تعامل بازیسازان و رسانه بازی برد برد است
مدیر ارتباطات بنیاد بازی های رایانهای گفت: تعامل بازیسازان و رسانه باید جدی گرفته شود چون یک بازی برد برد خواهد بود.
به گزارش خبرنگار مهر، پنل رسانهای یکی از پنل هایی است که پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن در دومین روز از دهمین جشنواره بازیهای رایانه ای با حضور فعالان رسانهای صنعت بازی ایران برگزار شد و میثم خلیل زاده مدیرعامل سایت زومجی، سردبیر سایت گیمفا، نوید قادری مدیر مسئول پارسی گیم و سیدمحمدسادات اخوی مدیر ارتباطات بنیاد بازی های رایانه ای درباره جایگاه، اقتصاد و چالشهای رسانههای تخصصی بازیهای رایانهای در ایران به ایراد سخنرانی پرداختند.
بازیسازان وقتی به موفقیت میرسند خیلی زود رسانه را فراموش میکنند
خلیلزاده با بیان اینکه بازیسازان از رسانه حمایت نمیکنند اما توقع حمایت از سوی رسانه را دارند ، گفت: بازیسازان وقتی به موفقیت میرسند خیلی زود رسانه را فراموش میکنند.
وی افزود: در ایران صنعت بازی مدتی در سکوت بود و الان مدتی است که جدی شده است.
رسانهها مدتهاست که در حوزه بازی فعالیت میکنند و ما نیز در زومجی به طور تخصصی به حوزه بازی میپردازیم.
مدیرعامل سایت زومجی با بیان اینکهتحریمها باعث میشود که با مهد درآمدی جهان ارتباط نداشته باشیم،گفت: در دو سال اخیر نمیتوانیم ارتباطی ساده حتی برای گرفتن یک کد ساده بازی داشته باشیم و این موضوع هر روز در حال سنگینتر شدن است.
درآمد زایی کمپینها و رسانههای خارجی راحت است.
مخاطبان آنها سریعتر میتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و محتوای بیشتری ببینند.
خلیل زاده ادامه داد: استودیوهای زیادی در ایران داریم که برخی از آنها درآمدهای خوب دارند.
ارتباط با این استودیوها به طور ناقص انجام میشود و حمایت همیشه یک طرفه بوده است.
بازیسازان از رسانه حمایت نمیکنند اما توقع حمایت از سوی رسانه را دارند.
بازیسازان وقتی به موفقیت میرسند خیلی زود رسانه را فراموش میکنند.
مدیرعامل پایگاه زومجی درباره چالشهایی که در حوزه بازی در ایران وجود دارد، گفت: برخی بازیسازان مراحل ارتباطگیری با رسانه را حتی در سطح حداقلی نمیدانند.
آرزوهای بازیسازان در ایران محدود شده است و ما خود تحریمی هم داریم.
سطح آرزوی بازیسازان به این رسیده که جایگاه ویژهای در بازار داشته باشند نه اینکه استودیو و بازی خود را به مردم معرفی کنند.
راهکار این است که تعامل بین بازیسازان و رسانهها صورت گیرد.
ما نیز در رسانه خود علاقمند به ارتباط با بازی سازان هستیم.
به هر حال چالشهای بازیسازان بیشتر است چون صنعت بازی پیچیده است .
وی در پایان گفت: بازیساز باید سالها خرج کند تا به درآمد برسد.
برای مثال بازیساز باید ۵ سال زحمت بکشد تا بعد متوجه شود که آیا به درآمد میرسد.
توصیه میکنم بازیسازان با رسانهها ارتباط داشته باشند تا اتفاقات خوبی رخ دهد.
همکاری بین بازیسازان و رسانهها در ایران خیلی کم است
آرمین مکاری سردبیر پایگاه گیمفا با بیان اینکه همکاری بین بازیسازان و رسانهها در ایران خیلی کم است، گفت: بنیاد باید تعامل بین این دو گروه را رقم بزند.
بزرگترین ناشران دنیا وقتی کمپین ضعیف برگزار میکنند، باعث میشوند که بازیسازان دچار مشکل میشوند.این نشانه اثرگذاری رسانه روی حوزه بازی است.
وی با بیان اینکه بازیسازان ایرانی باید مخاطب خود را پیدا کنند، گفت: آنها باید مشخص کنند چه پلتفرمی را هدف قرار میدهند.
یک ویدیو کوتاه در مورد بازی میتواند مخاطبان بسیار جذب کند زیرا رسانه میتواند تبلیغ گسترده راه بیندازد.
سردبیر گیمفا با اشاره به اینکه همکاری میان بازیسازان و رسانهها در ایران خیلی کم است، گفت: با وجود تحریمها همکاری بازیسازان با ناشران خارجی پررنگتر از ناشران داخلی است.
باید جرقه همکاری توسط بنیاد بازیهای رایانهای رقم بخورد، این یک بازی دوسر برد که باید به همت بنیاد بازیهای رایانهای رقم بخورد.
رسانه میتواند بخشی از محتوای خود را از طریق بازیها تامین کند.
مکاری با بیان اینکه بازیسازان باید جریان سازی در داخل کشور داشته باشند، گفت: در خارج از کشور برای هر مرحله از بازی و حتی افزودن هر کاراکتر به بازی خبرسازی میشود.
جریانسازی میتواند در داخل از کشور توسط بنیاد جرقه زده شود.
وی در پایان گفت: مفهوم پشتیبانی بعد از انتشار در ایران جدی و پررنگ گرفته نمیشود.
بازیسازان این مسئله را جدی بگیرند.
زمانی که در شرکتی شروع به فعالیت کردم، با ناشران خارجی همکاری پررنگی داشتیم اما همکاری پررنگ و سازنده با ناشرار ایرانی نداشتیم.
بازیسازان به حوزه رسانه ورود پیدا کنند
نوید قادری مدیر مسئول پارسی گیم با بیان اینکه باید کارگاه روابط عمومی برای بازیسازان تدارک دیده شود، گفت:مستقر کردن روابط عمومی در شرکتهای بازیسازی بسیار تأثیرگذار است.
وی افزود: زمانی در روابط عمومی یکی از شرکتهای بازیساز بودم با اینکه دستشان باز بود، اما ارتباط با رسانه قطع شده بود.
درصورتیکه شرکتهای بزرگ در دنیا روی رسانه سرمایهگذاری میکنند که محتوای روز به کاربرانشان بدهند و اطلاع رسانی داشته باشند .
مدیر مسئول پارسی گیم ادامه داد: در تمام دنیا سایت روابط عمومی از مارکتینگ قویتر هست چون تاثیرگذاری زیاد دارد.
تجربه این را داشتیم که کارهای محتوایی چند بازی را انجام دادیم و در مورد چند بازی این را دیدیم که کاربران و فروش آنها زیاد شد.
بر این اساس بازیسازان ارتباط با رسانهها را باید جدی بگیرند.
باید کارگاه روابط عمومی برای بازیسازان تدارک دیده شود.
بازی سازان در ایران باید به حوزه رسانه ورود پیدا کنند و تعامل بیشتری با رسانهها داشته باشند.
قادری گفت: فکر نمیکنم بازی سازان حاضر باشند که سود خود را با رسانه شریک شوند.
مستقر کردن روابط عمومی در شرکتهای بازیسازی تاثیرگذار هست.
تیمهای استارتاپی که روابط عمومی وجود ندارد، گمنام هستند.
مسئله دیگر این است که بنیاد بازیهای رایانهای کمک کند که یک تعامل خوب و سازنده بین رسانهها، بازیسازان و شرکتهای بازیسازی صورت گیرد زیرا این همکاری میتواند به نفع هر دو گروه باشد.
تعامل بازیسازان و رسانه ها یک بازی برد برد است
سیدمحمدسادات اخوی مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم در ایننشست گفت: رسانه میتواند ذائقه و آینده صنعت بازی سازی را بسازد.
تعامل بازیسازان و رسانه باید جدی گرفته شود، زیرا یک بازی برد برد است.
رسانه تخصصی پل ارتباطی بین مخاطبان بازیسازان، سیاستگذاران و توسعه دهندگان است که خیلی اوقات میتوانند ذائقه و آینده این صنعت را بسازند.
وی افزود: نقش بنیاد این است که بازیسازان داخلی را ترغیب به همکاری با رسانههای تخصصی کند و از طرفی رسانههای تخصصی را ترغیب کند که به سراغ بازیسازان بروند و این پیوند را شکل دهد.
در خارج از کشور برای هر مرحله از بازی و حتی افزودن هر کاراکتر داستان سازی میشود.
آیا برای بازی ایرانی این خبررسانی و اطلاع رسانی صورت میگیرد؟
روابط عمومی در شرکتهای بازیسازی جدی گرفته نمیشود.
برای هر برنامه و مرحله بازی باید چند خبر منتشر شود.
مدیر ارتباطات بنیاد بازی های رایانه ای با بیان اینکه بازیسازان باید نگاه مستمر به رشد داشته باشند و احساس بینیازی به رسانه نکنند، گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای باید ریل گذاری بین رسانه و بازیسازان را انجام دهد.
برخی بازیسازان در خارج از کشور اثر منتشر میکنند.
اما بازیسازانی هستند که در ایران بازیهای خود را منتشر میکنند و همکاری با رسانههای داخلی برای آنها بسیار مهم و اثرگذار هست و باید این مسأله را جدی بگیرند.
شرکتهای بازیسازی از نظر نیروی انسانی کم شدهاند.
این شرکتها نگاه بلند مدت درآمدی ندارند.
سقف آرزوهای شرکتهای بازیساز باید بلندتر باشد.
سادات اخوی در پایان گفت: رسانهها باید بستههای اقتصادی برای همکاری با بازی سازان تعریف کنند.
این بسته صرفاً خبر مکتوب نیست در مدلهای همکاری جدید اقتصادی این همکاری باید تعریف شود.
رسانه باید مشاور بازیسازان شود.
به عنوان مثال یک شرکت بازی سازی چند سال مشارکت با یک رسانه تخصصی داشته باشد.
آنها میتواند در سهم و سوددهی با همدیگر شریک باشند.
از طرفی رسانهها ناامید نباشند و با بازی سازان مذاکره داشته باشند.
تعامل بازیسازان و رسانهها باید جدی گرفته شود زیرا یک بازی برد برد خواهد بود.