طراح پوستر ۵ فیلم فجر: تعداد کار زیاد کیفیت آثارم را تحتالشعاع قرار نمیدهد
طراح پوستر ۵ فیلم فجر ۴۳ بیان کرد المانهایی که در هر پوستر وجود دارد از چکیده سناریو و اتمسفر فیلم استخراج و در انتخاب آنها جدا از جذابیت بصری، بیشتر به روایت صحیح و به اندازه فکر شده است.
خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ از آنجایی که پوسترها اولین نقطه تماس بین فیلم و تماشاگران هستند، طراحی جذاب پوستر فیلمها میتواند توجه افراد را جلب و آنها را به دیدن فیلم ترغیب کند.
پوسترها میتوانند داستان یا تم فیلم را به سادگی و وضوح منتقل کنند همچنین طراحی مناسب میتواند احساسات و موضوعات کلیدی فیلم را به مخاطب انتقال دهد.
طراحی منحصر به فرد پوستر فیلم هویت خاصی به فیلم میبخشد و آن را از دیگر آثار متمایز میکند که این هویت میتواند شامل رنگها، فونتها و تصاویر خاصی باشد که با فیلم مرتبط است.
پوسترها بخشی از استراتژی بازاریابی فیلم نیز هستند و طراحی خلاقانه و حرفهای میتواند به افزایش شناخت فیلم کمک کند و در تبلیغات عمومی مؤثر باشد.
هر ساله در جشنواره فیلم فجر و جشنوارههای دیگر شاهد انتشار پوسترهای جذابی توسط هنرمندان طراح گرافیک هستیم.
طراحی گرافیک پوستر سینمایی نه تنها یک هنر است، بلکه یک ابزار کلیدی در جذب مخاطب و موفقیت فیلمها به شمار میآید.
در ادامه گفتگو با محمد تقیپور هنرمند طراح گرافیکی که پوسترهای بسیاری را برای فیلمهای بلند داستانی، مستند و فیلم کوتاه طراحی کرده است، میخوانیم.
از طراحی های وی می توان به طراحی پوستر فیلمهای بلندی چون «خروج»، «جاندار»، «بیست و سه نفر»، «روز بلوا»، «آبادان یازده ۶۰»، «مصلحت»، «منصور»، «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «آغوش باز»، «سوء تفاهم» و … و فیلمهای کوتاه و مستندی چون «لاری» و «مهین» اشاره کرد.
این هنرمند گرافیست برای طراحی پوستر فیلم سینمایی «۲۳ نفر» برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی پوستر از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد.
تقیپور، همچنین در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر برای طراحی پوستر فیلم «فسیل» مجدداً این جایزه را دریافت کرد.
محمد تقیپور که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، پوستر فیلمهای «موسی کلیمالله»، «کفایت مذاکرات»، «پیشمرگ»، «خاتی» و «اسفند» را طراحی کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انتخاب پروژهها برای کار توضیح داد: در انتخاب آثار، بیشتر از اینکه ژانر و موضوع اثر برایم مهم باشد، نحوه تعامل و انعطافپذیری عوامل اثر و تصمیمگیرندگان برایم از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که نوع نگاه من به پوستر یک فیلم، متفاوتتر از دیگران است و فراتر از چیدمان صرف تصاویر بازیگران و لوکیشن و این مسائل است.
وی در پاسخ به اینکه برای طراحی پوستر فیلمها اعم از سینمایی و کوتاه، نیاز به دانستن چه ویژگیهایی از فیلم یا تماشای آنها دارد، گفت: حتماً باید اشرافی که از پروژه مدنظرم هست درست اتفاق بیفتد تا در نهایت به هنگام خروجی، مسیر طراح و سفارشدهنده همسو باشد.
این اشراف از سمت بنده، با تماشای فیلم استارت میخورد، با تعیین رویکرد تبلیغاتی اثر ادامه پیدا میکند تا در انتها که ممکن است مسائلی مطرح شود که از سلایق سفارشدهنده یا تیم آنها نشأت میگیرد و اگر همسو با منافع پروژه باشد این نکات لحاظ میشود، در غیر این صورت متقاعدشان میکنم که اعمال این مسائل به ضرر پروژه و تبلیغات فیلم خواهد بود که ابزار این شناخت هم غالبا گفتگو است.
تقیپور در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا تعدد کارها که معمولاً در جشنوارههای فجر و کوتاه به ناچار اتفاق میافتد در کیفیت کارش تاثیری دارد یا خیر، عنوان کرد: حقیقت این است که شاید اینطور در ذهن عموم شکل بگیرد که هرچه تعداد کار بیشتر باشد کیفیت را تحت تاثیر قرار میدهد.
البته که این نکته به طور کل نکته درستی است و شاید در مورد دوستان دیگر صدق کند اما من به واسطه ویژگیهای فردی خودم، تا حد توانم اجازه چنین اتفاقی را نمیدهم که حتی تعداد کار زیاد کیفیت آثارم را تحتالشعاع قرار دهد.
این هنرمند طراح در پاسخ به اینکه المانهایی که در هر پوستر مدنظر قرار میدهد چقدر منطبق با نظرات فیلمساز و چقدر منطبق با روحیات و زیباییشناسی خودش است، بیان کرد: المانهایی که در هر پوستر میبینید، از چکیده سناریو و اتمسفر فیلم استخراج و در انتخاب آنها جدای از جذابیت بصری، بیشتر به روایت صحیح و به اندازه از آن فیلم فکر میکنم.
تقیپور در پایان گفت: بیشتر از اینکه به نظرات فیلمساز یا خودم اکتفا کنم، سعی میکنم ابتدا با جهان فیلم ارتباط برقرار کنم.
هر فیلم یک شخصیتی دارد، یک متکلمی است که فقط باید زبانش را فهمید و از لابه لای پلانها و سکانسهای آن، خلاصه حرفی را که میخواهد بگوید، استخراج کرد.
چالش ما، تبدیل این چکیده به درستترین حالت ممکن، به زبان تصویر است.