خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 15 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحلیلی تطبیقی از قیام امام حسین(ع) و نهضت خمینی(ره)

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 15 بهمن 1403 - 09:30
حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر ولدان، نویسنده و پژوهشگر فرهنگی مذهبی در یادداشتی برای خبرگزاری تسنیم به شباهت های نهضت و قیام امام خمینی(ره) با قیام امام حسین(ع) پرداخته است.
امام،حسين،انقلاب،نهضت،خميني،حسيني،فرمود،جان،خدا،عاشورا،ره،عل ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، نهضت امام‌ خمینی(ره) پرتویی از نهضت امام حسین(ع) است؛ امام ‌حسین (ع)، امام و معصوم مطلق است اما خود پیغمبر هم گاهی تشبیه می‌کردند و می‌فرمایند قل انما انا بشر مثلکم، بنابراین می‌توانیم شباهت‌های بین معصوم و غیر معصوم را بررسی کنیم‌.
در ادامه برای مخاطب نوجوان و جوان براساس حروف الفبا، شباهت‌های نهضت حسینی و نهضت خمینی را با هم مرور می‌کنیم:
"آزادی و آزادگی":
هم در نهضت حسینی و هم در نهضت خمینی یک شعار و یک شعور بود؛ آزادی از قید و بند مادی، آزادی اندیشه و نه آزادی بی بند و باری، هم آزادگی به معنای اینکه انسان برده دیگران نباشد و بتواند حر باشد.
"بصیرت بخشی":
هم نهضت حسینی با روشنگری و بصیرت بود هم نهضت خمینی.
آنهایی که با چشم باز حرکت کردند حقیقت را فهمیدند و توانستند در هر دو انقلاب شرکت و استقامت کنند.
"پیروزی خون بر شمشیر":
پیروزی خون بر شمشیر در نهضت امام حسین(ع)؛ شاید کسی فکر کند آقا بالاخره شهید شدند، بله اما شهادت نهضت حسینی پیروزی خون بر شمشیر بود همچنانی که ما در نهضت خمینی هم این همه شهید دادیم اما آمدیم یک بار دیگر تفسیر کردیم، یک ایران بود با بیش از هفتاد کشور پشت عراق، پیروزی خون بر شمشیر را تفسیر کردیم که امروز از این انقلاب اسلامی و نهضت خمینی را در جریان غزه و لبنان داریم می‌بینیم.
"تبعید، ترور و تهدید":
در هر دو نهضت بوده و هست؛ هم امام حسین (ع) را تهدید و تبعید کردند و هم امام راحل را تبعید و تهدید کردند.
هم در قیام حسینی ترور شخصیت بود و هم در زمان ما ترورها کم نبود، این منافقین کور دل بیش از هفده هزار ترور را در این انقلاب مرتکب شدند.
"ثبات رای و عقیده":
در هردو نهضت بود و اینگونه نبود که هر روز بخواهد مواضع تغییر کند.
امام حسین علیه السلام فرمود مثل حسین هیچگاه زیر بیعت یزید نمی‌رود و امام خمینی(ره) هم فرمود که مثل من روح الله هرگز‌ با محمدرضا شاه نمیتوانم‌ بسازم و این جرثومه فساد و فتنه باید سرنگون شود.
" جان فدا بودن":
از دیگر ویژگی‌ مشترک نهضت حسینی و خمینی است، هم در نهضت حسینی جان فداها بود که دیدید در شب عاشورا زهیرها، حبیب بن مظاهرها و مسلم ابن عوسجه ها گفتند حسین جان اگر هزار بار کشته شویم ما را بسوزانند خاکستر ما را بر باد دهند و دوباره زنده شویم دست از یاری توی حسین برنمی داریم و همینگونه در انقلاب اسلامی خودمان هم می بینید که چقدر جان فدا داریم، نمونه آن حاج قاسم عزیز است که به عنوان یک جان فدا میرود و اربا اربا می‌شود اما دست از امامش نمی‌کشد.
"چشم امید به فضل خدا":
از دیگر ویژگی‌های نهضت حسینی و خمینی است، چراکه هم امام حسین(ع) چشم امیدش به خدا بود که در گودی قتلگاه فرمود الهی رضا برضاک و تسلیما لقضائک و هم امام خمینی ما آنموقعی که آمدند و گفتند آقا ترورتت می‌کنند به پناهگاه جماران برو، آقا می فرمود که نه، من خدایی دارم و آن خدا نگهدار من است.
"حرها":
حرهایی که در هر دو انقلاب بودند، در کربلای امام حسین (ع) کم نداشتیم کسانی که پشیمان شده ومثل حر بودند ،در کربلای امام خمینی هم دیدیم طیب رضایی‌ها، شهید ضرغام‌ها، کسانی که بیراهه میرفتند، یک دفعه مسیر زندگیشان تغییر کرد و در راه انقلاب به خیل شهدا پیوستند.
"خواص":
در کربلای حسینی خواص گوی سبقت ربودند چنانچه در انقلاب خمینی یک بنایی در مشهد، شهید عبدالحسین برونسی که یک بنای ساده کم سواد جز خواص هست، یک راننده تاکسی کم سواد اما جز خواص هست.
"دین محوری":
امام حسین(ع) برای اصلاح دین خدا قیام کرد امام خمینی(ره) هم فرمود ما می‌خواهیم دین را به صحنه جامعه برگردانیم تا مردم از دینداری خود خجالت نکشند ، قبل از انقلاب مردم میرفتند در پستوها عزاداری می‌کردند و نماز میخواندند اما امام آمد و این جرات را به ما داد بیایم تا امروز سرافرازانه به دین دار بودن خود افتخار کنیم.
"ذلت گریزی":
از دیگر شباهت‌های انقلاب امام حسین (ع) و امام‌ خیمنی(ره) است.
امام حسین(ع) فرمود: هیهات من الذله، و جلوی یزید زمانش ایستاد، امام خمینی (ره) هم فرمود که ما زیر بار ذلت نمی‌رویم و تا امروز چهل و شش سال است ما به پای هیهات من الذله ایستاده‌ایم.
"رنگین پوستان":
یکی از شباهت‌های زیبا بین نهضت حسینی و نهضت خمینی حضور رنگین پوستان است، "جون" غلام سیاهی که در سپاه امام حسین(ع) بود و امام بر بالینش می‌رود و می‌بینیم که امروز این پیام انقلاب خمینی در آفریقا و اروپا و دانشگاه‌های آمریکا و ژاپنی ها در آسیای شرقی با زبان فارسی مرگ بر اسرائیل میگویند و تمام رنگین پوست‌ها آمدن پای کار.
"زنان" :
زنان یکی ازسرمایه ها وپیشگامان هستند، هم در نهضت حسینی و هم در نهضت خمینی.
وقتی که سرمبارک وهب را بریدند و جلوی مادرش ام وهب انداختند، مادر آمد سر را برداشت و به سمت عمر سعدو شمر پرتاب کرد و گفت: ما چیزی که در راه خدا دادیم پس نمی‌گیریم.
زنان تمدن ساز، زنان تاریخ ساز هم در نهضت خمینی بودند وتا امروز هم هستند، الان مادر 9 شهید داریم در این کشور و این مادران شهدا، همسران شهدا و دختران شهدا هم در آن نهضت بودند و هم در این نهضت.
"سیاست عین دیانت":
سیاست عین دیانت، مبنای هر دو نهضت است، امام‌ حسین(ع) نیامد سیاسی بازی کند بلکه امام حسین(ع) آمد با حفظ دیانتش سیاست را دنبال کرد، امام راحل هم همین جمله شهید مدرس را عینیت بخشید.
"شهادت طلبی":
شهادت طلبی از دیگر ویژگی های مشترک نهضت حسینی و خمینی است، امام حسین(ع) با این که می‌دانست در راه خدا شهید میشود اما به مسلخ عشق رفت و جان پر قابل خودش و یارانش از طفل شیرخواره شش ماهه تا پیرمرد 90 ساله‌ی حبیب ابن مظاهر را به کربلا برد.
امام راحل می‌دانست این انقلاب خون بها دارد قبل از پیروزی انقلاب وحتی هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس خون میخواهد ، اما امام فرمود: من پیش خدای خودم حجت دارم که این شهدا رفتند تا این انقلاب بیمه شد.
"صالحین و ضالینهم":
صالحین و ضالینهم در نهضت امام حسین(ع) بودند که شب عاشورا امام حسین(ع)‌ آمدند مشعل‌ها را خاموش کرد، و همین امام فردای عاشورا، در عصر عاشورا می فرمود که هل من ناصر ینصرنی؟‌ گفتند آقا چه شد؟
امام حسین شما دیشب می‌گفتید من بیعتم را برداشتم و بروید، الان می‌گویید بیایید؟
امام حسین(ع) در شب عاشورا می خواست هرچه ناخالصی در سپاهش است بیرون بروند و فرمودند: من بیعتم را برداشتم تا آنهایی که دنبال پول و پست بودند از تاریکی شب استفاده کنند و بروند اما همین امام حسین(ع)‌ عصر عاشورا می‌خواست اگر یک صالحی درمیان آن قوم ضالین هست به سمت امام حسین(ع) بیایند‌.
امسال بیش از یک هزار و چهارصد سال از قیام امام حسین می‌گذرد اما من و شما داریم این آتش عشق حسینی را شعله ورتر می بینیم و اربعین‌های حسینی هر سال باشکوه تر می‌شود.
بعضی می‌گفتند امسال تحریم و گرانی هست و دیگر کسی برای چهل و شش سالگی انقلاب جشن نمیگیرد، اما خود شما مردم میبینید چه کار کردید.
چند سال پیش آن مردک آمریکایی گفت انقلاب ایران چهل سالگیش را نمی‌بیند،‌ به فضل خدا آنها خودشان یکی پس از دیگری به درک واصل و طعام موریانه و عقرب می شوند اما انقلاب هنوز سر پا ایستاده است.
"ظلم ستیز بودن":
هر جای عالم ظلمی باشد ما با ظالم در می افتیم چون که مولای ما پدر امام حسین (ع) فرمود: کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً، ما یاریگر مظلوم و دشمن ظالم هستیم.
در انقلاب خمینی هم اصل همین است.
"عالمگیر شدن":
امام (ره) فرمود که ما باید صدای انقلاب را به گوش جهانیان برسانیم، انقلاب اعتقادی ما مرز و جغرافیا ندارد، دقیقا مثل کاری که حسین ابن علی(ع) کرد.
"غیرتمندی":
امام حسین (ع) عصر عاشورا نیمه جانی بیشتر در بدن نداشت، دشمن خواست ببیند امام حسین (ع) در بدن جان دارد یا نه،به سوی خیمه ها حمله کردند، غیرت حسینی یعنی که ایشان روی کنده ی زانو نشست و فرمود اگر دین ندارید آزاد مرد باشید، اول بیایید کار حسین را تمام کنید و من را بکشید بعدا به زن و بچه‌ام حمله کنید.‌ امام حسین (ع) اوج غیرت را به نمایش گذاشت.
امروز هم این جوان‌های ما، مردم خوزستان و اهواز و هویزه ما رفتند و جانشان را فدا کردند تا ناموس من و شما حفظ بشود این نمونه غیرت ایرانی در انقلاب خمینی است.
"فتنه":
هم در نهضت حسینی و هم در نهضت خمینی زمینه فتنه بوده و هست، یک روزی در جنگ صفین، شمشیر را روی سر نیزه می کردند، عمر و عاص بود و شریح قاضی دستور قتل امام حسین(ع) را دادند و مردم فکر کردند امام حسین(ع) خارجی است و باید او را بکشند‌، همین فتنه بود که مردم را به کربلا کشیدند و سر عزیز دختر پیغمبر خدا را اینگونه بین دو نحر آب وبالب تشنه از تن جدا کردند؛ در انقلاب ما هم فتنه هست و هرچه به سمت ظهور نزدیکتر می‌شویم فتنه ها بیشتر وپیچیده تر می‌شود.
"قربانی":
گاهی انسان قربانی می‌شود، در راه باطل و گاهی در راه حق.
امام حسین(ع) علی اصغر خود را در دست گرفت و فرمود: اللهم تقبل منا هذا القربان، ما در کربلای خمینی خودمان هم کم نداشتیم از این قربانی‌ها، علی اکبرها، علی اصغرها، قاسم‌ها و امروز این قربانی یک سنت الهی است.
"کربلا":
کربلا در هر دو این نهضت‌ها وجود دارد، هم امام حسین(ع)‌ به کربلا کشیده شد و هم انقلاب ما کربلا داشت و کربلاهای دیگر نیز پیش رو داریم.
این دفاع از حرم یک کربلا بود و امروز محور مقاومت یک کربلاست‌.
"گلریزان دلها و جوانان و سرداران":
گلریزان فقط برای آزادی زندانیان نیست حسین بن علی (ع) آمد به عنوان یک گل بی‌خار هستی و جان خودش را فدا کرد و امام راحل ما نیز خودش و یارانش آمدند و مطهری‌ها، بهشتی‌ها، با هنرها و شهدای محراب همه رفتند تا این انقلاب با گلریزان جان اینها زنده بماند.
"لانه‌ی جاسوسی":
در نهضت حسینی کاخ عبیدالله شده بود لانه جاسوسیِ بنی امیه ؛در انقلاب خمینی هم سفارت آمریکا شده بود لانه ی جاسوسی که علیه ما و انقلاب ما توطئه می کردند.
"مقاومت":
مقاومت، داستان امروز و تقابل اسرائیل و فلسطین نیست، مقاومت جریان رویارویی حق و باطل است هم امام حسین (ع)‌اهل مقاومت بود و هم امام آمد این رویارویی را به میدان آورد.
"نفوذی‌ها":
در زمانه امام حسین(ع) نفوذی‌هایی بودند که از یک طرف دل مردم را خالی می‌کردند و ازطرف دیگر می‌رفتند گزارش و اخبار سری را به دربار بنی امیه می رساندند.
الان نیز اسرار مملکت ما رو بعضی نفوذی‌ها و بعضی دو تابعیتی‌هایی و آقازاده هایشان جزو خائنین اند.
"وارونه نمایی":
امام حسین علیه السلام را ترور شخصیت کردن و گفتند که این حسین خارجی است و از دین خدا خروج کرده است.
امام راحل را ترور شخصیتی کردند ، شما فکر می کنید این منافقینی که اسم خودشان را مجاهدین خلق گذاشته بودند، مگر زیارت عاشورا نمیخواندند؟‌ مگر اهل نماز نبودند؟‌‌پس چه شد که آمدند و دست به نبرد مسلحانه با امام و یارانش زدند؟
چون اول امام را ترور شخصیتی کردند.
"هدف مشترک داشتن":
هم قیام حسینی و هم قیام خمینی یک هدف مشترک داشت و آن هم حکومت الله روی زمین و زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت بود.
" یاران وفادار":
که تکلیف امروز من و شماست.
حسین بن علی(ع) یاران وفاداری داشت که تا پای جان ایستادند که امام حسین(ع) فرمود: من یارانی بهتر از شما سراغ ندارم و بهشت را به آنها وعده داد و جایگاهشان را در بهشت به آنها نشان داد.
امام راحل(ره) نیز فرمود: من دست و بازوی شما بسیجیان را می بوسم و فرمود: مردم این زمان از مردمان زمان رسول الله بهتر هستند.
امروز شرایط وزمانه ما در بین الطلوعین هست؛یاران وفادار کم است اما گوهر است، حسین ابن علی(ع) هفتاد و دو تن بیشتر نداشت اما در مقابلش یک سیاه لشکر سی هزارتایی ایستاده اما اینها فقط یار با وفای حسین شدند.
امام فرمودند که انقلاب ما انفجار نور بود، وقتی که نماز صبح میخواهیم بخوانیم ما منتظر فجر صادقیم، یعنی وقتی که اذان صبح می‌گویند یک فجر کاذب داریم و یک فجر صادق، یعنی تازه آفتاب در مدار خودش قرار گرفته به عنوان فجر صادق، تا این آفتاب بخواهد تاریکی را برطرف کند و از مشرق شروع به تابش کند و روز بشود این فاصله را بین الطلوعین می‌نامند.
امام(ره) فرمود: انقلاب ما انفجار نور بود یعنی مردم طلوع صادق فجر صادق انقلاب روشن شده است و ما در انتظار طلوع خورشیدیم.
حضرت آقا نیز در بیانیه گام دوم فرمودند که ما زمینه طلوع خورشید ولایت عظمی را داریم این هم یعنی که از آن اذان صبح فجر صادق تا این طلوع خورشید.
در بین طلوعین هوا گرگ و میش است، یعنی نه روز است نه شب، بسیاری از تصادفات در این زمان گرگ و میش اتفاق می افتد و میگویند روزی در این بین الطلوعین تقسیم می‌شود.
در بنی‌اسرائیل کسی که بین طلوعین خواب می‌ماند روزی اش در هوا بود و در بین الطلوعین دین داری با بیداری باید باشد‌.
من و شما الان در بین الطلوعین انقلاب هستیم‌.
علامه حسن زاده آملی فرمودند؛ همچنانی که ما یک غیبت صغرا داشتیم و یک غیبت کبرا، یک ظهور اصغرداریم و یک ظهور اکبر، انقلاب اسلامی ظهور اصغر است و اگر کسی بتواند در این انقلاب خودش را حفظ کند و انقلابی بماند می تواند یار امام زمانش هم بشود.
امیدواریم قدر این انقلاب و این راه پر افتخار را بدانیم و در صراط مستقیمی که حسین ابن علی(ع) حرکت کرد ثابت قدم بمانیم.
انتهای پیام/