برونرفت ایرانخودرو از زیاندهی مستمر با واگذاری به بخش خصوصی
روزنامه اعتماد درباره خصوصیسازی ایران خودرو نوشت: اگر اين واگذاري به درستي مديريت شود، ميتواند منجر به ايجاد يك صنعت خودروسازي پايدار و رقابتي در كشور شود و از اين رو نامه سران سه قوه به شوراي رقابت درباره واگذاري ايرانخودرو را بايد به فال نيك گرفت.
روزنامه اعتماد درباره خصوصیسازی ایران خودرو نوشت: اگر این واگذاری به درستی مدیریت شود، میتواند منجر به ایجاد یک صنعت خودروسازی پایدار و رقابتی در کشور شود و از این رو نامه سران سه قوه به شورای رقابت درباره واگذاری ایرانخودرو را باید به فال نیک گرفت.
کد خبر: 698144 | ۱۴۰۳/۱۱/۱۶ ۱۴:۰۷:۱۸
با نامه روز دوشنبه 15 بهمن ماه 1403 شورای عالی هماهنگی سران قوا به ریاست هیات تجدیدنظر شورای رقابت درخصوص «ساماندهی ایرانخودرو با مشارکت بخش خصوصی»، بارقههای امید برای برونرفت این شرکت از زیاندهی مستمر و تقویت تولید با مشارکت مردم پرفروغتر شد.
به گزارش اعتماد، این نامه حاکی از درک ضرورتهای حیاتی کشور در وضعیت جاری و نیز پاسخی مثبت به رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت خصوصیسازی و شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» است.
نکته قابل توجه این نامه که نشانگر حساسیت و درک عمیق از حکمرانی است در بخشی از نامه با این عبارتها دیده میشود که «این طرح به صورت دو مرحلهای (ابتدا واگذاری مدیریت و در مرحله دوم، واگذاری مالکیت) با اخذ تعهدات تخصصی، فنی، مدیریتی و اقتصادی از بخش خصوصی در بازه زمانی مشخص (یکساله قابل تمدید تا پنج سال) و پیشبینی نظارت حداکثری دولت در قالب یک قرارداد تهیه شده و تمامی ابعاد و حساسیتهای مورد نظر دستگاههای نظارتی و تخصصی در آن قرار گرفته که انشاءالله در جلسه به صورت کامل ارایه خواهد شد.»
درک این ضرورت با علم به حساسیتهای متعدد؛ اقدامی قابل تمجید و توجه است و امید است که چراغ راهی برای خصوصیسازی موثر و واقعی در بخشهای دیگر اقتصادی با هدف هدایت کشتی اقتصاد و صنعت کشور به ساحل امن برخورداری و رفاه و رشد اقتصادی باشد.
این ضرورتها عبارتند از:
1- افزایش کارایی و بهرهوری- یکی از اصلیترین دلایل خوشبینی به واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی، افزایش کارایی و بهرهوری است، زیرا شرکتهای خصوصی معمولا تحت فشار رقابت قرار دارند و برای بقا، باید بهبود مستمر در فرآیندها و محصولات خود داشته باشند.
این موضوع میتواند منجر به کاهش هزینهها و افزایش کیفیت محصولات شود.
2- جذب سرمایهگذاریهای خارجی- واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی میتواند زمینهساز جذب سرمایهگذاریهای خارجی باشد، زیرا سرمایهگذاران خارجی معمولا تمایل دارند در شرکتهای خصوصی که پتانسیل رشد و سودآوری دارند، سرمایهگذاری کنند و این امر میتواند به نوبه خود باعث انتقال تکنولوژیهای جدید و بهبود فرآیندهای تولید شود.
3- کاهش بار مالی دولت- دولت در شرایط فعلی، با چالشهای مالی زیادی مواجه است و نگهداری از شرکتهای بزرگ دولتی میتواند بار مالی سنگینی بر دوش آن بگذارد.
با واگذاری ایرانخودرو، دولت میتواند از اینبار رها شود و منابع مالی خود را به سمت پروژههای دیگر و ضروریتر هدایت کند.
4- ایجاد رقابت سالم در بازار- واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی میتواند باعث ایجاد رقابت سالم در بازار خودروسازی شود و با ورود شرکتهای خصوصی جدید به بازار، رقابت افزایش مییابد که میتواند منجر به بهبود کیفیت محصولات و کاهش قیمتها برای مصرفکنندگان شود.
5- پاسخگویی بیشتر- شرکتهای خصوصی معمولا در برابر سهامداران و مشتریان خود پاسخگوتر هستند اما این موضوع نه تنها میتواند منجر به تغییرات مثبت در مدیریت و سیاستهای شرکت و درنهایت به نفع مصرفکنندگان شود که با ساز و کار و نظارت صحیح، پاسخگویی شرکتهای خصوصی در برابر دولت را نیز تقویت میکند؛ ساز و کاری که در نامه شورایعالی هماهنگی سران قوا به شورای رقابت نیز به درستی به آن اشاره شده است.
اگر این واگذاری به درستی مدیریت شود، میتواند منجر به ایجاد یک صنعت خودروسازی پایدار و رقابتی در کشور شود و از این رو نامه سران سه قوه به شورای رقابت درباره واگذاری ایرانخودرو را باید به فال نیک گرفت.