خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 14 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

امام خمینی با نگاه جدیدتری غرب را به چالش کشیده است

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 14 بهمن 1403 - 10:12
حجت الاسلام دکتر اشکوری می گوید امام خمینی (ره) با یک نگاه دیگر و جدیدتری، وضعیّت جهان غرب را بررسی کردند. ایشان انحراف از آرمان های فطری را در مبانی فکری غرب می دیدند و مسیر حرکت غرب را هم غلط می دانستند.
امام،جامعه،فطري،انحراف،بشري،غرب،خميني،ره،اسلامي،استكباري،است ...

حجت‌الاسلام دکتر عبدالمجید اشکوری، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ماهیت انقلاب اسلامی و همچنین ضرورت مقاومت ملت‌ها در برابر استکبار گفت: مفهومی با عنوان آرمان‌های فطری وجود دارد، به این معنا که تمام افراد بشری در هر زمان و مکانی که زندگی می‌کنند، به دنبال رسیدن اهداف آرمانی فطرت‌پایه هستند.
وی افزود: رسیدن به کمال به صورت فراگیر، زندگی در جامعه سالم، عدالت در تمام حوزه‌ها، رفاه و امنیت عمومی بخشی از آرمان‌های فطری است.
رسیدن به هر کدام به تحقق آرمان فطری و گذراندن مراتب تحقق وابسته است.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تحقق آرمان‌‌های فطری را شکل‌دهنده مفهوم سعادت در بین ملت‌ها دانست و ادامه داد:‌ انسان‌ها و جامعه بشری می‌خواهند به سعادت برسند؛ اینکه مفهوم سعادت چیست و چگونه محقق می‌شود، موضوعات فلسفی را می‌طلبد.
کمال، جامعه سالم، رفاه، آرامش، صلح بین‌الملل نیازمند به یک تعریف صحیح است.
اگر تعریف ما از این آرمان، غلط از آب در بیاید، جامعه بشری نمی‌تواند به این آرمان‌ها برسد.
وی به احساس عقب‌افتادگی جوامع اسلامی در مواجهه با غرب اشاره کرد و گفت: امام راحل وقتی که با غرب جدید روبه‌رو شدند و وضعیّت جهان اسلام را هم دیدند، این‌گونه نبود که غرب را پیشرفته و ما را نسبت به آن عقب افتاده ببینند؛ بلکه امام خمینی (ره) با یک نگاه دیگر و جدیدتری، وضعیّت جهان غرب را بررسی می‌کردند.
ایشان انحراف از آرمان‌های فطری را در مبانی فکری غرب می‌دیدند و مسیر حرکت غرب را هم غلط می‌دانستند.
امام راحل، انحراف جامعه بشری، جامعه غربی و حتّی برخی جوامع اسلامی را از مسیر فطرت، انحراف اصلی می‌دانستند.
وی با اشاره به این که امام خمینی (ره) در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی همواره یادآور می‌شدند که قرآن برای نجات بشریّت است، افزود: امام بر این باور بودند که قرآن کریم می‌تواند ما را به آرمان‌های فطری برساند و عنصر برنامه‌ساز ما است و حاکمیّت الهی و حاکمیّت انسان معصوم و نائب امام معصوم است که بشریّت می‌تواند ساختارهای متناسب برای رسیدن به آرمان‌های فطری را ایجاد کند.
بشریّت نیز از این دو عنصر دچار انحراف شده است.
وی درباره علّت انحراف از دیدگاه امام خمینی (ره) از سوی برخی جریان‌های سیاسی تصریح کرد: آن چیزی که باعث شده است بشریت دچار انحراف شود، وجود روحیه‌ی استکباری است.
روحیه‌ی استکباری دو شاخصه دارد، اول؛ قرار گرفتن در جایگاهی که شأنیّت آن جایگاه را ندارد.
دوم؛ تصرّف ظالمانه.
استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چرا ما در برابر آمریکا و رژیم اشغالگر قدس ایستاده‌ایم، گفت: اینجا، موضوع جمهوری اسلامی نیست، موضوع انسانیّت است.
این‌ها کسانی هستند که دارای روحیه استکباری هستند و به همین علّت تصرّفات ظالمانه می‌کنند.
همه چیز را از مسیر اصلی خودش دچار انحراف می‌کنند.
استکبار تلاش می‌کند خارج از مدار و معیارهای عقلانی در سطح بین الملل نفوذ و سیطره یابد.
وی با تبیین آیاتی از قرآن کریم و تأکید بر رهایی از سیطره شیطان، افزود: اوّلین کار برای جنگیدن با استکبار این است که نباید ولایت او را بپذیرید.
«لا تتَّخِذوا عدوّی و عدوَّکُم اولیاء»؛ این‌ها را ولی خودتان قرار ندهید.
آن‌هایی که دشمن خدا و دشمن انسانیّت انسان هستند را به ولایت نپذیرید.
سرپرستی اینها را در جامعه بشری نپذیرید.
اجازه ندهید که اینها حاکمیّت پیدا کنند.
«فاجتنبوا طاغوت» از طاغوت بپرهیزید.
کنار این‌ها قرار نگیرید و با اینها مقابله کنید.
اشکوری با اشاره به پیشینه سیاه جریان استکباری گفت:‌ وقتی یک سفارتخانه کارش جاسوسی می‌شود و می‌خواهد جاسوسی و کودتا کند؛ مردم ایران می‌بینند.
همین سفارت آمریکا در 28 مرداد سال 32 یک کودتا را ایجاد کرده است.
اکنون در فلسطین می بینید که می‌آید و می‌گوید من کنار اسرائیل ایستاده‌ام.
کودک هم می‌کشد، می‌گوید من کنارش ایستاده‌ام.
هر کاری می‌کند من کنار او ایستاده‌ام.
این آدم دنبال ایجاد صلح از طریق سفارت نیست؛ بلکه دنبال جاسوسی، کودتا و سازماندهی است.
وی هرگونه واکنش به ظلم و تجاوز را پیاده‌سازی گفتمان«مقاومت» دانست و گفت: جامعه بشری می‌فهمد که اگر استکبار حاکم باشد، محال عقلی است که بشریّت بتواند به آرمان‌های فکری خود دسترسی پیدا کند؛ بنابراین بدون استکبارستیزی، بدون مقاومت، بدون جهاد فکری و جهاد جانی و جهاد مالی، راه دیگری برای نجات امت‌ها نیست.
انتهای‌پیام/