، حسین قربانی - هرساله شهرداری تهران در ماههای پایانی سال لایحه بودجه سال بعد را تحویل شورای شهر میدهد که در این لایحه نرخ جدید عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر که طرح ترافیک نامیده میشود عنوان و در کمیسیون تخصصی شورای شهر مورد بررسی قرار میگیرد.
در سالهای اخیر این مبلغ سالیانه با افزایش همراه بوده است.
روز گذشته در جریان سیصدمین جلسه شورای شهر تهران، بررسی تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۴انجام شد و به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به لحاظ شرایط خاص و از آنجایی که در مرکز شهر تمامی خطوط اتوبوسهای تندرو، مترو و شبکه کاملی از حمل و نقل عمومی وجود دارد و از آنجایی که هیچ الزامی به استفاده از خودرو شخصی نیست و ضمن آنکه به دنبال نقش بازدارندگی هستیم نرخ طرح ترافیک افزایش ۵۰ درصدی داشته است.
تشکری هاشمی درباره طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان گفت: برخی از این خودروها جهت کسب و کار به تهران میآیند و محدودههای طرح ترافیک را دچار اختلال میکنند.
برهمین اساس پیش بینی شده اگر خودرویی در طول ماه یک الی سه روز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشد هیچ گونه افزایشی نسبت به شهروندان تهرانی نخواهد داشت، اما اگر ۴ الی ۷ روز تردد داشته باشند؛ با افزایش یک و دو دهم درصد مواجه میشوند و اگر بیش از ۷ روز در طول یک ماه در تهران تردد کنند؛ عدد به یک و نیم میرسد و در صورت تردد بیش از ۱۰ روز ضریب به ۲ برابر میرسد و خودروهای غیر از تهرانی باید این عدد را پرداخت کنند.
بعد از رای مثبت اعضای شورای شهر تهران به این بخش از لایحه و انتشار خبر در فضای مجازی محدودیت تردد خودروهای پلاک شهرستان و اخذ دو برابری عوارض تردد بحث برانگیر شد.
کاربران در فضای مجازی موضوع اخذ دو برابری عوارض تردد در طرح ترافیک را خلاف قانون عنوان کردند و عدهای هم پایان مهمانی دائمی خودروهای پلاک شهرستان در تهران ر مطرح کردند.
وزیر کشور، اما به مصوبه شورای شهر محدودیت تردد هفت روزه با پلاکهای شهرستان در شهر تهران واکنش تندی داشت و گفت: این مصوبه هیچگونه از مشکلات ترافیکی را حل نمیکند، زیرا با توجه به عوارض موجود اذهان مردم به سمت درآمدزایی میرود و قطعاً مخالف این طرح برای خودروهای پلاک شهرستان هستیم و اجازه این کار را نخواهم داد.
وی گفت: ما نمیتوان قوانین را زود به زود عوض کنیم، زیرا شهر محل کار نیست و مردم کارمند ما نیستند که هر موقع خواستیم آئیننامهها را تغییر دهیم.
مردم میخواهند در شهر آرامش داشته باشند و زندگی قابل پیشبینی داشته باشند و هر روز تغییرات جدیدی ایجاد نشود.
وزیر کشور اظهار کرد: نکته بعد اینکه اگر بقیه شهرها همین تصمیم را بگیرند که خودروهای پلاک تهران وارد آن شهرها میشود عوارض سنگین بر آن ببندند، یک جدایی ایجاد میشود و وفاق بین شهرها از بین میرود.
حال باید دید با این اعلام مخالفت صریح وزیر کشور با مصوبه شورای شهر تهران عوارض خودروهای پلاک شهرستان برای ورود به طرح ترافیک چه تغییری خواهد کرد.