نشست «چشم بادومی»؛ از عشق به خواننده کرهای تا پدربزرگی که قابل دفاع نیست
نشست خبری فیلم سینمایی «چشم بادومی» در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست فیلم سینمایی «چشم بادومی» با حضور ابراهیم امینی نویسنده و کارگردان، سجاد نصراللهی نسب تهیه کننده، علی محمد حسام فر نویسنده، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، رضا رزم طراح صحنه، ستایش دهقان و حسین رامه بازیگران فیلم امشب ۱۵ بهمن در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
سونیا پوریامین اجرای این نشست را برعهده داشت.
ابراهیم امینی درباره استفاده از قطعه موسیقی کرهای در تیتراژ پایانی فیلم گفت: ما در طول فیلم مضامین کره ای بسیاری میبینیم اما تفاوت قطعه پایانی فیلم این است که کمانچهای در آن نواخته میشود و شاید این نوید را داشته باشد که موسیقی در آینده به سمت ایرانی شدن حرکت میکند.
شیراز نماد ایران است
وی درباره دلیل انتخاب شیراز برای این فیلم بیان کرد: انتخاب شیراز چند علت دارد و سادهترینش این است که فیلمسازان فیلماولی برای کار اولشان معمولاً سراغ جایی میروند که در آن بزرگ شده اند.
دلیل اصلی ما این بود که فیلم درباره ۲ فرهنگ ایرانی و کرهای است و این دوئت در شیراز بهتر نشان داده میشد زیر شیراز نماد ایران است.
نصراللهی نسب درباره بازنمایی شکاف نسلی نوجوانان در این فیلم گفت: علل مختلفی ازجمله پدر غایب ازجمله عواملی است که نوجوان به بیراهه کشیده میشود.
در این مرحله پدربزرگ به عنوان یک فرد باتجربه که خودش این دوران را گذرانده است، وارد عمل میشود و همه دست به دست هم میدهند تا مشکل را حل کنند.
حسامفر درباره پژوهش این فیلم عنوان کرد: خانم میترا احمدی پژوهشگر کار بودند و به ما کمک کردند.
ایشان در جمع کیپاپرها حضور داشتند و گزارشها و آمار و ارقامی در اختیار ما قرار گرفت.
همچنین ارتباطی با نهادهای دستاندرکار نیز داشتیم.
وی درباره حضور روانشناس و روانپزشک در روند تحقیق پروژه گفت: ما مشاور روانشناس و روانپزشک داشتیم اما من از کار پدربزرگ در پایان فیلم دفاع نمیکنم.
ما نسل پیچیدهای هستیم
ستایش دهقان بیان کرد: من و آقای امینی آشنایی قبلی باهم داشتیم و مقدمهچینی برای این پروژه شد.
من از کارکرد خودم در این پروژه راضی هستم.
حسین رامه تصریح کرد: ما نسل پیچیدهای هستیم و هرکسی یک علایقی دارد اما خیلی از جوانها دغدغه این موضوع را دارند و مهم بود که فیلمی درباره این موضوع در ایران ساخته شود.
ماهور صادقعلی بازیگر خردسال فیلم بیان کرد: فیلم ما درباره دختری بود که عاشق یک خواننده کرهای شد.
من باعث افتخارم است که کنار بازیگران دیگر بازی کردم.
اصالت با علم است یا درام؟
ابراهیم امینی درباره اصالت علم و درام در این فیلم تصریح کرد: وقتی ما روی یک موضوع روانشناسی و علمی کار میکنیم یکی از انتخابها و تصمیمهای ما این است که چقدر اصول علمی را رعایت کنیم و چقدر اصالت را به درام بدهیم.
ما سعی کردیم که به اصول علمی پایبند باشیم اما هرچیزی که در فیلم دیدید براساس علم نیست و دراماتیک شده است.
علیرضا برازنده بیان کرد: این فیلم در بستر رئال کمی سوررئال است و ما نیز سعی کردیم در بستر نور و قاببندی چنین نکتهای را رعایت کنیم.
در ادامه رضا رزم نیز گفت: «چشم بادومی» فیلم سختی بود و در انتخاب صحنه و لوکیشن چالش زیادی داشتیم.
ما ۵ استان را گشتیم تا لوکیشن موردنظر را پیدا کنیم.
سعی کردیم کلاژی از یک واقعیت ایجاد کنیم تا از نظر ذهنی قابل باور باشد.
ابراهیم امینی درباره ایده اولیه فیلم گفت: من همواره دغدغه نوجوان دارم و دوست داشتم یک کار بهروزتر انجام دهم.
سوژه این فیلم از یک جستجوی اولیه در اینترنت آغاز شد.