پیشنهاد جذب دانشجویان مستعد در دانشگاه فرهنگیان
شورای علمی فرهنگستان علوم در نشست با وزیر آموزش و پرورش مسائل مهم این حوزه را بررسی کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، شورای علمی فرهنگستان علوم امروز میزبان علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش بود.
در این نشست که با حضور اعضای پیوسته و رؤسای گروههای علمی فرهنگستان علوم برگزار شد، محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، به تشریح دغدغهها و برنامههای این نهاد علمی در راستای همکاری با وزارت آموزش و پرورش پرداخت.
مخبردزفولی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده، گفت: آموزش و پرورش یک گنجینه ارزشمند 12 ساله است که در اختیار ما قرار دارد.
چگونگی استفاده از این گنجینه، آینده درخشان کشور را رقم خواهد زد.
وی ضمن استقبال از حضور وزیر آموزش و پرورش در این جلسه، این اقدام را نشاندهنده اهمیت قائل شدن ایشان برای همکاری با فرهنگستان علوم دانست.
رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه اعضای این نهاد علمی دغدغههای جدی در خصوص وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور دارند، افزود: در فرهنگستان علوم معتقدیم که باید توجه ویژهای به مباحث پرورشی و تربیتی در کنار آموزش داشته باشیم.
تربیت نسلی متعهد، اخلاقمدار و مسئولیتپذیر، از اهداف اصلی ما در این حوزه است.
مخبردزفولی در ادامه به مطالعه تطبیقی انجام شده در خصوص نظام آموزشی فنلاند اشاره کرد و گفت: بررسیها نشان میدهد که بسیاری از اصولی که در نظام آموزشی فنلاند مورد توجه قرار میگیرد، ریشه در مبانی دینی و اخلاقی ما دارد.
نظم داشتن، انضباط، احترام به دیگران، وفای به عهد و احترام به پدر و مادر، از جمله این موارد است.
وی با تاکید بر ضرورت الگوگیری از این مبانی، اظهار داشت: باید با تطبیق روشهای عملیاتی که در کشورهای پیشرفته مانند فنلاند به کار گرفته میشود، با مبانی دینی خود، به یک مدل کارآمد و بومی در نظام آموزشی خود دست یابیم.
رئیس فرهنگستان علوم اذعان کرد که با وجود تلاشهای فراوان صورت گرفته در نظام تعلیم و تربیت، هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
مخبردزفولی ضمن ابراز نگرانی از دغدغههای وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسائل تربیتی، گفت: در فرهنگستان علوم، به شدت از این دغدغهها حمایت میکنیم و معتقدیم که نباید مسائل پرورشی و رفتاری را قربانی مباحث آموزشی کنیم.
تربیت اخلاقی دانشآموزان و شکلدهی به شخصیت آنها، باید از اولویتهای اصلی ما باشد.
وی با اشاره به ظرفیتهای بالای علمی فرهنگستان علوم در حوزههای مختلف، آمادگی این نهاد برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد و افزود: در حوزههای مطالعات اسلامی، بینالمللی، علوم انسانی و روانشناسی، گروههای تخصصی داریم که میتوانند به آموزش و پرورش کمک کنند.
نگرانی از افت تحصیلی و لزوم توجه به ارزیابیهای ملی
رئیس فرهنگستان علوم در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن ابراز نگرانی از افت تحصیلی در رشتههای ریاضی و علوم پایه، به لزوم توجه به ارزیابیهای ملی در کنار آزمونهای بینالمللی تاکید کرد.
وی گفت: ارزیابیهایی مانند پرلز و تیمز، میتواند به ما در شناسایی نقاط ضعف سیستم آموزشی کمک کند، اما نباید به آنها اکتفا کرد.
ما نیاز به یک نظام ارزیابی ملی داریم که وضعیت آموزشی خودمان را به طور دقیق بررسی کنیم.
مخبردزفولی در ادامه با اشاره به موفقیت دانشآموزان ایرانی در المپیادهای علمی، اظهار داشت: دانشآموزان ایرانی از استعدادهای بسیار بالایی برخوردارند و باید از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کنیم.
وی همچنین به برگزاری جلسات متعدد با حضور اساتید و دبیران آموزش و پرورش در خصوص دغدغههای درس ریاضی اشاره کرد و از سایر گروههای علمی فرهنگستان خواست تا در حوزههای مختلف علوم پایه و انسانی، با همکاری آموزش و پرورش، برنامههای مشترکی را تدوین کنند.
رئیس فرهنگستان علوم، با تاکید بر ضرورت مشارکت فعال وزارت آموزش و پرورش در برنامههای فرهنگستان، خواستار حضور مسئولین و کارشناسان این وزارتخانه در جلسات تخصصی شد.
وی گفت: حضور نمایندگان آموزش و پرورش در این جلسات، باعث میشود که ما با واقعیتهای میدانی و چالشهای موجود در مدارس آشنا شویم و بتوانیم راهکارهای عملیتری را ارائه دهیم.
مخبردزفولی ضمن سپاسگزاری از حضور وزیر آموزش و پرورش در این نشست، ابراز امیدواری کرد که با همکاری صمیمانه دو نهاد، بتوان گامهای موثری در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور برداشت.
وزیر آموزش و پرورش: نظام تعلیم و تربیت نیازمند تغییرات اساسی است
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، نیز این در نشست به تشریح چالشها و برنامههای وزارتخانه تحت مدیریتش پرداخت.
وی با اشاره به سابقه معلمی خود در مناطق محروم، بر پیچیدگی و دشواری کار در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت که مسیرهای پیشین در این حوزه موفق نبودهاند.
کاظمی با بیان اینکه آموزش و پرورش از مسائل کلان برون سازمانی مانند کماهمیتی و سیاستزدگی رنج میبرد، اظهار داشت: این وزارتخانه همواره مورد بیمهری قرار گرفته و در اولویت دولتها نبوده است.
با این حال، در دولت چهاردهم این رویکرد تغییر کرده و تاکنون 17 جلسه برای رفع مشکلات این حوزه برگزار شده است.
وی همچنین به آسیبپذیری نظام آموزشی از تغییرات مدیریتی ناشی از تغییر دولتها و مجالس اشاره کرد و گفت که حقوق معلمان نیز در میان دستگاههای دولتی از کمترین میزان برخوردار است.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از جذب نیروهای انسانی به صورت غیرهدفمند، تاکید کرد که جذب نیرو باید صرفا از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی صورت گیرد.
وی مشکلات درون سازمانی را از عوامل ناکامی در اجرای سند تحول بنیادین دانست و به تغییر نقشهای تربیتی خانواده، مدرسه و جامعه اشاره کرد.
به گفته کاظمی، در حال حاضر نقش خانواده و مدرسه کمرنگ شده و فضای مجازی جایگزین آنها شده که این امر موجب ایجاد تعارضات جدی در ارزشها شده است.
کاظمی با تاکید بر لزوم تغییر ریلگذاری در آموزش و پرورش، به معیوب بودن برنامه درسی و ساختار نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد.
وی گفت که برنامه درسی فاقد فعالیتهای هویتبخش است و ارتباطی میان برنامهها وجود ندارد.
همچنین در ارزیابیها، تنها به ساحت علمی توجه میشود.
وی تحول در برنامه درسی را اساسیترین برنامه در اجرای سند تحول بنیادین دانست و تصریح کرد که برنامه درسی باید مهارت محور بوده و فراتر از کلاس درس باشد.
وزیر آموزش و پرورش همچنین خواستار بازنگری در ساختار نظام تعلیم و تربیت شد و گفت که باید سهم حوزه نظری به دانشآموزان مستعد اختصاص یابد و 80 درصد دانشآموزان به سمت رشتههای مهارتی هدایت شوند.
کاظمی با بیان اینکه 51 کلان مسئله در حوزه آموزش و پرورش احصا شده است، از جمله هوش مصنوعی و تولید محتوا برای مدارس، گفت که برای حل این مسائل، کارگروههای تخصصی تشکیل شده است.
وی همچنین به اجرای برنامه هفتم، رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان و رجایی و پیگیری آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و بر رویکرد عدالت و توسعه فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی تاکید کرد.
او همچنین از طراحی یک مدل برای ارتقای آموزشی در شهر قدس خبر داد که بر توانمندسازی معلمان و تجهیز مدارس متمرکز است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد که همه این موارد منوط به توجه ویژه به معلمان است، زیرا معلم بیانگیزه نمیتواند نظام تعلیم و تربیت را به اهدافش برساند.
وی از تهیه دو اطلس آسیبهای اجتماعی و فضاهای آموزشی خبر داد و گفت که دغدغه نظام تعلیم و تربیت را دارد و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم گفت: دانشگاه فرهنگیان در شرایط فعلی نمیتواند نیاز آموزش و پرورش را برآورده کند، چرا که هم دانشآموزان ورودی و هم معلمان آن، اغلب از سطوح پایینتری از نظر علمی و توانایی برخوردارند.
صالحی پیشنهاد داد که به جای اتکا صرف به دانشگاه فرهنگیان، از ظرفیت دانشگاههای برتر کشور مانند دانشگاه تهران، دانشگاه شریف و تحصیلات تکمیلی زنجان استفاده شود.
به این صورت که از فارغالتحصیلان علوم پایه این دانشگاهها درخواست شود به مدت یک سال در دانشگاه فرهنگیان به آموزش شیوههای صحیح تدریس بپردازند.
به این ترتیب هم از ظرفیت علمی دانشگاههای برتر استفاده میشود و هم معلمان آینده از آموزش تخصصی و باکیفیت بهرهمند میشوند.
سیستم متمرکز اداره آموزش و پرورش پاسخگوی نیاز کنونی نیست
سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نیز در این نشست با انتقاد از سیستم متمرکز اداره آموزش و پرورش در ایران، معتقد است که این سیستم پاسخگوی نیازهای کنونی نیست.
وی با اشاره به سیستمهای آموزشی کشورهایی مانند ژاپن و چین که به صورت متمرکز اداره میشوند، اظهار داشت که مدل متمرکز در ایران کارایی ندارد و باید به سمت سیستمهای نیمهمتمرکز یا غیرمتمرکز حرکت کرد.
عاملی این موضوع را غیرممکن دانست که یک وزیر به تنهایی بتواند امور مربوط به 120 هزار مدرسه را مدیریت کند و این امر را دلیلی بر لزوم تغییر ساختار اداره آموزش و پرورش برشمرد.
انتقاد از عدم تولید داده برای هوش مصنوعی
علی اکبر موسوی موحدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم در این نشست با رویکردی متفاوت، بر اهمیت نقش قلب و بُعد عاطفی در آموزش و پرورش تاکید کرد.
وی معتقد است که تا رضایت قلبی و انگیزه درونی برای یادگیری در افراد ایجاد نشود، مغز به درستی کار نخواهد کرد و آموزش به صورت اثربخش صورت نخواهد گرفت.
به عبارت دیگر، وی معتقد بود که پرورش و ایجاد انگیزه، مقدم بر آموزش صرف است.
وسوی موحدی در ادامه به موضوع هوش مصنوعی پرداخت و با انتقاد از عدم سرمایهگذاری ایران در این حوزه، گفت که ایران تنها از دادههای سایر کشورها در زمینه هوش مصنوعی استفاده میکند و خود در تولید داده و توسعه هوش مصنوعی نقش فعالی ندارد.
وی پیشنهاد داد که کارگروهی برای تحقیق و بررسی نظامهای آموزشی سایر کشورها تشکیل شود و همچنین در زمینه مشارکت ایران در توسعه هوش مصنوعی و استفاده از آن در نظام آموزشی، برنامهریزی و سرمایهگذاری صورت گیرد.
پیشنهاد تشکیل صندوق حمایت از معلمان
آیت الله مصطفی محقق داماد رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به اهمیت نقش معلمان در نظام آموزشی، معتقد است که نباید فقط به ساخت مدارس اکتفا کرد و باید توجه ویژهای به تکریم و حمایت از معلمان داشت.
وی پیشنهاد داد که صندوقی قوی برای حمایت مالی و رفاهی از معلمان تشکیل شود تا علاوه بر بهبود معیشت آنها، انگیزه و کیفیت کارشان نیز افزایش یابد.
انتقاد از عملکرد وزارت علوم در حوزه آموزش فنی و حرفهای
محمدمهدی زاهدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم از عملکرد وزارت علوم در حوزه آموزش فنی و حرفهای انتقاد کرد و معتقد است که انتقال آموزشکدههای فنی و حرفهای از آموزش و پرورش به وزارت علوم، اشتباه بزرگی بوده است.
وی با تاکید بر ضرورت بازگرداندن این آموزشکدهها به آموزش و پرورش، گفت که دانشگاه ملی مهارت کنونی نتوانسته نیازهای آموزش فنی و حرفهای کشور را برآورده کند و تربیت دبیران فنی و حرفهای باید مجدداً به آموزش و پرورش سپرده شود.
پیشنهاد جذب دانشجویان مستعد به دانشگاه فرهنگیان
مگردیچ تومانیان، عضو پیوسته فرهنگستان علوم با ارائه پیشنهادی در خصوص جذب دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان، معتقد بود که این دانشگاه باید در ابتدای سال تحصیلی، فرمهایی را در اختیار دانشجویان سایر دانشگاهها قرار دهد تا دانشجویانی که تمایل به ورود به دانشگاه فرهنگیان را دارند، این فرمها را تکمیل کنند.
وی ادامه داد که پس از بررسی فرمها و سنجش استعداد و تعهد دانشجویان، با افراد منتخب قرارداد بسته شود و این افراد در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل شوند.
به این ترتیب، هم افراد بااستعداد جذب میشوند و هم در حین تحصیل، آموزشهای لازم را میبینند و آماده تدریس میشوند.
اهمیت آموزش و پرورش به عنوان آینده کشور
رضا پورحسین، رئیس گروه تعلیم و تربیت فرهنگستان علوم با تبریک دهه فجر، بر اهمیت جایگاه آموزش و پرورش در ساختن آینده کشور تاکید کرد و خواستار ایجاد این نگرش در میان مسئولان و مردم شد.
وی با انتقاد از عدم ترجمه و عملیاتی شدن اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش، گفت که حلقههای واسط در ساختار اداری، مانع از اجرایی شدن این اسناد هستند.
پورحسین با اشاره به تغییرات سریع در سبک زندگی و حرکت شتابان جوامع، معتقد بود که نظام آموزشی ایران با سبک سکون خود، نتوانسته با این تغییرات همراه شود.
وی در پایان بر لزوم ارزیابی عملکرد معلمان، تغییر نگرش نسبت به شغل معلمی و افزایش حقوق و مزایای آنها تاکید کرد.
تاثیر تعارض منافع در تصمیمگیری
محمدعلی زلفیگل، عضو پیوسته فرهنگستان علوم به معضل تعارض منافع در تصمیمگیریهای کلان کشور اشاره کرد و گفت که این موضوع تاثیر منفی بر پیشرفت کشور میگذارد.
وی با انتقاد از جدایی آموزش و پرورش از آموزش عالی و همچنین جدایی وزارت علوم و وزارت بهداشت، این جداییها را از عوامل هدر رفتن منافع ملی دانست.
زلفی گل بر لزوم اصلاح ساختارها و حذف کسانی که ذینفع بوده و مانع پیشرفت کشور هستند، تاکید کرد.
انتهای پیام/