خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 16 بهمن 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تلاش برای کاهش تاثیر تست‌زنی در پذیرش مدارس سمپاد - تسنیم

تسنیم | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 16 بهمن 1403 - 15:53
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به تلاش های این سازمان برای فراهم کردن فضایی پرنشاط برای تحصیل دانش آموزان مدارس سمپاد، اظهار داشت: در سال 1403 ورودی چهار دهک اول به مدارس سمپاد افزایش یافته است.
مدارس،سمپاد،ياوري،نفر،متوسطه،پذيرش،فشار،امتحانات،كنكور،تحصيل ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، الهام یاوری در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: مدارس سمپاد در دوره‌های متوسطه اول و دوم در 749 مدرسه، پذیرای 149 هزار دانش‌آموز هستند.
این دانش‌آموزان پس از پایان پایه ششم وارد این مدارس می‌شوند و ما تلاش می‌کنیم فضای آموزشی متوازن و همه‌جانبه‌ای در این مدارس ایجاد کنیم.
همچنین با شعار "هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری"، در حال فعالیت هستیم و برای رسیدن به این هدف، 25 شایستگی را تعریف کرده‌ایم.
وی افزود: علاوه بر دانش‌آموزان مدارس سمپاد، توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان با استعداد خارج از سمپاد داریم و سعی می‌کنیم ارتباطاتی میان دانش‌آموزان مدارس مختلف برقرار کنیم.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بیان کرد: مقرر شده است که برای چهار دهک پایین درآمدی، هزینه تحصیل در مدارس سمپاد رایگان باشد و دولت این هزینه‌ها را پرداخت کند.
اگرچه این طرح به تأخیر افتاد، اما با مصوبه دولت در هفته گذشته، هزینه‌ها به حساب مدارس واریز شد و اگر خانواده‌ای شهریه‌ای پرداخت کرده باشد، می‌تواند با مراجعه به مدرسه، شهریه خود را دریافت کند.
یاوری همچنین توضیح داد که هزینه تحصیل 12,400 نفر در مرحله اول و 1,400 نفر در مرحله دوم پرداخت شده است.
وی درخصوص تبعات امتحانات نهایی سه ساله در مدارس سمپاد گفت: یک نظرسنجی از دانش‌آموزان و والدین درباره امتحانات نهایی برگزار کردیم و نتایج آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم.
وی همچنین به برنامه‌های پرورشی و تربیتی در مدارس سمپاد اشاره کرد و افزود: از 20 هزار برنامه، تعداد برنامه‌ها به 120 هزار رسیده است.
این برنامه‌ها در زمینه هنر، ادبیات، ورزش و قرآن کریم طراحی شده‌اند و بسیاری از این برنامه‌ها توسط مدارس اجرا می‌شوند.
علاوه بر این، تلاش داریم تا دانش‌آموزان مدارس سمپاد در فضایی پرنشاط مانند اردوها و برنامه‌های پدر و دختری تحصیل کنند تا فشار درسی کاهش یابد.
یاوری در ادامه بیان کرد: برخی از دانش‌آموزان به دلیل شرایط خانوادگی، فشار زیادی را متحمل می‌شوند، اما در مدارس سمپاد تنها فرهنگ درس خواندن حاکم نیست.
در نظرسنجی که در شهر تهران انجام دادیم، مشخص شد که دانش‌آموزان حدود دو ساعت و نیم درس می‌خوانند و از خانواده‌ها خواهش می‌کنیم که فشار درسی را کنترل کنند.
وی درباره نحوه ورود به مدارس سمپاد توضیح داد: در گذشته، سوالات آزمون ورودی سمپاد غیراستاندارد بود و دانش‌آموزان می‌توانستند با شرکت در کلاس‌های تست زنی پذیرفته شوند.
اکنون تلاش داریم که تأثیر آموزش‌های تست‌زنی بر پذیرش در مدارس سمپاد کاهش یابد و این کار را با تغییر مستمر سوالات انجام می‌دهیم تا تکنیک حفظ کردن نتایج نداشته باشد.
یاوری افزود: در سال 1402 نسبت به سال 1401، ورودی چهار دهک درآمدی پایین به مدارس سمپاد 45 درصد افزایش یافته است.
این دهک‌ها دسترسی به کتاب و کلاس‌های خصوصی ندارند و در سال 1403 نیز این پذیرش 50 درصد بیشتر شده است.
هدف ما جذب استعدادها و مستعدان است.
وی ادامه داد: از خانواده‌ها می‌خواهیم که از فشار آوردن به دانش‌آموزان برای ورود به سمپاد خودداری کنند و تنها به دنبال تست زنی نباشند، زیرا چنین آماده‌سازی‌هایی باعث اضطراب دانش‌آموزان می‌شود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: در دنیا روش‌های مختلفی برای پذیرش و شناسایی دانش‌آموزان مستعد وجود دارد.
در کشور ما بررسی‌ها نشان داده است که میانگین ضریب هوشی دانش‌آموزانی که در مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند، 10 تا 20 نمره آی‌کیو بیشتر است.
البته استثنائاتی وجود دارد که فرد باهوش است، اما در آزمون پذیرفته نمی‌شود.
یاوری تأکید کرد: ظرفیت مدارس سمپاد بی‌نهایت نیست و ما تنها دو درصد از دانش‌آموزان تیزهوش را پذیرش می‌کنیم.
وی در خصوص شش ساله بودن آموزش‌ها در مدارس سمپاد گفت: این موضوع در اساسنامه سمپاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است.
ما معتقدیم که برگزاری کنکور در دوره متوسطه دوم باعث می‌شود که مدارس از فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی خارج شوند.
به همین دلیل در پایان دوره متوسطه اول نباید برای ورود به دوره متوسطه دوم مدارس سمپاد کنکور برگزار کنیم.
یاوری با اشاره به برنامه همیار سمپاد گفت: دانش‌آموزان مدارس سمپاد به سایر مدارس خدمات می‌دهند و بسیاری از دانش‌آموزان سمپاد در آموزش محتوای علمی که می‌دانند، به پایه‌های پایین‌تر کمک می‌کنند.
وی افزود: معدل امتحانات نهایی مدارس سمپاد سال گذشته بهتر از سایر مدارس بود و پراکندگی معدل میان مدارس سمپاد نزدیک به عدد دو بود که نشان‌دهنده عملکرد خوب است.
سعی می‌کنیم با آزمون‌های مختلف فاصله علمی میان مدارس سمپاد را کاهش دهیم.
وی در پایان گفت: 15 نفر از 30 نفر رتبه‌های برتر کنکور از مناطق دو و سه بودند که 12 نفر از آنها فارغ‌التحصیل مدارس سمپاد هستند و دو نفر نیز تا پایه یازدهم دانش‌آموز مدارس سمپاد بوده‌اند.
انتهای پیام/